شناسهٔ خبر: 29503359 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

هزاران بیمار کلیوی در نوبت پیوند

عمل پیوند، قله علم پزشکی دنیا است و در بسیاری از بیماری‌ها با انجام عمل پیوند، کیفیت زندگی دگرگون می‌شود و ایران جزو کشورهایی است که جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارد

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت> ‌سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: تاکنون بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است.

به گزارش شفاآنلاین،  دکتر مهدی شادنوش در آیین بهره‌برداری مجهزترین مرکز دیالیز خیرساز کشور گفت: عمل پیوند، قله علم پزشکی دنیا است و در بسیاری از بیماری‌ها با انجام عمل پیوند، کیفیت زندگی دگرگون می‌شود و ایران جزو کشورهایی است که جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه در کشور، پیوندها تحت حمایت دولت انجام می‌شود، افزود: برخی از داروهایی که پس از پیوند مورد نیاز است، توسط دولت، رایگان در اختیار بیماران(patients) قرار می‌گیرد.

وی افزود: تاکنون بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده که ۶۰ درصد آن از اعضای بیماران مرگ‌مغزی است و مابقی نیز اغلب از فامیل درجه یک و تحت شرایط خاص است تا نگاه تجاری این امر کنار گذاشته شود و در حال حاضر نیز ۸۶۰۰ بیمار کلیوی در نوبت پیوند قرار دارند و بهبود آنها به همت مردم در توجیه خانواده‌های بیماران مرگ‌مغزی برای پیوند عضو است و هر بیمار مرگ‌مغزی امکان اهدای ۸ عضو را دارد.

شادنوش در رابطه با تامین داروی بیماران پیوندی نیز تصریح کرد: در زمان تلاطم‌های ارزی مشکلاتی پیش آمد که تدابیر لازم اندیشیده شد و قیمت داروها(medicines) به حالت قبل بازگشت و برخی از داروها نیز به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی گفت: در حدود ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ مرگ‌مغزی در سال پیش‌بینی می‌شود که کمتر از ۱۰۰۰ پیوند انجام می‌شود. برای مثال سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ پیوند و یا به عبارت دقیق‌تر ۹۲۶ پیوند انجام شده است.

نظر شما