شناسهٔ خبر: 29512193 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس اندیشکده آمریکایی:

حقیقتی تلخ در باره عربستان

تهران - ایرنا - کارشناس اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی گفت: آمریکا باید ولیعهد عربستان را برای خویشتنداری بیشتر در یمن ودیگر مناطق جهان تحت فشار قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ؛ در مقاله «ریچارد هاس» که روز سه شنبه در تارنمای این اندیشکده آمریکایی تحت عنوان « حقیقت تلخ درباره عربستان » منتشر شد، آمده است: درمستندی که سال 2006 تحت عنوان «حقیقت تلخ » ساخته شد بر فعالیت های «ال گور» معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا برای آگاه کردن آمریکایی ها از خطرات گرم شدن زمین تاکید می شود.
آنچه که این حقیقت را ناراحت کننده کرد این بود که اجتناب از تغییرات آب و هوایی مشروط بر این است که مردم زندگی متفاوتی داشته باشند و در مواردی برخی از چیزهای دوست داشتنی خود (از جمله خودروهایی را که مصرف سوخت بالایی دارند) کنار بگذارند.
نویسنده افزود: تقریبا دو ماه است که ما با حقیقت تلخ دیگری زندگی می کنیم؛ از وقتی که «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی که با واشنگتن پست همکاری می کرد و مقیم آمریکا بود، به دنبال ورود به کنسول عربستان در استانبول ناپدید شد.
بخش بزرگی از این حقیقت انکارشدنی نیست: خاشقچی توسط افرادی که رابطه نزدیکی با دولت عربستان و «بن سلمان» حاکم کنونی این کشور داشتند، به قتل رسید. هفته ها تکذبیه رسمی سعودی ها و دروغ ها فقط این نتیجه گیری را تقویت کرد که مجوز این قتل با تایید مقامات ارشد سعودی صادر شد و ارزیابی سیا در گزارش این سازمان نیز همین را نشان می داد.
دستور مستقیم ولیعهد عربستان ممکن است 100 درصد اثبات نشود اما بیشتر ناظران آشنا با اوضاع عربستان تردیدی درباره آن ندارند. این نظامی است که خبرنگاری آزاد را تحمل نمی کند.
نویسنده افزود: آنچه که چنین حقیقتی را تلخ می کند، اهمیت راهبردی عربستان است. حکومت عربستان اکنون در تولید بیش از 10 درصد نفت جهان نقش دارد. ارزش صندوق مستقل دارایی آن تقریبا 500 میلیارد دلار برآورد می شود. عربستان یک کشور عرب سنی بانفوذ است که نقش ویژه ای در جهان اسلام دارد. این به دلیل نقش این کشور در نگهبانی و حراست از دو شهر مقدس اسلام است. عربستان، نقش محوری در هر گونه سیاستی در مقابله با ایران دارد.
افزون بر این، ولیعهد عربستان با تمام خطاها و اشتباهاتش، یک اصلاح طلب است و این نکته را درک می کند که نجات و حفظ بقای خاندان سلطنتی، به تنوع پذیری و ایجاد فضای باز نیاز دارد. او همچنین در داخل و به ویژه نزد جوانان سعودی که بیشتر جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، محبوبیت دارد.
هاس نوشت: مشکل اینجاست که خطاهای ولیعهد جوان و عجول عربستان بسیار است. علاوه بر نقش او در قتل خاشقچی، او بی مهابا دستور حمله به یمن را داد که باعث شد کشورش در جنگ با ویتنام در آمریکا و بروز فاجعه ای بشردوستانه و راهبردی برابری کند. او نخست وزیر لبنان را ربود و هر اقدامی را برای تضعیف قطر بکار برد و سعودیهای ثروتمندی را که از پذیرش تحکیم قدرت او خودداری می کردند، بازداشت کرد. او همچنین روابط دیپلماتیک با کانادا را به خاطر یک توئیت انتقادی متوقف کرد، فعالان سیاسی از جمله زنانی را که به دنبال حقوق بیشتر بودند زندانی کرد.
نویسنده در ادامه آورده است: راهبرد سعودی ها در رویارویی با محکومیت قتل خاشقچی معلوم است: ولیعهد عربستان و نزدیکان برآورد می کنند که خشم جهان به ویژه با توجه به اهمیت کشورشان، کمرنگ خواهد شد. او دلیل خوبی برای باور این مساله دارد که کشورهای سنی عربی با توجه به کمک های او در کنارش خواهند ایستاد.
نویسنده افزود: اسرائیل نیز تمایل دارد از ولیعهد عربستان حمایت کند، این امر به دلیل تمایل او برای حرکت در مسیر عادی سازی روابط با اسرایل و از همه مهم تر منافع مشترک دو طرف در مقابله با نفوذ ایران در منطقه است. دولت ترامپ هم در کنار او ایستاده است و تاکنون از نقش او در قتل خاشقچی خودداری کرده و در مقابل خواسته ها برای تحریم عربستان مقاومت کرده است.
حال چه باید کرد؟ «جیمز بیکر» وزیر امور خارجه سابق آمریکا به تازگی به مقایسه این موضوع با سیاست آمریکا در قبال چین در سال 1989 و همزمان با قتل عام دانشجویان معترض در میدان تیان آنمن پرداخت و «جرج دبلیو بوش» رئیس جمهوری پیشین آمریکا که من (نویسنده) بخشی از آن بودم برای ایجاد توازن در این زمینه تلاش کرد: از یک سوی برای رفع نارضایی ها از دولت چین تحریم هایی را وضع کرد اما تنبیه این کشور را محدود کرد و کانال های ارتباطی با چین را با توجه به اهمیت پکن، باز گذاشت.
نویسنده درباره امکان رویکرد مشابه در قبال عربستان نوشت: ایده آل این است که آمریکا ودولت های اروپایی نشان دهند که اگر قدرت ولیعهد عربستان کاهش یابد، از همکاری با عربستان استقبال می کنند. باید محدودیت هایی درباره فروش سلاح های آمریکایی وحمایت اطلاعاتی این کشور وضع شود که خوشبختانه کنگره ممکن است چنین محدودیت هایی را ایجاد کند.
اما مهم تر از هر گونه تحریمی، افزایش فشارهای آشکار و مخفی بر ولیعهد عربستان درباره اقداماتی است که باید انجام شود یا از آن اجتناب شود . آنچه که باید انجام شود تلاشی مشترک برای پایان دادن به جنگ یمن است. لازم است از اقدامات تحریک آمیز ضد ایرانی دولت ترامپ برای تحریک رویارویی مسلحانه که دیگران را وادار به حمایت از عربستان می کند، اجتناب شود.
هاس نوشت: جنگ با ایران خطرناک وهزینه بر است. ولیعهد عربستان باید این نکته را درک کند که آمریکا تنها وقتی شریک راهبردی این کشور خواهد بود که او خویشتنداری بیشتر در یمن و دیگر مناطق داشته باشد.
همچنین باید با چین و روسیه مشورت شود. بر خلاف آمریکا، این دو کشور با ایران و عربستان رابطه دارند این امر باعث می شود که این دو کشور در جلوگیری از جنگ و توقف فوری آن در صورت بروز جنگ، جلوگیری کنند.
در خاورمیانه اغلب یک وضعیت بد وخیم می شود. ولیعهد عربستان وضعیت بدی را ایجاد کرده است. ایجاد محدودیت های کافی برای جلوگیری از وخیم تر شدن آن باید هدف قرار گیرد.
اروپام**9158 ** 1546

نظر شما