شناسهٔ خبر: 29503297 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اظهارات پمپئو پس دیدار با چاووش‌اوغلو و تکرار ادعاهای ضدایرانی

ایرنا نوشت: وزیر خارجه آمریکا با تکرار جملاتی که در بیانیه دونالد ترامپ در حمایت از سعودی ها آمده بود، گفت به روابط خود با آنها ادامه می دهیم.

صاحب‌خبر -

مایکل پمپئو عصر سه شنبه پس از دیدار مولود چاووش اغلو همتای ترکیه ای خود که در واشنگتن انجام شد در نشست خبری شرکت کرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی سعودی که گویا حاوی اسرار مهمی از پشت پرده خاندان سعودی هم بوده است، این مطلب را مطرح کرد و افزود: ما درباره قتل خاشقچی اقدامات شدیدی انجام دادیم و 17 نفر از عوامل درگیر در آن را تحریم کردیم.


وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که روابط ما با سعودی ها به خصوص پس از قتل خاشقچی به کجا خواهد رسید، گفت: در جهان بسیار بدی به ویژه در خاورمیانه به سر می بریم. منافع بسیار مهمی برای آمریکا وجود دارد، نه فقط برای آمریکایی هایی که در کشورمان ساکن هستند بلکه برای آمریکایی هایی که در عربستان ساکن هستند هم اهمیت دارد.
پمپئو ادامه داد: وظیفه دولت ها مراقبت از امنیت ملی و شهروندانش است، آمریکا روابط خودش را با پادشاهی سعودی ادامه خواهد داد. محافظت از آمریکایی ها یک تعهد بلند مدت ما است و ما به مراقبتمان از آنها در سراسر جهان ادامه خواهیم داد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترامپ به قرارداد 110 میلیارد دلاری با سعودی ها اشاره کرده در حالی که تا کنون تنها 14 میلیارد دلار آن عملیاتی شده است، گفت: این قرارداد تسلیحات دفاعی است و مذاکراتی داریم که با دقت آن را دنبال می کنیم.


وزیر خارجه آمریکا افزود: مذاکرات مربوط به آن بین آمریکا و سعودی ها به درستی انجام خواهد شد. مطمئنا برای محافظت از منافع آمریکا اقدام درستی را دنبال می کنیم و ما هر بار این کار را انجام داده ایم.
وزیر خارجه آمریکا درباره دیدار مقامات کره شمالی و جنوبی هم گفت: فکر می کنم بین آمریکا و کره جنوبی تفاهم کامل وجود دارد، گروه های کاری داریم که این مسایل را پیگیری می کنند. ما برای کره شمالی روشن کرده ایم که روند دستیابی به صلح چگونه است و این با بهبود روابط دو کره از بین نمی رود.
پمپئو همچنین به تحریم امروز خزانه داری آمریکا اشاره کرد و مدعی شد شبکه ایران و رسیه میلیون ها بشکه نفت را به دولت اسد رسانده اند. 
وزیر خارجه آمریکا که مشخص است دل خوشی از سپاه قدس ایران به خصوص در دوره ای که ریاست سازمان جاسوسی آمریکا را بر عهده داشته است، ندارد، این اقدام را شرم آور دانست چرا که میلیون ها دلار را به سپاه قدس واریز کرده است. 


پمپئو ادامه داد که این پول ها پس از آن برای حزب الله و حماس، سازمان هایی که او تروریستی دانست، ارسال شده است.
وی با این ادعا که آمریکا نمی تواند اجازه دهد این روند کثیف به شکوفایی برسد، گفت اجازه نمی دهد ایران از سیستم مالی بین المللی برای آنچه که او پنهان کردن جریان درآمدزایی برای فعالیت های تروریستی نامید، سوء استفاده کند.
در پاسخ به سوالی که آیا برنامه تحریم های بیشتر علیه ایران به دلیل بازداشت شهروندان آمریکایی اعمال خواهد شد یا خیر گفت: ما به معنای واقعی کلمه هر روز برای برای بازگرداندن هر شهروند آمریکایی که در سراسر جهان به طور غیرقانونی بازداشت شده یا گروگان گرفته شده است، کار می کنیم.
وی با اشاره به باب لوینسون که مدعی هستند در ایران مفقود شده است، گفت: این اقدام شامل لوینسون و دیگرانی هم می شود که در ایران بازداشت شده اند اما همانطور که رئیس جمهوری آمریکا گفته است برای بازگرداندن آنها پولی نمی پردازیم.


پمپئو همچنین به سفر زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به منطقه اشاره کرد و گفت: با رئیس جمهوری و رئیس اجرایی این کشور گفت و گو کرده است. همه افغان ها باید برای برقراری صلح در این کشور تلاش کنند.
وی درباره کره شمالی هم اظهار کرد: از کره شمالی می خواهیم که به همه تعهدات مشترک مان باقی بماند. 
وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش درباره بهبود روابط با ترکیه پس از آزادی کشیش برانسون سخن گفت و افزود: نگرانی های دو طرف هم مطرح شد. ما همچنین نسبت به رفتار ترکیه با بخشی از شهروندانش نگران هستیم و درباره یافتن راه حلی برای درگیری های سوریه هم صحبت کردیم.

 چاووش اوغلو نیز پس از دیدار با مایک پمپئو همتای آمریکایی خود در واشنگتن در مصاحبه با خبرنگاران بیان کرد: دولت ریاض باید ترکیه را در جریان روند تحقیقاتی درباره پرونده قتل خاشقچی قرار دهد.
وی تاکید کرد: اگر همکاری عربستان سعودی در پرونده قتل خاشقچی به بن بست برسد، ترکیه احتمالا خواهان تحقیقات بین المللی درباره این جنایت خواهد شد.
وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: اگر تحقیقات بین المللی در این باره انجام شود، دولت آنکارا آماده است که تمامی اسناد و مدارک موجود درباره قتل خاشقچی را ارائه کند.
وی با بیان این که ترکیه از جنایت قتل خاشقچی به عنوان یک ابزار اختلاف علیه عربستان سعودی استفاده نمی کند، اظهار کرد: ترکیه خواهان روشن شدن همه ابعاد قتل جمال خاشقچی توسط آل سعود است.
چاووش اوغلو افزود: هنوز سوالات بی پاسخ درباره قتل خاشقچی وجود دارد و ترکیه تلاش دارد تا نام فردی را که دستور قتل خاشقچی را صادر کرده، فاش شود.
وی قتل خاشقچی را برای کشور و دولت ترکیه نه مساله ای سیاسی بلکه موضوعی جنایی عنوان کرد و افزود: ترکیه نیز مانند بسیاری از کشورها خواهان تیرگی روابط با عربستان به دلیل جنایت خاشقچی نیست ولی با این وجود، ابعاد این جنایت باید شفاف سازی شود.


با گذشت نزدیک به یک ماه از اعتراف عربستان سعودی به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول، رسانه های ترکیه با تمرکز بر چگونگی قتل، عاملان و آمران جنایت علیه خاشقچی، نقش آل سعود به ویژه محمدبن سلمان ولیعهد سعودی در این حادثه، خواهان روشن شدن ابعاد پنهان این ماجرا و مجازات سازمان دهندگان این جنایت هولناک هستند.
روزنامه ینی شفق دو روز پیش با انتشار گزارشی زیر عنوان 'گره را میت (سازمان اطلاعات ترکیه) باز می کند؛ وحشت ریاض از ترکیه' نوشت: با اعلام هر خبری درباره قتل خاشقچی ازسوی ترکیه، علاوه بر حکومت آل سعود، مقامات کاخ سفید و سران کشورهای امارات، مصر و اسراییل نیز تلاش می کنند تا با انتشار اخباری نادرست در مسیر آشکارشدن اسرار پشت پرده این جنایت انحراف ایجاد کنند.
به نوشته این رسانه؛ هرچقدر که حامیان بن سلمان برای انحراف افکارعمومی جهان تلاش کنند، سازمان اطلاعاتی ترکیه با انتشار بخشی از زوایای پنهان قتل خاشقچی، هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اجتماعی (افکارعمومی) فشار روانی سنگینی را به بن سلمان، ترامپ، بن زیاد، سران رژیم اسراییل و جرد کوشنر داماد ترامپ وارد می کند.


این رسانه نزدیک به حزب حاکم مدعی شد که اسناد موجود در اختیار ترکیه درباره قتل خاشقچی بی گمان در تعیین سرنوشت سال های آتی منطقه تاثیرگذار خواهد بود.
روز گذشته همچنین جزئیات بیشتری از جنایت قتل خاشقچی با انتشار محتوای فایل صوتی 11 دقیقه ای در رسانه های ترکیه منتشر شد.
خاشقچی 60 ساله، بعد از انتخاب محمدبن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت. 
وی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با 'خدیجه چنگیز' نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد. 
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند. 
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند. 
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی تاکنون رد شده است.

مولود چاووش اوغلو همچنین در دیدار با مایک پمپئو همتای آمریکایی خود بر نهایی بودن قرارداد خرید سامانه های دفاع موشکی اس 400 از روسیه تاکید کرد.
وی با بیان اینکه قرارداد جاری میان آنکارا و مسکو نهایی شده و ترکیه امکان لغو آن را ندارد، افزود: اما ما تجهیزات دفاعی دیگری نیز لازم داریم که می توانیم از متحدانمان خریداری کنیم.
چاووش اوغلو در حالی خرید اس 400 از روسیه را غیر قابل بازگشت می داند که این خرید نظامی آنکارا عصبانیت ایالات متحده و دیگر هم پیمانان این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در پی داشته است.


ترکیه با قطع امید از تامین نیاز به سامانه های موشکی دفاعی خود از سوی همپیمانان خود در ناتو و به ویژه آمریکا، اواخر سال گذشته میلادی قرارداد رسمی خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه را امضا کرد.
براساس این توافق، در مجموع دو سامانه موشکی به آنکارا تحویل داده می شود که اولین سامانه اس 400 در اواخر سال 2019 وارد ترکیه شده و کنترل این سامانه های خریداری شده در اختیار نیروهای مسلح این کشور قرار خواهد گرفت.
رسانه های ترکیه اوایل سال جاری میلادی از نگرانی آمریکایی ها نسبت به خرید موشک اس 400 روسی توسط دولت آنکارا خبر دادند.
ترکیه که از سال 1952 عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است، از سامانه های پدافند هوایی این سازمان برای پوشش هوایی استفاده می کرد، اما با خروج جنگ افزارهای دفاع هوایی پاتریوت آمریکا و آلمان از ترکیه در سال 2015، آنکارا خرید سامانه های پدافند موشکی اس 400 را در اولویت قرار داد.


رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز پیشتر گفت که کشورش به زودی سامانه های دفاع موشکی اس 400 خریداری شده را از روسیه تحویل خواهد گرفت.
اردوغان به نیاز کشورش به سامانه های دفاع موشکی اشاره کرد و افزود: ترکیه به اندازه شراکت و همکاری با اروپا و آمریکا به همکاری با دیگر کشورها نیز نیاز دارد.

52311

نظر شما