شناسهٔ خبر: 29505133 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فعال‌سازی مسیرهای دریایی بین ترکمنستان و روسیه در سال 2019

رئیس نمایندگی تجاری روسیه در ترکمنستان از فعال‌سازی مسیرهای دریایی در «خزر» بین ترکمنستان و داغستان در نیمه دوم سال 2019 خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «الکساندر ایلیزاراف» رئیس نمایندگی تجاری روسیه در «عشق‌آباد» در دیدار با «ارتیام زدوناو» نخست وزیر داغستان اظهار داشت: مسیرهای دریایی بین ترکمنستان و داغستان از طریق دریای «خزر» در سال 2019 بازسازی می‌شوند.

وی گفت: قرار است از شهر «مخاچ قلعه» پایتخت داغستان روزانه 8 کشتی به بندر «ترکمنباشی» حرکت کنند که بار این کشتی های کالاهای روسیه و ترکمنستان خواهد بود.

ایلیزاراف ادامه داد: اولین همکاریهای در این زمینه نشان دادند که توسعه کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی «شمال- جنوب» و «غرب- شرق» به گسترش تجارت در منطقه کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به ابتکار دولت عشق‌آباد مربوط به برگزاری انجمن اقتصادی دریای خزر تصریح کرد: مسیرهای دریایی بین ترکمنستان و داغستان در نیمه دوم سال 2019 راه‌اندازی می‌شود و امیدوار هستیم که این برنامه قبل از انجمن مذکور برای نمایش ظرفیت آن فعال شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی منطقه، شهر مخاچ قلعه یک بندر با قابلیت حمل و نقل 30 میلیون تن کالا در سال است و تنها بندر روسیه می‌باشد که توانایی فعالیت بدون توقف در فصل زمستان را دارا است.

همچنین «قربان قلی بردی محمداف» در قالب پنجمین نشست سران کشورهای همسایه دریای خزر در شهر «اکتائو» قزاقستان برای استفاده از ظرفیت این دریا پیشنهاد برگزاری انجمن اقتصادی خزر در سال 2019 را مطرح کرد.

انتهای پیام/ح

نظر شما