شناسهٔ خبر: 29507104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رسانه و فرهنگ عمومی در چهل سالگی انقلاب اسلامی

به گزارش ایرنا این نشست با حضور سید محمد حسینی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، محمد

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا این نشست با حضور سید محمد حسینی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، محمد خدادی مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و احمد بخارایی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور برگزار شد.
مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در این نشست گفت: دوران رسانه های سنتی و رسمی به پایان رسیده است و متاسفانه رسانه های کشور مهارت تولید اطلاعات را ندارند.
خدادی افزود: فضای تکنولوژی رسانه به جایی رسیده که هر فرد با کمک تلفن همراه خود و دسترسی به شبکه های اجتماعی صاحب رسانه شده و این مرحله پایان دوران انحصار رسانه ای است؛ ما باید پایان دوران رسانه های سنتی، دولتی و رسمی را اعلام کنیم و آنها به مفهوم رسانه باید کاربری دیگری ایفا کنند.
وی با بیان اینکه امروز در محتوای رسانه گرفتار شده ایم افزود: در ایران عادت کرده ایم به جای تبیین به تبلیغ بپردازیم و به جای شریک به دنبال هوادار و پیرو باشیم؛ مهارت تولید اطلاعات نداریم و کارکرد رسانه ای ما، امروز دچار چالش اساسی و موضوعی است.
مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با بیان اینکه رسانه بستر فرهنگ و محل تضارب آرا است اظهارداشت: رسانه منعکس کننده مناسبات و کنش های مردم و تولیدکننده ارتباطات است و اگر ارتباط را از جامعه بگیریم، جامعه ساکن خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ماهیت مردم ما فرهنگی است و تک تک آنان کنشگر فرهنگی هستند افزود: ماهیت انقلاب اسلامی ریشه در خواست های مردمی دارد، رژیم سابق بنای تغییر فرهنگ مردم داشت و به تقابل با فرهنگ مردم برآمد و طبیعتا با واکنش روبه رو شد.
خدادی وقوع انقلاب اسلامی را نتیجه کنشگری مردم دانست که با سلیقه ها و خواسته های مختلف به رهبری امام خمینی(ره) حضور حضور پیدا و 2 نهاد ایرانی و اسلامی بودن را نهادینه کردند.
مدیرعامل سابق خبرگزاری ایرنا گفت: بین آنچه بودیم و آنچه که شدیم خیلی اختلاف وجود دارد اما بین آنچه شدیم و آنچه باید بشویم خیلی فاصله است و باید بپذیریم که در بخش هایی رشد خیلی خوبی داشته ایم و در بخش هایی اینطور نبوده، به عنوان مثال تاکنون نتوانستیم در موضوع موسیقی موضع خود را مشخص کنیم.
وی افزود: پس از انقلاب اسلامی، تلاشمان استقلال بود که در دوران دفاع مقدس شاهد آن بودیم و رسانه ها کارکرد مؤثری در این دوران داشتند.
خدادی اظهارداشت: در دوران بعد از انقلاب اسلامی بیشترین کارشناس و خبرنگار را پرورش دادیم و امروز شاهد فعالیت 200 روزنامه، 100 خبرگزاری، پنج هزار سایت و شبکه های تلویزیونی مختلف هستیم اما در تولید اطلاعات مشکل اساسی داریم و الگوی رسانه ای کشور دهه 60 است درحالی که در دهه 90 زندگی می کنیم.
به گزارش ایرنا وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست اظهارداشت: انقلاب ما فرهنگی بود و تحول فکری در جامعه ایجاد و نظام اسلامی را حاکم کرد؛ رویکرد ما بعد از انقلاب اسلامی در تمامی عرصه ها بخصوص بخش فرهنگی، سینما، تئاتر، موسیقی، شعر و ادب هم در فرم و محتوا متحول شد.
سید محمد حسینی گفت: قبل از انقلاب محصولات بومی نداشتیم و 90 درصد محصولات تبلیغاتی بود اما امروز مضامین دینی و قرآنی متعالی شده است و همچنین در حوزه سینما می توان به فیلم هایی همچون حضرت مریم(س)، یوسف پیامبر اشاره کرد که با تأکید بر اعتقادات و باورهای ما در معرض نمایش قرار گرفتند.
وی افزود: در هر دوره ای اتفاقات مثبت و منفی رخ داده اما ما اتفاق های غالب را می گوییم که پس از انقلاب رشد بیشتری نسبت به پیش از انقلاب داشتیم.
حسینی ادامه داد: در حوزه رسانه پیش از انقلاب تنها یک خبرگزاری داشتیم اما امروز 42 خبرگزاری با همه طیف های سیاسی کشور مشغول فعالیت هستند.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فضای مردم سالاری پس از انقلاب اسلامی اظهارداشت: انتخابات پیش از انقلاب به صورت صوری برگزار می شد و شاه مملکت اختیاری از خود برای اداره کشور نداشت.
حسینی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران به استقلال و قدرتی دست یافته که در جهان بی همتاست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم اظهارداشت: رسانه ها می توانند نقش مفیدی در فرهنگ سازی، آموزش حقوق شهروندی و فرهنگ عمومی داشته باشند؛ موضوعاتی همچون طلاق، اعتیاد، خشونت، بدرفتاری، بی نظمی و بی قانونی می تواند با ورود رسانه ها مرتفع شود.
حسینی ادامه داد: در دولت دهم بیش از 2هزار مجوز نشریه صادر شد و در این دوران وضعیت رسانه های استانی بهبود یافت.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه رویکرد انقلاب اسلامی، فرهنگی بود اظهارداشت: استقلال و آزادی دو شعار اصلی جمهوری اسلامی بود و نقش فرهنگ در شعارهای انقلاب هم روشن است؛ رهبر انقلاب اسلامی نیز شخصیتی فرهنگی بود و در جریان انقلاب افرادی همچون دکتر شریعتی و شهید مطهری سعی در تغییر باور جامعه داشتند.
محمدجواد حق ‌شناس با مقایسه دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم نمی ‌شود قبل از انقلاب را یکسره رد کنیم و بعد انقلاب را هم همگی مهر تایید بزنیم؛ در دوران انقلاب شاهد رشد و پرورش جوانانی بودیم که در پیروزی انقلاب نقش موثری داشتند و جنگ هشت ساله را اداره کردند.
وی افزود: سال های 57 تا 60 دوره آزادی مطلق بود و همه دیدگاه ها و عناصر فکری آزادانه قلم زدند اما در سال 59 به دلیل آغاز جنگ و بحرانی که کشور را فراگرفت با حکم دادستانی 159 نشریه متوقف شد، از سال 60 فضای جدیدی شکل گرفت و بیشتر شاهد سخت گیری هایی بودیم که با اهداف انقلاب همخوانی نداشت.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بعد از سال 60 به دلیل روند جنگ مسلحانه گروه‌ های سیاسی که در خیابان ها حرکت براندازانه داشتند، فضا تا حدودی به سمت یکسری سختگیری گرایش پیدا کرد و بعد از پایان جنگ و آغاز دوره سازندگی هم روند گذشته ادامه داشت هرچند فضا برای گفتمان فرهنگ بازتر بود.
حق شناس گفت: با انتخابات سال 76 شاهد جریان دوم خرداد بودیم و فضای گفت وگومحور در کشور شکل گرفت، تا جایی که روزنامه ای با تیراژ یک میلیون نسخه منتشر شد و هشت سال این دوره ادامه داشت؛ در دوره بعدی شاهد بسته شدن بسیاری از رسانه ها بودیم و پس از آن دوباره به یک دوره اعتدال دست یافتیم.
احمد بخارایی جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور نیز در این نشست با اشاره به اینکه انقلاب فرهنگی یک واژه مجهول است گفت: جنبه های مثبت در هر دوره ای وجود دارد و ما در هر دوره ای شاهد تحولات فرهنگی بودیم؛ سال ۵۷ بخش هایی از ارزش های فرهنگی و باورهای ما برجسته شد، همچنین ارزش های دینی هم بخشی از فرهنگ است.
وی افزود: ارزش های فرهنگی شامل مبانی فرهنگی، جمع گرایی و فردگرایی، نگاه درازمدت داشتن و فاصله گرفتن از تفاسیر است و با استفاده از این ارزش ها می توانیم مقایسه ای برای رسانه پیش از انقلاب و پس از انقلاب داشته باشیم.
این جامعه شناس گفت: نقش برجسته رسانه ها بر کسی پوشیده نیست اما آنچه در جامعه شاهد آن هستیم، گسستگی در خانواده ها و کاهش ارتباط افراد با صدا و سیماست.
بخارایی اظهارداشت: جامعه امروز ما در شرایط مناسبی به سر نمی برد و از بعد اجتماعی شکننده است، بنابراین رسانه ها باید به این سمت سوق پیدا کنند که بر چگونه اندیشیدن جامعه تأکید داشته باشند؛ آنها باید تلاش کنند نگرش مردم را تقویت کنند و به فکر تغییر نگرش ها نباشند.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گفت: رسانه ها به جای انشایی رفتارکردن باید اقنایی باشند و آینده نگری را پیش روی خود قرار دهند.
وی افزود: رسانه هویت ساز است و البته هویت معنای عام دارد که رسانه های ما بخشی از این هویت را برای خود ترسیم و سیاستگذاری کرده اند که این بخش گرایی چندان مناسب حال رسانه ها نیست.
به گزارش ایرنا برگزاری سلسله نشست های تخصصی «چهل سال با رسانه ها» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با هدف بررسی چهار دهه تجربه رسانه ای انقلاب اسلامی پاییز و زمستان امسال با حضور استادان حوزه علوم ارتباطات در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برنامه ریزی شده است.
نشست های تخصصی چهل سال با رسانه ها در 2 بخش با موضوع مدیریت فضای فرهنگی و بررسی تجربیات بخش های مختلف رسانه ای کشور برگزار می شود.
تهرام/7245// 1008
انتهای پیام

نظر شما