شناسهٔ خبر: 29507884 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان خبر داد:

اعلام حمایت خانه کارگر خوزستان از کارگران گروه ملی و نیشکر هفت تپه/ مناطق ویژه و آزاد را به قانون کار باز گردانید/ همه چیز داریم بجز تدبیر

دبیر اجرایی خانه کارگر استان خوزستان گفت: مناطق آزاد در جذب سرمایه گذار که هدف خروج آنها از قانون کار بوده است، موفق نبوده اند و باید به قانون کار بازگردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، قربان درویشی در مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون کار که صبح دیروز در تالار اجتماعات دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر خوزستان برگزار شد، ضمن ابراز تاسف از درگذشت دکتر نور بخش مدیر عامل فقید، پاکدست و متخصص سازمان تامین اجتماعی، و معاون پارلمانی وی شادروان مهندس تاج الدین، آنان را دو مدیر پر تلاش و خدمتگذار سازمان تامین اجتماعی خواند و فقدانشان را به جامعه کارگری تسلیت گفت و ابراز تاسف نمود.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان ضمن اعلام پشتیبانی از خواسته های بحق کارگران، قانون کار را قانون حمایتی خواند که دولتها به بهانه هایی از قبیل حمایت از بخش خصوصی، تولید و غیره و مانع بودن آن در مسیر توسعه و  تولید به فکر حذف آن بودند که با هوشیاری کارگران تا حدودی حفظ و مراقبت شد.

وی افزود: اول اینکه ما خواستار اجرای بند ۲ماده ۴۱ قانون کار هستیم. یعنی حداقل مزد بدون آنکه مشخصات روحی و جسمی کارگران و ویژگی های کار محوله را مورد توجه قرار دهد، باید به اندازه ای باشد تا زندگی یک خانواده متوسط را تامین نماید.

دوم: خواستار شناور شدن مزد متناسب با تورم موجود در بازار هستیم تا کارگر بتواند درآمد و هزینه را در اقتصاد خانواده تنظیم نماید.

سوم: همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران است تا بتوان از این طریق هم وضعیت درآمد این قشر را ساماندهی کرد و هم عدالت را در برابری و بالا بردن قدرت خرید آنان افزایش داد.

وی ضمن انتقاد از حذف قانون کار در مناطق ویژه و آزاد، ابراز نمود: جایگزین‌ مقررات بجای قانون به بهانه حمایت و جذب سرمایه گذار آن هم از طرف قانون گذار ظلم و اشتباه مسلم است  که علاوه بر ناتوانی در جذب سرمایه دار اشتغال را نیز در این مناطق با خطر مواجه نموده است و هنوز متوجه‌ این نیستند که نیروی انسانی هم، بخش زیادی از سرمایه یک صنعت و سرمایه گذار را تشکیل می دهد.

درویشی ادامه داد: از نمایندگان مجلس خواستار برگشت این مناطق  بعد از ۲۰ سال ظلم و ستم و استثمار این کارگران به قانون کار هستیم.

 وی با تاکید بر اینکه صنایع مادر اشتغال زا نیستند، گفت: برای ایجاد اشتغال اول می بایست مشاغل موجود را حفظ نمود و بعد صنایع پایین دستی که تولید داخلی و مایحتاج مردم را نیز به صورت مستقیم تامین خواهند کرد را دنبال نمائیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان با اشاره به وضعیت اسفبار کارگران این استان، ضمن اعلام حمایت از کارگران گروه ملی فولاد و نیشکر هفت تپه، بیان کرد: با وجود مشکلات زیاد این کارخانه ها بعد از گذشت حدود یک سال و بی توجه ای مسئولین ذیربط خصوصا بی تدبیری در واگذاری و بدون اعتبار سنجی و کارشناسی دقیق در شناسایی آدمهای متخصص این کارخانه به بخش خصوصی و نیز سوء مدیریت در روند کار و همچنین عدم مدیریت درآمد و هزینه و ... باعث بروز این چنین مشکلاتی شد. درصد اشتغالزایی بالا، سوء مدیریت و واگذاری های غیر کارشناسانه باعث مشکلات کنونی شده است. 

درویشی پیشنهاد کرد: این شیوه خصوصی سازی تا کنون نتیجه ای در بر نداشته و بهتر است سهام این قبیل صنایع به مردم منطقه در قالب تعاونی واگذار گردد.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان ضمن انتقاد از دستگیری تعدادی از کارگران معترض هفت تپه، تاکید کرد: طبق اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، تشکل های صنفی اجازه دارند برای احیاء مطالبات خود به شرط اینکه از سلاح گرم و سرد استفاده نکنند، تجمع داشته باشند. ما خواستار آزادی تمامی بازداشت شدگان و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده هایشان هستیم.

وی ادامه داد: اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی بوده که به سمت بخش خصوصی در حرکت است. دولت باید تکلیف خودش را مشخص کند، یا باید نقش نظارتی ایفا نماید و اقتصاد را به بخش خصوصی بسپارد و یا باید به منوال گذشته، اقتصاد دولتی را ادامه دهد.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان ضمن انتقاد به روند خصوصی سازی، با انتقاد به عملکرد ضعیف دولت در کنترل تورم و مهار قیمت ارز، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت ارز نشان از بی تدبیری دولت یا اشتباه محاسباتی آنها دارد یا در واقع شیوه ای برای جبران کسری بوجه دولت بوده که در هر صورت این اشتباه بنظر غیر قابل جبران می باشد و خواستار بهبود این وضعیت شد و خاطر نشان کرد که اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه خصوصا جامعه کارگری با این وضعیت با سیلی، صورت خود را سرخ نگه داشته است.

درویشی در پایان گفت: باید دید آیا امید را می توان در تدبیر آقای روحانی جستجو کرد یا خیر؟

1

2

3

6

7

8

10

 

 

 

 

 

 

 

خبرنگار: مریم جم

نظر شما