شناسهٔ خبر: 29507586 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اميدها به بار نشست؛ بهره‌برداري اوليه از قطار رشت - قزوين

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - رشت - ايرنا - قطار رشت قزوين که عمليات اجرايي آن در سال 1385 آغاز شده بود، پس از عبور از جاده‌هاي پر پيچ و خم و صخره هاي البرز، پس از گذشت 12 سال به ايستگاه آخر رسيد و فردا (پنجشنبه) به صورت اوليه با حضور معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه به بهره‌برداري مي‌رسد.

شايد تحقق راه آهن رشت - قزوين پس از وعده هاي فراوان و تاريخ هاي متعدد اعلام شده در خصوص بهره برداري از آن، به عنوان يک آرزوي دست نيافتني مطرح بود اما امروز با اهتمام دولت تدبير و اميد، سوت قطار در اين استان شنيده مي شود.
گيلان، استاني است که گفته شده اولين خط ريلي کشور را در سال 1848 ميلادي از رشت به بندر پيربازار و بندر انزلي داشته و ممکن است بقاياي اين راه آهن در مسير رشت به پيربازار و لوکوموتيو بخاري که بر روي آخرين قطعه چندمتري ريل، هنوز در داخل محوطه اداره‌کل بنادر گيلان در انزلي خودنمايي مي کند، تنها آثار به جا مانده در اين مسير باشد.
عده اي معتقدند 12 کيلومتر از اين مسير تا اواسط دوره پهلوي اول همچنان مورد استفاده بوده‌ اما پس از آن؛ گيلان سوت قطار و نشاني از خط هاي ريلي را به خود نديد؛ استاني که سرشار از ظرفيت هاي گوناگون است و گردشگري آن، ضرورت احداث قطار را دوچندان مي کند و امروز نيز جلوه اي از اين گردشگري بنا به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازي؛ در طولاني ترين پل ريلي کشور تجلي يافته؛ پلي که يک هزار و 430 متر طول دارد و بر رودخانه سفيدرود بنا شده و عبور اين خط ريلي از جنگل، کنار شاليزارها و مشاهده هزاررنگ اين سرزمين تصاويري بي بديل، رويايي و خاطره انگيز را براي گردشگران رقم مي زند.
علاوه بر جذابيت هاي اين مسير، سرعت قطار در اين خط ريلي 160 کيلومتر در ساعت پيش بيني شده که زمينه ساز صرفه جويي در وقت گردشگران خواهد شد چراکه جاده هاي گيلان به عنوان يکي از مهمترين استان هاي مقصد گردشگري، همواره مملو از خودروهايي است که ترافيک هاي سنگين و گاه خسته کننده، براي مسافران ملال آور مي شود.
در کنار مزيت گردشگري، موقعيت سوق‌الجيشي گيلان به لحاظ همسايگي با کشورهاي حاشيه خزر و نيز تأکيد چندباره رئيس جمهوري بر تحقق کريدور شمال - جنوب، بر اهميت احداث اين خط ريلي مي افزايد.
به گفته مصطفي سالاري استاندار گيلان؛ پس از راه اندازي اوليه راه آهن رشت - قزوين، اين خط ريلي حدود دو ماه ديگر با حضور رئيس جمهوري به طور رسمي افتتاح مي شود.
وي با بيان اينکه در حال حاضر قطار به صورت حمل بار فعاليت دارد و نيازهاي کارگاهي اين پروژه‌ را تأمين مي‌کند، خاطرنشان کرد: در ساخت راه آهن محدوديت شيب و قوس وجود دارد، عبور از البرز کار آساني نيست و تفاوت جاده با ريل در محدوديت شيب، مسير پروژه را با دشواري مواجه کرد با اين وصف؛ با افتتاح رسمي و تردد مردم با قطار، طراحي و اجراي زيباي تونل‌ها و پل‌هاي متعدد در مسير سختي اين پروژه عظيم نمايان مي‌شود.
به تصريح استاندار گيلان، ساخت راه آهن براي استفاده گيلانيان و ساير هموطنان تعريف شده و با افتتاح راه آهن در سال سه ميليون و 800 هزار نفر مسافر و 10 ميليون تن بار جابجا مي شود.
طول راه آهن قزوين - رشت 164 کيلومتر است.
** راه آهن گيلان، حلقه مفقوده تحقق کريدور شمال - جنوب
معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه نيز در يکي از بازديدهاي خود از روند احداث ايستگاه مرکزي خط آهن قزوين - رشت در منطقه فلکده رشت گفت که افتتاح اين راه آهن، رونق اشتغال و کسب و کار را در گيلان در پي دارد و در توسعه و افزايش سرمايه گذاري منطقه موثر است.
به بيان محمدباقر نوبخت؛ با تکميل راه آهن گيلان، حلقه مفقوده کريدور شمال - جنوب تکميل و اين مسير مهم اقتصادي، شکل مي گيرد ضمن آنکه سفر از اين طريق، وسيله مناسبي هم براي گيلاني‌ها و هم گردشگران در تعطيلات خواهد بود و مي‌توانيم بسياري از تنگناهاي ترافيکي کنوني را پشت سر بگذرانيم.
به تصريح معاون رئيس جمهوري، اين قطعه متفاوت از قطعات ديگر و جزو پنج پروژه اقتصاد مقاومتي است و اهميت آن به اين دليل است که اين قطعه، حلقه مفقوده باقي‌مانده از کريدور شمال - جنوب است و با توجه به بندر کاسپين منطقه آزاد انزلي، اين خط ريلي مي تواند همزمان به سمت بندرانزلي نيز رفته و اين ظرفيت بزرگي است که محموله هاي جمهوري آذربايجان و روسيه را از اين مسير به آنها برسانيم.
** خط ريلي رشت - قزوين از افتخارات مهندسي کشور است
معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل نيز معتقد است راه آهن رشت - قزوين از افتخارات مهندسي کشور بوده و با توجه به قرار گرفتن در کريدور شمال - جنوب، خط ريلي مهمي محسوب مي شود.
خيرالله خادمي در يکي از جلسه هاي شوراي برنامه ريزي و توسعه گيلان با موضوع راه آهن تصريح کرد که براي خط ريلي قزوين - رشت؛ بيش از 25 کيلومتر تونل و 9 کيلومتر پل بزرگ طراحي و اجرا شده که به لحاظ حجم عمليات، جزو سنگين ترين و بزرگ ترين پروژه هاي ريلي و عمراني کشور است.
وي موقعيت مکاني اين پروژه به لحاظ وجود رشته کوه هاي البرز، ريزش هاي مقطعي ناشي از آن، وزش باد شديد و وجود سد منجيل را سبب کندي روند اجراي اين پروژه ذکر کرد.
به هر سان؛ احداث مسير ريلي رشت - قزوين اکنون پس از بيش از يک دهه و با اهتمام و عزم دولت تدبير و اميد، پايان يافته و امروز مردم گيلان شادمانه صداي سوت قطار را براي اولين بار در اين خطه خواهند شنيد؛ اين پروژه، يکي از طرح هاي مصوب سفر هيأت دولت به استان و از خواسته هاي مردم گيلان بود که اينک؛ با تدبير دولت، اميدها به بار نشست و وعده رئيس جمهوري، محقق شد.
7296/2007
انتهاي پيام /*

نظر شما