شناسهٔ خبر: 29512523 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارآفرینی دو بانوی بسیجی بیجاری با پخت شیرینی های خانگی

آمنه تیمارچی و شیدا علی حسینی دو بانوی بسیجی عضو پایگاه حضرت معصومه (س) 57 ساله و 53 ساله هستند که با درست کردن حلوا سوهانی به رونق اقتصادی خانواده کمک می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، زنان در سراسر جهان نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در اداره امور خانواده و جامعه دارند و برای تسریع روند تغییر و تحقق توسعه پایدار، می‌توانند مسئولیت بسیار جدی و مهمی را بر عهده بگیرند.

 

نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و در پشت جبهه ها در زمان هشت سال جنگ تحمیلی بر کسی پوشیده نیست، چه بسیار زنانی که در دوران دفاع مقدس با تلاش شبانه روزی و تهیه مربا، بسته بندی آجیل، بافتن شال و کلاه گرم نقش موثری در امداد و کمک به رزمندگان داشتند.

 

با گذشت 40 سال از طول عمر با برکت نظام هستند زنانی که هنوز روحیه دوران جنگ در آنها تبلور می کند و دوشادوش مردان خود برای چرخیدن موتور اقتصاد خانواده کمک می کنند.

 

شهرستان بیجار علاوه بر فرش آهنین که دست بافت پنجه بانوان هنرمندی است که بر چله قالی نقش می نگارند، دارای سوغاتی های دیگری مانند نان شیرمال و حلوا سوهانی است که کام هر رهگذری را شیرین می کند.

 

در این گزارش به معرفی دو نفر از بانوان بسیجی که با همت خود کام شرکت کنندگان در برنامه های مختلف بسیج را شیرین می کنند پرداخته ایم.

 

 

آمنه تیمارچی و شیدا علی حسینی دو بانوی بسیجی  عضو پایگاه حضرت معصومه (س) 57 ساله و 53 ساله هستند که با درست کردن حلوا سوهانی به رونق اقتصادی خانواده کمک می کنند.

 

آمنه تیمارچی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از همان ابتدای زندگیم علاقه بسیار زیادی به انجام کارهای سنتی مانند بافت قالی و درست کردن سوغات های محلی داشتم و حلوا سوهانی نیز یکی از شیرینی ها و سوغات های معروف بیجار است که چند سالی است اقدام به پخت آن می نمائیم.

 

وی با بیان اینکه حلوا سوهانی از شیرینی های مغذی است که دارای محتویات مفید است ، افزود: هر سال نزدیک به 500 کیلو از شیرینی پخت و به فروش می رسانم.

 

این بانوی بسیجی تصریح کرد: متاسفانه زندگی های پر زرق و برق امروزی موجب فراموشی بسیاری از سنت های قدیمی در این شهرستان شده است و احیای سنت های قدیمی نقش موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

 

 

شیدا علی حسینی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با تهیه این شیرینی خوشمزه و فروش آن کمکی برای چرخیدن اقتصاد خانواده هستم.

 

وی با لبخندی که بر لبانش بود، اظهار داشت: از همان دوران کودکی طاقت بیکاری را نداشتم و بیکاری را یک نوع مریضی تلقی میکردم و تا قبل از ازدواج هم همیشه در حال بافت فرش بودم.

 

خانم علی حسینی ادامه داد: متاسفانه دختران امروز به بهانه درس خواندن و سرگرمی های روزمره علاقه ای به سنت های قدیمی ندارند و این یک نوع معضل است.

 

این بانوی کار آفرین بسیجی که فعل خواستن را با پشتکار صرف کرده در خصوص طرز تهیه این شیرینی خوشمزه گفت: آرد یمنی(جوانه گندم)،آرد محلی،شکر،زنجبیل،جوز هندی.زعفران،روغن،هل و دارچین محتویات اصلی این شیرینی خوشمزه دیار گروس را تشکیل می دهند.

 

وی تصریح کرد: بعد از آماده کردن خمیر حدود 9 ساعت باید بر روی حرارت ملایم جهت پخت نهایی قرار بگیرد و بعد از سرد شدن در قالب های گرد و لقمه ای شکل داده می شود.

 

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر بیشتر جوانان ما از بیکاری شکایت دارند ، اما ترویج همین سوغات های محلی و اختصاص چند کارگاه در سطح شهر به این امر رونق خوبی به اقتصاد شهرستان می بخشد.

 

بانوان ایران زمین ذوق و سلیقه ویژه ای در عرصه های صنایع دستی و کارهای دستی دارند و اگر با اندک حمایت مسئولان همراه شوند این خودباروی را در بطن جامعه هم می توانند در راستای تولید، ایجاد اشتغال و کسب درآمد و در نهایت پویایی اقتصادی اجرایی کنند.

 

 

 

انتهای پیام/

نظر شما