شناسهٔ خبر: 29503675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

راهکار ترامپ برای بن سلمان؛ توجهات را به ایران معطوف کنیم

آمریکا در تلاش است که بحران خاشقچی را با زیر سوال بردن ایران از یادها ببرد و همکاری های خود با بن سلمان را ادامه دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، پس از آن که بحران قتل رونامه نگار اپوزوسیون سعودی در ترکیه توجه جهانیان را به عربستان جلب کرد همکاری های آمریکا با این کشور نیز بیش از پیش در نگاه افکار عمومی بین المللی زیر سوال رفت.

 

آمریکا از ابتدای این بحران تلاش کرد تا آن را از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دور کند تا توجیهی برای همکاری های خود با او در منطقه ایجاد شود و پس از آن که «دونالد ترامپ» متوجه شد که در این امر نمی تواند موفق شود نقشه و راهکار دیگری به ذهن او رسید.

 

رئیس جمهوری آمریکا در نقشه ای جدید تلاش دارد که عربستان را متضرر از سیاست های ایران در منطقه جلوه دهد و توجه جهانیان را به تهران جلب کند تا شاید کمی از فشار افکار عمومی بر بن سلمان کاسته و جنایت های خود را در همکاری با سعودی ادامه دهد.

 

در همین رابطه، واشنگتن چنان کمین کرده بود تا اگر تهران علیه ریاض در مساله قتل خاشقچی موضع گیری داشته باشد از آن برای شانتاژ رسانه ای بهره ببرد و توجه ها را به این سمت معطوف کند اما ایران در این بازی توانست بسیار مقتدرانه عمل کند و با سکوتی که اختیار کرد این فرصت را در اختیار آمریکا و عربستان قرار نداد.

 

اما ترامپ همچنان بازی خود را ادامه داد و شب گذشته در بیانیه ای از سوی کاخ سفید تلاش کرد این جنایت آل سعود را به گونه ای متاثر از اقدامات ایران در منطقه جلوه دهد.

 

رئیس‌جمهور ایالات متحده در ابتدای این بیانیه با اشاره به درگیری‌ها در خاورمیانه، ایران را مسئول وقایع منطقه دانسته و مدعی شده است که «ایران با جنگ‌ خونین نیابتی علیه عربستان در یمن، با متزلزل کردن تلاش شکننده عراق برای رسیدن به دموکراسی، با حمایت از گروه تروریست حزب‌الله در لبنان، با افزایش حمایت از دیکتاتور بشار اسد در سوریه (کسی که میلیون‌ها تن از مردم خودش را کشته است)، و بسیاری چیزهای دیگر مسئول است. از طرف دیگر ایرانی‌ها بسیاری از آمریکایی‌ها و دیگر مردم بی‌گناه را در سراسر خاورمیانه کشته‌اند. ایران آشکارا و با قدرت زیاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را فریاد می‌کشد. ایران بزرگترین دولت حامی ترور در جهان است.»

 

همچنین بعد از این که ترامپ اعلام کرد: بسیار احتمال دارد که ولیعهد عربستان از این اتفاق فاجعه‌آمیز مطلع بوده باشد و شاید هم نبوده اما ملک سلمان پادشاه سعودی و ولیعهدش به شدت اطلاع‌شان از برنامه‌ریزی و اجرای این جنایت را تکذیب کرده‌اند، در بخش دیگری از این بیانیه تاکید کرد:‌ عربستان هم‌پیمان بزرگی در جنگ بسیار مهمی علیه ایران است و دولت من قصد دارد شریک ثابت ریاض برای تضمین منافع آمریکا، اسرائیل و شرکای دیگر در منطقه باقی بماند.

 

البته این بار دیگر کشورمان سکوت نکرد و این اقدام ناشیانه ترامپ را به شدت زیر سوال برد و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سه‌شنبه شب در توییتی، به بیانیه اخیر ترامپ واکنش نشان داد.

 

«محمدجواد ظریف» در توییتر خود در این ارتباط نوشت: آقای ترامپ به شکل عجیب و غریبی بیانیه شرم‌آور خود در مورد جنایات سعودی‌ها را با متهم کردن ایران به انواع شرارت‌ها آغاز می‌کند. شاید ما مسئول آتش‌سوزی کالیفرنیا هم باشیم، چراکه ما در شن‌کِش کردن جنگل‌ها کمک نکردیم ـ دقیقا همان‌کاری که فنلاندی‌ها می‌کنند؟/

 

نظر شما