شناسهٔ خبر: 29506913 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیوار مسجدجامع 700 ساله ورامین تخریب شد

تهران-ایرنا- بر اثر ترکیدگی لوله اصلی آب در حاشیه مسجد جامع 700 ساله ورامین، بخشی از دیواره محوطه این بنای تاریخی تخریب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا مسجد جامع ورامین نمونه کامل مسجد چهار ایوانی است که ساخت آن در زمان سلطان محمد اولجایتو ( خدابنده ) آغاز و در دوره فرزندش ابوسعید بهادرخان تکمیل شد.
طی سال های اخیر بارها عملیات مرمت این اثر تاریخی در قسمت اصلی و محوطه آن انجام شده و این بار شهرداری ورامین به منظور محوطه سازی مقابل این بنا زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ، اقدام به محوطه سازی بخش بیرونی آن کرد.
با توجه به عبور لوله اصلی انتقال آب از محوطه مقابل مسجد جامع ورامین ، عملیات انتقال لوله ها با همکاری شرکت آبفای شهرستان انجام شد که در یکی از این عملیات ، لوله اصلی شکسته و حجم زیادی از آب در محوطه مقابل مسجد جامع جمع شد و انباشت آب بخشی از دیوار ورودی را تخریب کرد.

*میراث از ادامه کار جلوگیری کرد
رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین با اشاره به وارد شدن خسارت به دیواره های محوطه مسجد تاریخی از توقف عملیات به سازی محوطه مقابل مسجد خبر داد.
ژیلا خدادادی به خبرنگار ایرنا گفت: طرح بهسازی محوطه حریم مسجد جامع با ارائه طرح از سوی شهرداری و تأئید آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اجرا ولی ترکیدگی لوله اصلی آب که حجم انبوهی از آب را در مقابل این بنای تاریخی انباشته کرد سبب شد به دیواره ها آسیب وارد آید و بخشی از سنگفرش های محوطه نشست کند.
وی اظهار داشت: حجم آب انباشت شده در مقابل مسجد جامع به حدی بود که نیروهای آتش نشانی ساعت ها با استفاده از چند دستگاه پمب کف کش ، عملیات تخلیه را انجام می دادند.
خدادادی تصریح کرد: به منظور بررسی میزان خسارت وارد شده به مسجد و نیز رفع مشکل ، از ادامه کار محوطه سازی جلوگیری شده است.

*آبفا:مشکل شکستگی لوله برطرف شد
رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان ورامین از رفع مشکل شکستگی لوله اصلی انتقال آب و جمع آوری آب های از محوطه مقابل مسجد جامع خبر داد.
علیرضا الیکاهی افزود : به دلیل اجرای عملیات عمرانی شهرداری و نیز انتقال لوله های انتقاب آب که در عمق یک و نیم متری زمین قرار دارد، یکی از لوله های آب شکست که حجم زیادی آب در محوطه جمع شد.
وی اظهار داشت: نیروهای امداد شرکت آبفا به محض اطلاع از این حادثه به محل اعزام و نسبت به رفع شکستگی اقدام کردند.
الیکاهی گفت: اکنون مشکل شکستگی لوله آب در محوطه مقابل مسجد جامع رفع شده و نشست آب وجود ندارد.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری شهرستان ورامین واقعه شده است.
ورامین بیش از 400 اثر ، بنا و محوطه تاریخی دارد که بیش از 80 مورد آنها در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
تهرام/7254 / 1539/ 1008

نظر شما