شناسهٔ خبر: 29503260 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

در آیین افتتاح مرکز بین المللی تحقیقات نظامی شناسی، مطرح شد/

لزوم شناخت نظامی در گستره جهانی

نصر: خیر و فرهیخته ادب و فرهنگ تبریزی بر لزوم شناخت نظامی گنجه ای در گستره جهانی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، آیین افتتاح مرکز بین المللی تحقیقات نظامی شناسی تبریز که به همت "علی پولاد" یکی از فرهیختگان عرصه ادب و فرهنگ تبریز تشکیل یافته، عصر روز گذشته با حضور معاونین امور سیاسی و اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی استان و جمعی از اعضای شورای اسلامی تبریز، برگزار شد.

"علی پولاد" موسس مرکز بین المللی تحقیقات نظامی شناسی تبریز در این آیین با بیان اینکه "نقش نظامی گنجه ای" در ادبیات فارسی و آذربایجان از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد:  با وجود اینکه نظامی‌گنجه ای دارای شخصیت جهانی است، اما این شاعر بزرگ در بین کشورهای منطقه از جمله ایران، آذربایجان، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه غریب مانده است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری اخیر  نخستین کنگره نظامی گنجه ای در تبریز، یادآور شد: برای معرفی شخصیت‌های ادبی و فرهنگی این خطه و کشورمان برنامه‌ریزی‌هایی در نظر گرفته شده که از جمله آن ها می توان به تاسیس این مرکز مطالعاتی، برپایی نخستین کنگره نظامی شناسی اخیر تبریز، برگزاری دومین کنگره نظامی‌گنجه ای در باکو کشور جمهوری آذربایجان و سومین آن در استانبول کشور ترکیه اشاره کرد.

پولاد در ادامه با تاکید بر اینکه بیشتر نظامی را شاعر بیانی در حوزه ادبیات و داستان‌های عاشقانه می‌شناسند، افزود: نظامی گنجوی در احیای ادبیات غنای کشورمان بی‌نظیر و تاثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: نظامی گنجه ای حکیم است و دارای شخصیت چند بعدی است و به‌ این دلیل شعر را انتخاب کرده که بتوان با این ابزار اندیشه و افکار خودش را به دیگران انتقال دهد.

پولاد با تاکید بر اینکه نظامی‌گنجه ای از جمله شاعرانی است که باید او را در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست، یادآور شد: مهم‌ترین اثر نظامی "پنج گنج" یا "خمسه" است که تعداد ابیات آن را تا حدود 20 هزار بیت نوشته‌اند، قدیمی‌ترین مثنوی نظامی مخزن‌الاسرار است و بهترین آنها خسرو و شیرین است.

انتهای پیام/

نظر شما