شناسهٔ خبر: 29503934 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزيرخارجه ترکيه: پنهان‌کاري در پرونده خاشقجي را نخواهيم پذيرفت+ ويدئو

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - وزير خارجه ترکيه تاکيد کرد که کشورش حاضر نيست براي گسترش روابط تجاري خود با عربستان، در پرونده قتل جمال خاشقجي در کنسولگري اين کشور در استانبول، لاپوشاني کند.
به گزارش چهارشنبه پارس تودي، «مولود چاووش اوغلو» پس از ديدار با «مايک پمپئو» وزير امور خارجه آمريکا در واشنگتن، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: عربستان بايد اطلاعات مربوط به روند تحقيقات خود درباره قتل «جمال خاشقجي» را در اختيار ترکيه قرار دهد.
چاوش اوغلو اين سوال را مطرح کرد که علت آزادي شماري از مظنونان بازداشت شده و علت درخواست صدور حکم اعدام براي5 نفر از اين متهمان، چيست؟ وي افزود: اين پرونده را مسئله اي فقط بين عربستان و ترکيه نمي دانيم، بلکه مسئله مربوط به مشخص شدن جزئيات جنايتي است که عربستان مجبور شد به آن اعتراف کند.
وي افزود: سوالات متعددي وجود دارد که به آنها پاسخ داده نشده است مانند اينکه چه کسي در پشت سر اين جنايت قرار دارد و چه کسي دستور آن را صادر کرده است؟ مي دانيم اين افراد به درخواست يک نفر به استانبول آمده و از قبل براي اين جنايت برنامه ريزي کرده بودند؛ بسيار ضروري است که مشخص شود چه کسي دستور اين جنايت را صادر کرده است. وزير امور خارجه ترکيه گفت: مي دانيم 11 نفر همچنان در عربستان در بازداشت هستند، اما بقيه بازداشت شدگان آزاد شدند.
مولود چاووش اوغلو تصريح کرد: ترکيه مشخص شدن جزئيات جنايت قتل خاشقجي را مسئله اي مهمتر از روابط تجاري خود مي داند و ترکيه به همين علت بر پيگيري روند تحقيقات تا آخر اصرار دارد.
وي افزود: ما اين پرونده را مسئله سياسي يا امنيتي بين ترکيه و عربستان ارزيابي نمي کنيم، بلکه ارزيابي آن است که اين پرونده، جنايتي است که عربستان به ارتکاب آن اعتراف کرد و بايد همه جزئيات آن آشکار شود.
وزير خارجه ترکيه تاکيد کرد که براي ما اين جنايت، يک مسئله انساني و مهمتر از روابط تجاري يا هر مسئله ديگري است؛ به هيچ وجه لاپوشاني و چشم پوشي از اين پرونده را با هدف گسترش روابط تجاري خود نمي پذيريم.
«جمال خاشقجي» روزنامه نگار منتقد رژيم سعودي، سه شنبه دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه ناپديد شد.
رژيم سعودي جمعه 19 اکتبر، بعد از 18 روز سکوت و تکذيب سرانجام تحت فشارهاي جامعه جهاني تاييد کرد، «خاشقجي» در کنسولگري اين کشور به قتل رسيده است.
«جمال خاشقجي» در فهرست افراد بازداشتي و تحت تعقيب رژيم سعودي قرار داشت که از بيم دستگير شدن در خارج از عربستان زندگي مي کرد.
138/110
کليدواژه ترکيه جمال خاشقجي چاووش اوغلو

نظر شما