شناسهٔ خبر: 29503226 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت:

۶۰ درصد پیوندهای کلیه از اعضای بیماران مرگ مغزی است

زنجان-سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده که ۶۰ درصد آن از اعضای بیماران مرگ‌مغزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی شادنوش شامگاه سه شنبه در آیین بهره‌برداری مجهزترین مرکز دیالیز خیرساز کشور در جمع خبرنگاران،  با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین چالش در بحث پیوند فرهنگ‌سازی است، افزود: در کشورهایی که فرهنگ‌سازی در آن انجام شده است حداکثر ۵ دقیقه بوده و در کشور ما به ۹۰ ساعت نیز می‌رسد و در شرایطی که مرگ‌مغزی بیمار اعلام شده، در بدن سمومی ترشح می‌شود که گاهی سبب غیرقابل استفاده شدن اعضا می‌شود.

وی ادامه داد: عمل پیوند، قله علم پزشکی دنیا است و در بسیاری از بیماری‌ها با انجام عمل پیوند کیفیت زندگی، دگرگون می‌شود و کشور ما جزو کشورهایی است که جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارد.

شادنوش افزود: بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده که ۶۰ درصد آن از اعضای بیماران مرگ‌مغزی است و مابقی نیز اغلب از فامیل درجه یک و تحت شرایط خاص است تا نگاه تجاری این امر کنار گذاشته شود.

سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر نیز ۸۶۰۰ بیمار کلیوی در نوبت پیوند قرار دارند و بهبود آنان به همت مردم در توجیه خانواده‌های بیماران مرگ‌مغزی برای پیوند عضو است و هر بیمار مرگ‌مغزی امکان اهدای ۸ عضو را دارد.

شادنوش افزود: در حدود ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ مرگ‌مغزی در سال پیش‌بینی می‌شود که کمتر از ۱۰۰۰ پیوند انجام می‌شود برای مثال در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ پیوند و یا به عبارت دقیق‌تر ۹۲۶ پیوند انجام شده است.

وی با بیان اینکه در کشور پیوندها تحت حمایت دولت انجام می‌شود، ادامه داد: برخی داروهایی که پس از پیوند مورد نیاز است توسط دولت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

شادنوش با بیان اینکه با وجود تلاطم‌های ارزی، تدابیر لازم برای کنترل قیمت دارو برای بیماران پیوندی اتخاذ شده است، گفت: در زمان تلاطم‌های ارزی مشکلاتی پیش آمد که تدابیر لازم اندیشیده شد و قیمت داروها به حالت قبل بازگشت و برخی داروها نیز به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

نظر شما