نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

یک کشف علمی عجیب و محیرالعقول؛ حشره ماده‌ای که آلت تناسلی نرها را دارد!

یک کشف علمی عجیب و محیرالعقول

فرارو - در یک کشف علمی عجیب و غریب، دانشمندان گونه جدیدی از حشرات ماده پیدا کرده‌اند که آلت تناسلی‌شان مانند حشرات نر هست و در حین آمیزش جنسی از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش فرارو به نقل از مجله ساینس آلرت، آلت تناسلی مردانه در حیوانات حجم و اشکال متنوعی دارد. اما غالبا این نوع آلت فقط در گونه‌هایی پیدا می‌شود که اسپرم دارند.

اما در یک اکتشاف علمی عجیب، دانشمندان نوعی حشرات بالدار غارنشین در آفریقا و برزیل پیدا کرده‌اند که در عین ماده و تخم‌گذار بودن، آلت تناسلی نرینه دارند. علیرغم آنکه از این آلت اسپرمی خارج نمی‌شود، اما در آمیزش جنسی نقش مهمی ایفا می‌کند.

چهار سال پیش تیمی از محققان ژاپنی نوعی از این حشرات را در یک غار برزیلی پیدا کردند که اعضای تناسلی عجیبی دارند. پژوهشگران برای فهم بهتر نحوه عملکرد واحد‌های تناسلی این حشرات، درباره سه عدد از آن‌ها تحقیقات تبارزایشی (فیلوژنتیکی) انجام داده‌اند. حشرات ماده از نوع نئوتروگلا (Neotrogla) یک نوع عضو قلاب‌گونه ممتد دارند که هم عملکرد و هم شکل آن شبیه آلت تناسلی مردانه است. در مقابل حشرات نر، فاقد عضو تناسلی نرها هستند و به جای آن چیزی شبیه عضو تناسلی ماده‌ها دارند. در حین آمیزش جنسی، برخلاف آمیزش معمول که نر ابتکار عمل را در دست دارد، ماده‌های نئوتروگلا با آلت تناسلی قلاب‌گونه‌شان حشرات نر را محکم می‌گیرند و اسپرم را دریافت می‌کنند. به نظر می‌رسد دلیل برعکس بودن آلت تناسلی حشرات نر و ماده نئوتروگلا، این است که ماده‌ها، در حین آمیزش، از فرار نر‌ها جلوگیری کنند. چرا که آمیزش این حشرات از ۴۰ تا ۷۰ ساعت طول می‌کشد.

یک کشف علمی عجیب و محیرالعقول؛ حشره ماده‌ای که آلت تناسلی نرها را دارد!

دانشمندان برای متمایز کردن آلت تناسلی این حشرات ماده از آلت تناسلی سایر حشرات نر، آن را "جینوسوم" نام نهاده‌اند که در واقع یک نوع آلت تناسلی جدید به شمار می‌رود. از این آلت، برای دخول یا تحویل تخم‌ها به اسپرم‌ها استفاده نمی‌شود.

تا بحال فقط یک گونه از حشرات پیدا شده که آلتی شبیه به آلت  حشرات ماده نئوتروگلا دارند. این گونه آفروتروگلا (Afrotrogla) نام دارد و در آفریقای جنوبی پیدا شده است. اما آلت جینوسوم این دو هم شبیه همدیگر نیستند. دانشمندان پس از بررسی چند نمونه از این حشرات ماده، متوجه شده‌اند که آلت تناسلی آن‌ها به شکل مستقل رشد کرده است. اما این پرسش همچنان باقی مانده که چرا دو گروه از یک گونه حشره ماده، اعضایی شبیه آلت تناسلی نرها درآورده‌اند و عملا با کل گونه‌های حیوانی کره زمین متفاوت شده‌اند؟

زیستگاه آن‌ها ممکن است سرنخی داشته باشد. غار‌هایی که حشرات نئوتروگلا و آفروتروگلا در آن‌ها تکامل یافته‌اند، اماکنی هستند که به لحاظ تغذیه شدیدا شرایط سختی دارند. این بدین معناست که رقابت برای تغذیه بالاست. بعید است که حشرات نری که در این غار‌ها زندگی می‌کنند، ذخیره ارزشمند اسپرمی خود را به آسانی اعطا کنند. اگر بدهند، در معرض خطر گرسنگی خواهند بود. با این حال به نظر می‌رسد حشرات ماده‌ای که در مجاورت آن‌ها زندگی می‌کنند، منتظر نمی‌مانند تا نر‌ها بیایند و انتخاب کنند. با توجه به اینکه اسپرم کالای ارزشمندی است، مسئولیت برعهده ماده‌هاست که بیایند و متجاوزانه آن را شکار کنند. به نظر می‌رسد برعکس بودن آلت تناسلی حشرات نر و ماده این مسئله را تایید می‌کند.

به هر حال، مثل همیشه در طبیعت، وقتی فشار برای زنده ماندن بالاست، گاهی اوقات به صرفه است که چیز‌ها را اندکی جابجا کرد و قواعد را شکست.