شناسهٔ خبر: 29505372 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ستاره‌های مدفون در تخت فولاد| تسلط شیخ محمدباقر صدیقین بر علوم ظاهرى و شرعى+تصاویر

R41346/P41362/S6,51/CT7

شیخ محمدباقرصدیقین اصفهانى از مدافعین پرشور ولایت علوى و مهدوى بود و در علم تعبیر رویا و گرفتن استخاره، تبحّرى کم‌نظیر داشت. او ۲۹ آبان ۱۳۷۲ چشم از جهان فرو بست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، تخت فولاد مدفن بزرگانی است که برخی از آن‌ها با وجود فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی بسیار، کمتر معرفی شده‌اند و با معرفی این بزرگان می‌توان به شناخت شخصیت‌های مذهبی و تاثیرگذار جامعه ایران دست پیدا کرد. خبرگزاری تسنیم در ادامه معرفی ستارگان مدفون در تخت فولاد، در این گزارش به معرفی شیخ محمدباقر صدیقین اصفهانى پرداخته است.

شیخ محمدباقر صدیقین اصفهانى فرزند ملا حسین‏على در سال 1307 شمسى در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. دوران تحصیلات ابتدایى را در دبستان اقدسیه که مؤسس و مدیر آن شیخ محمدحسین مشکاتى و شخصیتى فرهیخته، پرهیزکار و مؤدب به آداب بود گذراند. او پس از گذراندن چند کلاس دوران متوسطه، وارد بازار اصفهان شده و مدتى که در آنجا بود و شغل وى نویسندگى در دفاتر تجارى بود.

ورود به حوزه علمیّه و استادان

در کنار شغل مذکور به تحصیل علوم قدیمه نیز مشغول شد، به‌ویژه این که دوره‏ جامع‏المقدمات را در مدرسه‏ علمیّه‏ میرزا حسین میرزا اوّل بازار بیدآباد اصفهان زیر نظر استاد مرحوم آقا میرزا هاشم خوانسارى تمام کرد. کتاب سیوطى را نزد مرحوم آیت‏‌اللّه آقا جمال‌‏الدین خوانسارى و شرح نظام را با آقا شیخ محمدجواد اصولى در مدرسه‏ جده بزرگ به پایان رساند.

مرحوم حاج شیخ محمدباقر صدیقین حاشیه‏ ملا عبداللّه را نزد مرحوم آقا سیّد على دولت‏ آبادى در مدرسه‏ نیم‏‌آورد و منطق و منظومه‏ منطق و منظومه‏ حکمت را نزد عالم وارسته و متبحّر آقا شیخ محمدحسین مشکینى که از شاگردان مرحوم حکیم متأله شیخ محمد خراسانى بود تمام کرد. ضمن این که مغنى و مطوّل را نیز نزد استادانى چون مرحوم مشکینى، سیّد جواد غروى و مرحوم شیخ هبْ‏ اللّه هرندى در مسجد حکیم و مدرسه‏ صدر بازار اصفهان طى کرد.

در دانش‌‏هایى مانند فقه و اصول نیز از استادان متعدّدى بهره برد به طورى که شرح لمعه و فرائد را نزد مرحوم آیت‏ اللّه آقا شیخ محمدرضا جرقویه‌‏اى و مرحوم آیت‌‏اللّه حاج سیّد حسین موسوى خادمى و کفایه و قوانین را خدمت استاد مرحوم آیت ‏اللّه آقا سیّد على ‏اصغر برزانى گذرانید.

در حکمت و علوم عقلى هم از استادان شایسته و ماهرى بهره برد. از جمله منظومه‏ حکمت و قسمتى از اسفار را در خدمت حکیم متأله حاج آقا سیّد صدرالدّین هاطلى کوپایى که از مشاهیر فضلاى آن زمان اصفهان و ایران بود در مدرسه صدر بازار اصفهان استفاده کرد. در همین راستا قسمت عمده‏ اسفار و خارج حکمت را هم از مجلس درس فیلسوف وارسته آقا شیخ محمود مفید اصفهانى بهره برد و نیز مباحثى از شفا را هم نزد مرحوم آیت‏ اللّه حاج میر سیّد على نجف ‏آباد فرا گرفت.

تحصیل در فقه و سایر علوم

آیت‌اللّه حاج شیخ محمدباقرصدّیقین مباحث بالاى فقهى و خارج سطح را از محضر فقهاى بزرگ اصفهان در آن زمان از جمله میر سیّد على بهبهانى و آقا حاج سیّد محمدرضا خراسانى و مقدارى از کفایه و خارج کفایه را هم نزد مرحوم آقا سیّد عبدالحسین طیّب استفاده برد.

احاطه بر علوم باطنى

وى علاوه بر علوم ظاهرى و شرعى، در علوم غریبه و باطنى نیز تسلّط زیادى داشت و از روح پدر بزرگوارش حاج ملا حسین‏على و نیز روح پرفتوح مرحوم حاج شیخ حسن‏على نخودکى اصفهانى و شفاعت آن ارواح خدمت حضرت ثامن‏‌الحجج امام على بن موسى‌‏الرضا استفاده‌‏هاى معنوى برد. مرحوم صدّیقین از خواندن نماز جعفر طیّار در حرم حضرت رضا علیه‏ السلام نیز بسیار بهره گرفت.

عنایت ویژه به مسائل ولایى

آقا محمّدباقر صدیقین سالیان متمادى در منزل خود به تدریس فقه، کلام، حکمت و اخلاق اشتغال داشت. از جمله جلسات مهم آن مرحوم مباحث "ولایت" بود که بیش از ده سال در منزل شخصی‌اش برپا بود و برخى از آن مباحث به صورت جزوه‌‏هایى به نام ولایت چاپ شده است.

او در علوم قرآنى نیز تسلّطى عمیق داشت و از قرآن استفاده‌‏هاى بسیار برد به ویژه نسبت به تفسیر قرآن و رابطه روایات با آیات قرآن کریم زحمت بسیار کشید. مُستمعین وى در جلسات منزل تعدادى از طلاّ‏ب در سطوح مختلف و دانش‏ پژوهان اهل دل و محبّان اهل‏بیت علیهم‌‏السلام بودند، به ویژه روزهاى پنجشنبه که با توسّل به وجود مقدّس حضرت ولى عصر(عج) جلسات برقرار مى‏‌شد.

شیخ محمدباقر صدیقین در اغلب ایام سال نیز در مسجد درب کوشک واقع در خیابان آیت‌‏اللّه طیّب که خود امامت آن را عهده‌دار بود، از طریق منبر، به وعظ و ارشاد و تبلیغ آیین جعفرى مبادرت می‌ورزید و منبرهاى بسیار مفید، گیرا و جذّابى به ویژه در مبحث ولایت ائمه‏ى معصومین (ع) داشت.

ملجأ عموم

مراجعات مردم و اقشار مختلف جامعه به ایشان زیاد بود، هرکس در هر دوره‌‏اى وقتى مشکلى لاینحل پیدا مى‌‏کرد به ایشان مراجعه و وى با آغوش باز از مراجعین استقبال می‌کرد و با توجّه به گرفتارى شخص دستورى صادر می‌کرد که آن فرد موقع خروج از منزل، گویا هیچ‌‏گونه مشکلى ندارد و خداوند عنایتى به او کرده است و در حقیقت مراجعه‏ کننده نتیجه می‌گرفت.

مرحوم صدیقین به حق از مدافعین پرشور ولایت علوى و مهدوى بود و در علم تعبیر رویا و گرفتن استخاره، تبحّرى کم نظیر داشت.

تعبیر خواب و استخاره

تعبیر رؤیا یا خواب‌گزاری از پدیده‌ها مهم در اسلام به شمار می‌رود که بازتاب گسترده‌ای در منابع اسلامی و نیز در حیات فردی و اجتماعی و فرهنگی مسلمانان داشته است. در دوران اخیر در شهر اصفهان خواب‌گزاری محمّدباقر صدیقین کمتر دیده و شنیده شده است.

صدیقین سخن خواب بیننده را به‌درستی گوش می‌داد و بدون شتاب در تعبیر، شرایط بسیاری مانند تفاوت حالات بینندة خواب، نیّت و مافی الضمیر او و دیگر عناصر رؤیا را در نظر می‌گرفت و آنگاه به گونه‌‌های مختلف: از روی نام کامل یا بخشی از نام اشخاص، بر اساس آیات و روایات، مَثَلها، صورت معنا و کلمات و نیز برحسب اوقات و زمان خواب، به تعبیر رؤیا پرداخته و نکاتی شگفت بیان می‌کرد؛ گاهی برای بیننده خواب مشخص می‌کرد که رؤیای او از خواب‌های پریشان و حاصل توهمات او بوده و یا از جمله رؤیاهای صادقه و شفاف به شمار می‌رود.

صدیقین در گرفتن استخاره نیز تبحری ویژه و تسلطی حیرت انگیز داشت و هر روز شمار بسیاری از مردم و مسئولان و روحانیون به درب منزل یا مسجد و یا از طریق تلفن و نامه به او مراجعه و استخاره می‌گرفتند. وی در انواع گوناگون  استخاره با قرآن و با تسبیح تسلط داشت و داشتن اجازه را برای شخص استخاره کننده لازم می‌دانست.

وفات و مدفن

این عارف سالک و ذاکر عابد در سنّ نزدیک به هفتاد سالگى 29 آبان 1372 شمسی؛ 5 جمادى ‏الثانى سال 1414 هجری قمری در ایام دهه‏ فاطمیه که در راه ترویج و تبلیغ حضرتش بسیار کوشید و عشق بى‏‌حد و انتهایى به او داشت به جهان باقى شتافت.

روز درگذشت این فقیه ربّانى، شهر اصفهان یکپارچه عزادار شد و مریدان و علاقمندان به او و جمعیّت زیادى از اهالى اصفهان با اشک و عزادارى پیکر وى را از مسجد درب‏ کوشک تا تخت فولاد - بیش از ده کیلومتر- روى دست تشییع کردند و در تکیه‏ کازرونى جنب قبر پدر بزرگوارش به خاک سپردند.

انتهای پیام/ ز

نظر شما