شناسهٔ خبر: 29505743 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام آمریکایی:

برای مقابله با نفوذ چین و روسیه در آمریکای لاتین برنامه داریم

تهران-ایرنا- یک مقام ارشد نظامی آمریکا روز گذشته تصریح کرد که دولت واشنگتن به دنبال تدابیری برای مقابله با نفوذ فزاینده چین و روسیه در منطقه آمریکای لاتین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای نشریه فارن پالیسی، ژنرال دیوید گلدفین فرمانده ارشد نیروی هوایی ارتش آمریکا در مصاحبه با این نشریه پس از سفر اخیرش به کلمبیا تصریح کرد که دولت دونالد ترامپ در راستای تقویت همکاری ها و هم پیمانی با کشورهای آمریکای لاتین به عنوان بخشی از اقدامات برای مقابله با نفوذ فزاینده چین و روسیه در این حیات خلوت آمریکا است.
این مقام ارشد آمریکایی در ادامه هشدار داد که کلمبیا و دیگر کشورهای آمریکای لاتین در صورت توقف خرید سخت افزارهای نظامی از آمریکا و گرایش به دیگر بازارها در این راستا، با خطر تضعیف هم پیمانی و توقف عملیات های مشترک روبرو می شوند.
سفر اخیر ژنرال گلدفین بخشی از یک طرح گسترده دولت ترامپ برای تقویت همکاری ها با کشورهای آمریکای لاتین همزمان با مواجهه این منطقه با یکسری تهدیدهای امنیتی بود.
فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در ادامه افزود: ما به دقت نظاره گر فعالیت روس ها و چینی ها در آمریکای لاتین هستیم.
کارشناسان بر این باورند که آمریکا به خوبی می داند روسیه و چین به آرامی در حال نفوذ اقتصادی و نظامی در آمریکای لاتین هستند. چین در این راستا دست به سرمایه گذاری های گسترده در کشورهای آمریکای لاتین برای بدست آوردن اهداف سیاسی اش زده است.
در ادامه گزارش فارن پالیسی آمده است: چین به واسطه تمایلش برای دسترسی به ذخایر گسترده نفتی آمریکای لاتین و همچنین تقویت احساسات ضد آمریکایی، بودجه زیادی در این منطقه سرمایه گذاری کرده است. پکن در حال حاضر به بزرگترین شریک تجاری برخی کشورهای امریکای لاتین از جمله بزریل، شیلی، کوبا و اروگوئه تبدیل شده است.
مویس رندون یک تحلیل گر مرکز مطالعات بین الملل و استراتژیک گفت: مقامات کلمبیا نگران هستند که واشنگتن منطقه آمریکای لاتین را به حال خودش رها کند و شرایط را برای حضور روسیه و چین مهیا کند. کلمبیایی ها در یک شرایط بلاتکلیفی قرار دارند چون چینی ها نیز فرصت ها و طرح های سرمایه گذاری خوبی را پیشنهاد داده اند.
روسیه نیز همچنان به فروش میلیاردها دلار سلاح به کشورهای آمریکای لاتین ادامه می دهد. برعکس چین که به دنبال استفاده از منابع طبیعی آمریکای لاتین برای رشد اقتصادی خود است، منافع روسیه در این منطقه بیشتر راهبردی بوده است.
رندون تصریح کرد: یکی از نگرانی های مهم امریکا این است که چین در حال حمایت از دولت های ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی است.
ژنرال گلدفین نیز در این رابطه گفت که رویکرد دولت امریکا در روند مقابله با نفوذ روسیه و چین در آمریکای لاتین در ایجاد همکاری های جدید با کشورهای این منطقه و تقویت روابط گذشته انعکاس دارد.
اروپام**9234**1485

نظر شما