شناسهٔ خبر: 29506416 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مودم ADSL چیست و انواع مودم ADSL

مودمADSLمودمی برای اتصال به اینترنت پرسرعتADSLاست و از جمله تجهیزاتی می‌باشد که برای اتصال به خطوط تلفن ثابت و استفاده از اینترنت اشتراکی استفاده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مودمADSLمودمی برای اتصال به اینترنت پرسرعتADSLاست و از جمله تجهیزاتی می‌باشد که برای اتصال به خطوط تلفن ثابت و استفاده از اینترنت اشتراکی استفاده می‌شود. انواع مختلف این مودمدارای پورت‌های اتصالی (درگاه ارتباطی) مختلفی می‌باشندتا کاربران توسط این پورت‌ها امکان اتصال به دستگاه مودم بر اساس پروتکل‌های مختلف را داشته باشند.

مودمADSL چیست؟

برقراری ارتباط با اینترنت پرسرعتADSL، توسط یک مودمADSLکه سمت کاربر است صورت می‌گیرد.

ADSLنامی است که بارها آن را شنیده‌ایم ولی شاید به طور دقیق با جزئیات و انواع آن آشنا نباشیم.ADSLمخففAsymmetric Digital Subscriber Lineبه معنی خط اشتراک نامتقارن است. تکنولوژیADSLیکی از انواع تکنولوژیDSLبشمار می‌رود.

2

به طور کلی امروزه دو نوع اصلی اتصال به شبکه اینترنت وجود دارد:

1- اتصال به اینترنت از طریق خطوط تلفن ثابت

کاربران از طریق یک مودم معمولی، یا با استفاده از شبکه محلی در دفتر کار خود، یا از طریق یک مودم کابلی و یا با استفاده از یک اتصالDSLبه اینترنت متصل می‌شوند.اتصالDSLیک اتصال پر سرعت است که از سیم‌های عادی به کار رفته در خطوط تلفن بهره می‌برد.

2- اتصال به اینترنت از طریق خطوط تلفن همراه

انواع مودم سیم کارت خور متصل به خطوط تلفن همراه در این زمینه کاربرد دارند. مودم‌های اینترنتی اپراتورهای مخابراتی همراه در دو نوع کلی تولید و استفاده می‌شوند.

مودم‌های اینترنال که به صورت توکار و داخلی در انواع موبایل وتبلت برای اتصال به اینترنت همراه استفاده می‌شوند.

مودم‌های اکسترنال که مستقل از تلفن‌های موبایل و انواع تبلت، به اینترنت همراه متصل می‌شوند.

به طور کلی معروفترین مودم‌های‌ اکسترنال اینترنت همراه شامل انواع مودمGSM، مودمGPRS، مودم2G، مودم3Gو مودم4G می‌باشند.

پورت‌های یک مودمADSL

انواع پورت‌های یک مودمADSLعبارتند از:

- درگاه خط تلفن ثابت RJ-11 که تمامی مودم‌ها مجهز به این پورت می‌باشند و با استفاده از سوکت RJ-11 قابلیت اتصال به خط تلفن ثابت را دارا می‌باشند.

- پورت شبکه RJ-45 که تمامی مودم‌هایADSLدارای حداقل یک پورت شبکه هستند و از طریق این پورت، اتصال مودم به یک دستگاه مصرف کننده اینترنت مانند پی سی، سرور، تجهیزات صنعتی، تجهیزات هوشمند سازی، پرینترهای تحت شبکه و سایر تجهیزات و یا یک سوئیچ برای به اشتراک گذاری اینترنت میان چندین مصرف کننده امکانپذیر می‌شود.

و بطور کلی این دستگاه‌ها به صورت مودم 4 پورت، مودم 8 پورت و به صورت محدود، مودم 16 پورت به بازار می‌آیند.

انواع مودمADSL

انواع مودمADSLبه صورت دو نوع مودم با سیم و مودمبیسیمدربازارموجودند. انواعمودمای دی اس البی سیم با نام‌های مودم وای فای، مودم وای فایADSLو مودم وایرلسADSLشناخته می‌شوند.

تفاوت مودم ADSL بی سیم با مودمADSLمعمولی

مودم‌های ADSLمعمولی یا همان مودمCombo ADSL، دارای یک پورتUSBو یک پورتLANهستند.

مودم‌هایوایرلسدارای 4 پـورتLANبوده و پـورتUSBندارند و همچنین قابلیت ارتباط به صورتبی‌سیم را دارند که برای استفاده لپ تاپ و تلفن همراه مناسب می‌باشند.

همچنین مزیت عمده مودم‌هایای دی اس الوایرلس نسبت به نوع معمولی آندر این است که تعداد بیشتری از کاربران به صورت همزمان امکان اتصال به اینترنت پر سرعتاز طریق این مودم‌ها را خواهند داشت.

مباحث ویژه در مورد انواع مودمADSL

با استفاده از انواع مودم وای فای ADSL می‌توان شبکه را به سه بخش تقسیم نمود:

شبکه داخلی کابلی و شبکه داخلی وایرلس در یک طرف و شبکه اینترنت در طرف دیگر. بهعنوانمثال یک مودم وای فایخانگی را در نظر بگیرید، که از یک طرف به شبکه جهانی اینترنت و از طرفی به یک کامپیوتر پی سی و از طرف دیگر از طریق وای فای به چندین گوشی هوشمند یا موبایل متصل است.

مودم‌های وایرلس برد بلند

مودم‌های وای فای معمولا دارای برد کوتاه 50 تا 100 متر هستند که در فضاهای باز بدون مانع جواب می‌دهند.

انواع مودم وای فای با برد زیاد مانند مودم وای فای با برد 1 کیلومتر یا مودم وای فای با برد 500 متر که افراد بسیاری خواهان آنها هستند، عملا در بازار وجود ندارند.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا امکان استفاده از یک مودم ADSL وایرلس برای طبقات یک ساختمان وجود دارد؟

بله، اما در صورت استفاده از یک مودم ADSL وایرلس در طبقات، تضمینی برای پوشش دهی همه طبقات مورد نظرتان وجود ندارد و تنها زمان نصب مودمدر محل می‌توانید از پوشش دهی طبقات با برد آن اطلاع حاصل نمایید. این موضوع به محل قرار گرفتن مودم، تعداد طبقات و نقشه ساختمان بستگی دارد.

در عوض تجهیزات دیگری به نام انواع رادیو وایرلس و آنتن وایرلس وجود دارند که قابلیت ایجاد شبکه وایرلس در هر چند صد متر تا چند ده کیلومتر را به ما می‌دهند.

برخی کاربرد‌های انواع مودمADSL

در برخی از تجهیزات الکترونیکی مانند انواع دوربین مدار بسته که نیاز به انتقال تصویر به یک دستگاه گیرنده مانند گوشی یا لپ تاپ و غیره دارند، برای انتقال تصاویر می‌توان از مودمای دی اس الو در مناطقی که دسترسی به خط تلفن ثابت یا اینترنت ADSL وجود ندارد، می‌توان از مودم4Gیا مودم سیم کارت خور بهره برد.

برای دوربین‌های مدار بسته معمولی که از دستگاه DVRیاNVRبرای ضبط و مدیریت تصاویر استفاده می‌شوند باید از انواع مودم سیم کارت خور، مودم LTE و مودم4Gبا پورت لن (LAN) استفاده نمود.

اما برای انواع دوربین مدار بسته بیسیم، دوربین وای فای، دوربین کوچک و از این قبیل، دیگر نیازی به استفاده از مودم لن دار نیست.

انواع برند و مارک مودم وای فای ADSL و بهترین مودم وای فای

از معروفترین مارک‌های مودم وای فایADSLمی‌توان به انواع مودم تی پی لینک اشاره نمود. در ادامه به چندین برند معروف آن اشاره می‌نماییم.

مودم تی پی لینک، مودم وای فای دی لینک، مودم وای فای ایسوس، مودم وای فای تندا، مودم ADSL هواوی و غیره

معروفترین انواع مودم ADSL با برند داخلی

به طور مثال شرکت ایرانسل، انواع مودم ایرانسل را به عنوان یک محصول شناخته شده روانه بازار نموده است. از معروفترین انواع مودم ADSL داخلی عبارتند از :

مودمای دی اس الاینترنت مخابرات، مودم ایرانسل، مودمپارس آنلاین، مودم شاتل، مودم صبانت، مودم مبین نت و غیره

برای آگاهی از قیمت و خرید انواع مودم ADSL، می‌توانید به بخش خرید مودم در فروشگاه اینترنتی پاساک مراجعه نمایید.

منبع : ویرلن

نظر شما