شناسهٔ خبر: 29507775 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

منابع کافی در حوزه تعزیه وجود ندارد

قزوین - ایرنا - نویسنده کتاب 'تعزیه زمینه قزوین' گفت: نبودن منابع کافی در حوزه تعزیه یکی از موضوعات مهم در راستای تالیف این کتاب بود که اشتیاق مرا نسبت به ادامه تحقیق و پژوهش در مدت یک سال و نیم افزایش داد.

صاحب‌خبر -

رئوف پیشدار روز چهارشنبه به مناسبت رونمایی از کتاب خود در جشن کتاب قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: تالیف کتاب 'تعزیه زمینه قزوین' به شکل تئوری و به سبک پایان نامه تهیه شده است.
به گفته وی، با توجه به اینکه دیالوگ و موسیقی در تعزیه قزوین ویژگی منحصر به فردی دارد حتی بیشتر مکاتب موسیقی کشور برگرفته از موسیقی قزوین است.
وی، بحث تعزینه در این کتاب را گسترده دانست و یادآور شد: موضوعات متنوعی نظیر لباس، دیالوگ و موسیقی در تالیف این کتاب شامل شده اما به طور کلی تعزیه هنری است که بین شهر و روستا در رفت و آمد بوده است.
پیشدار تاکید کرد: تعزیه قزوین در این کتاب با تعزیه در استان های دیگر مورد تطبیق قرار گرفته و مهمترین وجه تمایز آن نیز در نوع موسیقی، دیالوگ و لباس عنوان شده است.
این نویسنده تصریح کرد: این کتاب در اصل به کارکردهای تعزیه به عنوان ابزاری ارتباطی در راستای تحکیم وحدت ملی ایرانیان از دوران صفویه تا انقلاب اسلامی می پردازد.
پیشدار با بیان اینکه گوشه های موجود در تعزیه قزوین مختص این استان است، افزود: حتی وجود گویش ترکی و لهجه قزوینی در تعزیه باعث شده تا خصوصیات خاصی به زمینه تعزیه قزوین بخشیده شود.
وی در پایان یادآور شد: تعزیه تکیه دولت را که نگاه کنید، محور اصلی با قزوینی ها است که مرحوم جناب به آن می پردازد.
رئوف پیشدار استاد روزنامه نگاری تاکنون کتاب ‌های سفرنامه کابل، اینجا تا خدا فاصله‌ای نیست و تعزیه زمینه قزوین را به رشته تحریر درآورده است.
9925/8054

نظر شما