شناسهٔ خبر: 29507663 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قرقیزستان یک سال پس از «جین‌بیک‌اف»؛ 30 سفر با 491 سند همکاری

رئیس بخش سیاست خارجه دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان از دستاوردهای رئیس جمهور این کشور در اولین سال فعالیت خود خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «دنیار صدیق‌اف» رئیس بخش سیاست خارجه دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان گزارشی از دستاوردها و نتایج فعالیت «سورنبای جین‌بیک‌اف» رئیس جمهور این کشور در سال گذشته ارائه داد.

در این گزارش آمده است: از آغاز فعالیت جین‌بیک‌اف تعامل با تمام کشورهای آسیای مرکزی، روسیه، چین، ترکیه، اتحادیه اروپا و نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای مانند سازمان ملل، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری شانگهای و سازمان همسود به طور قابل توجهی تقویت شد.

طی یک سال 30 سفر کاری انجام شد و 77 سند همکاری دوجانبه و 414 سند چندجانبه به امضا رسید.

همچنین 7 نشست کمیسیون بین‌دولتی با کشورهای منطقه برگزار شد و روابط دیپلماتی با 4 کشور جهان برقرار شد.

جین‌بیک‌اف به تمام کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرد که در چارچوب این سفرها توسعه همکاری‌های دوجانبه و تقویت تعامل منطقه‌ای از جمله روابط تجاری- اقتصادی و سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گرفت.

حضور رئیس جمهور قرقیزستان در نشست سران کشورهای آسیای مرکزی در شهر «آستانه» در تاریخ 15 مارس سال 2018 و حضور در نشست کشورهای تأسیس کنندگان انجمن دفاع دریای «آرال» در شهر «ترکمن‌باشی» در تاریخ 24 اگوست سال 2018 نقش کلیدی در سیاست خارجی «بیشکک» داشت.

در قالب این نشست‌ها طرفین درباره همگرایی منطقه‌ای، توسعه همکاری و افزایش نقش آسیای مرکزی در عرصه بین‌المللی موافقت کردند.

قرقیزستان و قزاقستان پرسه علامت‌گذاری مرزهای مشترک را تمام کرده و کابینه 2 کشور سند نهایی را امضا کردند.

اولین سفر کاری جین‌بیک‌اف به روسیه بود که این عامل بار دیگر استراتژیک بودن همکاری بیشکک و «مسکو» را نشان داد.

طی سال گذشته رؤسای جمهور قرقیزستان و روسیه 5 دیدار دوجانبه داشتند که در چارچوب آنها مسکو تصمیم به حذف قرقیزها از فهرست سیاسی سرویس مهاجرتی گرفت.

همچنین مبادلات تجاری بین قرقیزستان و کشورهای منطقه رشد داشت که در مقایسه با سال گذشته همکاری تجاری با همسایگان 19 درصد افزایش یافت.

توسعه همکاری دوجانبه با روسیه به بهبود تعامل در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک می‌کند.

جین‌بیک‌اف از چین نیز بازدید کرد و در نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در شهر «سیندئو» شرکت کرد ضمن اینکه «پکن» یکی از بزرگترین شرکای تجاری و سرمایه گذاران قرقیزستان است.

روابط همه جانبه قرقیزستان و چین به سطح جدیدی رسید و همکاری 2 کشور در بخش تجاری- اقتصادی و فرهنگی- بشردوستانه توسعه یافت و پکن به بیشکک برای راه‌اندازی پروژه‌های کشاورزی 600 میلیون یوان داد.

سفر رسمی جین‌بیک‌اف به ترکیه روابط بین «آنکارا» و بیشکک را عادی کرد.

برقراری روابط بین رؤسای جمهوری 2 کشور منجر به فعال سازی روابط همه جانبه شد که پس از آن جین‌بیک‌اف و «رجب طیب اردوغان» 4 دیدار دیگر داشتند و مجددا دوره چهارم شورای عالی همکاری استراتژیک قرقیزستان و ترکیه برگزار شد.

تقویت روابط قرقیزستان با اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای شرقی و آسیای جنوبی نیز دیده می‌شود و بیشکک با ژاپن، کره جنوبی، هند، پاکستان، مغولستان و کشورهای عربی برنامه‌ همکاری‌های جدید را تصویب کرد.

توسعه تعامل در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا همچنان اولویت قرقیزستان می‌ماند و پس از عادی سازی وضعیت در مرزهای مشترک با قزاقستان جین‌بیک‌اف با «نورسلطان نظربایف» دیدار کرده و همکاری‌های دوجانبه را مورد بررسی قرار داد.

رئیس جمهور قرقیزستان در قالب نشست سران کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا وضعیت مهاجرین کاری قرقیز در روسیه را مطرح کرد.

جینبکاف برای حضور در مجتمع عمومی سازمان ملل متحده از آمریکا بازدید کرد و از تغییرات جدی در بخش اجتماعی- سیاسی، اقتصادی قرقیزستان، اصلاحات و بخش‌های استراتژیک این کشور سخن گفت.

در بیشکک نشست مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا با هدف تقویت نظم پارلمانی کشور برگزار شد که اعضای این سازمان با دستاوردهای دیپلماتیک بیشکک آشنا شدند.

در تاریخ 28 سپتامبر سال جاری جین‌بیک‌اف در نشست سران کشورهای سازمان همسود در شهر «دوشنبه» حضور داشت.

نشست سران کشورهای ترک زبان که در تاریخ 3 سپتامبر سال 2018 در قرقیزستان برگزار شد دوره جدید همکاری‌های کشورهای منطقه را ایجاد کرد و بیشکک ریاست این سازمان را به دست آورد.

در قالب نشست سران کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی در آستانه ریاست در سازمان مذکور به قرقیزستان داده شد و نشست بعدی آن در بیشکک برگزار می‌شود.

دوره سوم بازی‌های جهانی عشایر یکی از دستاوردهای درخشان قرقیزستان در سال جاری بود که همتایان جین‌بیک‌اف از قزاقستان، ترکیه، تاتارستان و دیگر کشورهای جهان در این مراسم حضور داشتند و از فعالیت‌های بیشکک در عرضه بین‌المللی حمایت کردند.

در مجموع رخدادهای ذکر شده مهمترین فعالیت سیاسی و فرهنگی جین‌بیک‌اف در اولین سال ریاست جمهوری قرقیزستان بود.

انتهای پیام/ح

نظر شما