شناسهٔ خبر: 29510343 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

تیم 2 نفره دانش آموزان «رهارت» تبریز در بین برترین ها؛

مهندسان کوچک تبریزی مقام چهارم مسابقات تایلند را کسب کردند

از سال 2006 تاکنون مقام چهارم بهترین مقام کسب شده توسط تیم های ایرانی در این مسابقات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج به نقل از ایرنا، تیم 2 نفره دانش آموزان «رهارت» تبریز با طرح «مزرعه هوشمند» در بین 12 تیم ایرانی و تیم هایی از 70 کشور دیگر جهان مقام چهارم را به دست آورد.

مربی این تیم روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تیم های ایرانی از سال 2006 در این مسابقات شرکت دارند و تاکنون مقام چهارم بهترین مقام کسب شده توسط تیم های کشورمان در این مسابقات است.

سینا طاوسلی اظهار داشت: پیش از این بهترین مقام کسب شده توسط تیم های کشورمان عنوان پنجم در مسابقات رباتیک 2015 قطر بوده است.

وی افزود: در بخش آزاد این مسابقات تیم های مالزی، فیلیپین و روسیه اول تا سوم شدند و تیم ایران چهارم شد.

طاوسلی گفت: تیم «رهارت» برای راهیابی به مسابقات جهانی، در مرحله مقدماتی مسابقات کشوری رباتیک در کرمان و مرحله نهایی آن شهریور امسال در تهران، در بین 250 تیم شرکت کننده از سراسر ایران در چهار بخش «آزاد»، «فوتبال»، «رگولار» و «دانشجویی»، مقام برتر را کسب کرد.

وی در خصوص طرح مزرعه هوشمند نیز گفت: طرح «مزرعه هوشمند» تیم 2 نفره «رهارت» تبریز توسط حدود 20 ربات و حسگر مدیریت می شود و هدف از طراحی آن تامین نور مناسب کشاورزی، صرفه جویی در آب و امنیت غذایی است.

وی ادامه داد: این طرح کشاورزی پایدار رباتیک در کشورهایی که که مشکل نور خورشید یا طول روز کوتاه دارند، کاربرد دارد.

دانش آموز 9 ساله عضو تیم رباتیک «رهارت» تبریز نیز در توضیح طرح رباتیک کشاورزی پایدار به ایرنا گفت: مزرعه هوشمند طراحی شده یک در 1.5 متر ابعاد و توانایی چندگانه دارد؛ در این طرح نور مصنوعی برای تابیدن بر روی گیاهان و محصولات کشاورزی توسط یک ربات هوشمند تنظیم می شود.

آرتین اکبری افزود: این طرح در برخی از کشورها و مناطق قطبی مثل آلاسکا که نور کم است و در طول روز از سه ساعت تجاوز نمی کند، کاربرد بسیار خوبی خواهد داشت.

وی گفت: در این طرح، سامانه هوشمند کشاورزی به طور خودکار سنجش نور کرده و در زمان مناسب نور مصنوعی تابش می کند و شدت و ضعف و حتی رنگ نور را که بنفش مناسب ترین رنگ است، تنظیم می کند.

اکبری گفت: در طرح رباتیک ما آبیاری مزرعه نیز هوشمند بوده و توسط ربات دیگری پس از سنجش رطوبت و برآورد نیاز خاک، آب زمین کشاورزی تامین می شود.

وی افزود: میزان مونواکسید کربن (CO) محیط نیز خودکار تنظیم و جمع آوری محصولات کشاورزی نیز توسط ربات و سامانه پنوماتیک دیگری انجام می شود.

دانش آموز 11 ساله عضو تیم ربایتک «رهات» تبریز نیز به ایرنا گفت: ایده رباتیک کشاورزی پایدار با استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر طراحی شده است.

رها محقق افزود: طرح مزرعه هوشمند مجهز به توربین بادی و پانل های خورشیدی می باشد و انرژی مورد نیاز خود را نیز از این راه تامین می کند.

وی بیان کرد: برداشت محصول در این طرح خودکار بوده و ربات جمع آوری محصولات توانایی درجه بندی تولید را دارد.

پانزدهمین المپیاد جهانی 2018 رباتیک دانش آموزی و دانشجویی (WRO) با موضوع کشاورزی پایدار از 25 آبان امسال به مدت سه روز در «چیانگ مای» تایلند برگزار شد.

انتهای پیام/

 

نظر شما