شناسهٔ خبر: 29503115 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

گفتگو با مدیر پیام‌رسانی که 1.2 میلیون نفر کاربر دارد:

انتقادات تند مدیر یک پیام‌رسان داخلی/پیام‌رسان مورد حمایت دولت تا چند ماه دیگر از بین می‌رود

طی چند روز گذشته با اعلام خبری مبنی بر اینکه حمایت از پیام‌رسان‌ها محدود به دو پیام‌رسان سروش و گپ شده، سوالات جدیدی در رابطه با حمایت میلیاردی از پیام‌رسان‌های داخلی در گذشته به وجود آمده است.

صاحب‌خبر -

محسن غفاری، مدیر عامل پیام‌رسان ایتا که تخصص‌اش در حوزه برنامه نویسی است و طی سال‌های گذشته وارد بحث مدیریت شده ابتدای مصاحبه با تجارت‌نیوز درباره شباهت و تفاوت‌های ایتا با تلگرام می‌گوید: ایتا به عمد شبیه به تلگرام طراحی شده تا حتی کسانی که اینترنت را با تلگرام آغاز کرده‌اند را هم مخاطب خود کند. اما حتی یک ویرگول هم از کدنویسی تلگرام استفاده نکرده‌ایم. حتی توانمندی داشتیم که ظاهر پیام‌رسان را به شکل دیگری طراحی کنیم. در عملکرد تغییری ایجاد نکرده‌ایم و حتی به موضوع تبلیغات هم ورود نکردیم تا کانال‌ها بتوانند طبق رویه تلگرام تبلیغ بگیرند و از این نظر به صاحبان کسب و کار امنیت خاطر داده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: طرح تجاری ایتا این نبود که تلگرام فیلتر شود و مخاطبان ما را به عنوان پیام‌رسان غالب استفاده کنند. موضوع فیلتر شدن تلگرام بعدا مطرح شد. بحث این بود که کاربران ایرانی به این مدل از پیام رسان‌ها عادت دارند و فرهنگ استفاده ار این مدل پیام‌رسان برایشان بهتر معنی شده است. بنابراین طراحی مدلی شبیه به واتس آپ با ایرادات بزرگش نمی‌توانست گزینه خوبی باشد. کافیست واتس آپ را پاک کنید و دوباره نصب کنید. تمام داده‌های شما از بین می‌رود اما تلگرام با ایجاد فضای ابری باعث می‌شد محلی امن برای حفظ داده‌ها داشته باشند و این بزرگترین برتری تلگرام به سایر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان است.

به شدت به این معتقدم حمایتی که از دو آپ نامبرده خواهند کرد در حد کلام باقی خواهد ماند! حمایت‌ها اغلب در حد حرف و صحبت باقی می‌ماند. به نظرمن، دایره را کوچتر کردند تا آنها را هم زودتر از دور خارج کنند. دو روز دیگر با انگ دولتی بودن و هزار مساله دیگر شبیه به این قضیه، آنها را هم از دور خارج خواهند کرد. جالب است بدانید سر رسید پرداخت وام‌های یکی از اپلیکیشن‌های مورد حمایت دولت رسیده است و باید ۱۸۰ میلیون تومان در هر ماه قسط وام پرداخت کند. با این رویکردی که در حال پیش رفتن است شش ماه بعد این استارتاپ وجود نخواهد داشت اما تا دلتان بخواهد قسط دارد که باید پرداخت شود.

غفاری تصریح می‌کند: البته شاید در جهان نسخه‌هایی وجود دارد که ما ایرانی‌ها نمی‌شناسیم و به مراتب از تلگرام بهتر عمل می‌کند. بحث این است تلگرام پیام‌رسان محبوب و هم‌فرهنگ ماست، بنابراین این شباهت می‌تواند مخاطب را برای استفاده از این آپ متقاعد کند.
غفاری ادامه می‌دهد: از ابتدا ایتا جزو آپ‌های منتخب مردم بود و دولت با عنوان اینکه ایتا انتخاب مردم است ما را به عنوان پیام‌رسان تحت حمایت دولت انتخاب کرد. این حمایت‌ها شامل موارد متعددی از جمله پرداخت وام پنج میلیارد تومانی، استفاده از پهنای باند و موارد دیگر بود.

 

ایتا همچنان مردمی بی حمایت دولت ایتا همچنان مردمی بی حمایت دولت دولت حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی را محدود به سروش و گپ کرد.

وی درباره وام پنج میلیاردی دولت با سود هشت درصدی خاطرنشان می‌کند: از همان ابتدا ما زیر بار ریسک دریافت این وام نرفتیم. سهم ایتا از پهنای باندی که وعده پنج گیگش را داده بودند دو گیگ شد. راحت بگویم از همان ابتدا بر اینکه دولت بر سروعده‌های حمایتی‌اش بایستد شک داشتیم.
غفاری در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز مبنی بر اینکه اصلا فیلترینگ تلگرام تا چه اندازه درست بود و آیا ایتا موافق فیلرینگ تلگرام بود؟ پاسخ می‌دهد: کاملا موافق فیلترینگ تلگرام بودم و هستم. به نظرم کشور برای حمایت از صنایع داخلی باید این کار را انجام می‌داد. در همه جای دنیا، این رویدادها رخ می‌هد. مثلا امریکا برای واردات خوردو تعرفه سنگین تصویب کرده است. این قضیه شباهت زیادی به زمان گوگل پلی و فیلترینگش دارد. همان فیلترنگ باعث جا افتادن فعالیت اپلیکشن‌هایی مثل بازار و مایکت شد. به گونه‌ای این موضوع بین مردم جا افتاد که امروز علی‌رغم اینکه گوگل‌پلی فیلتر نیست ترجیح اکثر مردم بازار است. یا در نمونه‌های بارز‌تر می‌توانم به آپارات به جای یوتیوب اشاره کنم.

او در ادامه بیان می‌کند: در بحث رشد صنعت داخلی کشور، برخی فیلترینگ‌ها ضروری است. اگر آن زمان گوگل پلی فیلتر نمی‌شد بازار وارد میدان نمی‌شد. ورود بازار به میدان رقابت باعث شد صنعت برنامه‌سازی در ایران پیشرفت کند و به درآمدزایی قابل توجهی از این مورد دست پیدا کند.
وی اضافه می‌کند: نمونه بازر پیشرفت ما همین پیام‌رسان‌هاست. در این میان به اندازه‌ای که به حاشیه فیلترینگ تلگرام توجه شد؛ کسی این موفقیت و طراحی خوب ایرانی را ندید و تحسین نکرد، در حالی که خیلی از کشورها از پس این دست طراحی‌ها بر نمی‌آیند. کسی متوجه این قضیه نیست که ما با ابرقدرت‌های جهان دست و پنجه نرم کردیم و حاصل این جنگ نامتعادل برای ما حداقل رضایت بخش بوده است.

وی در رابطه با کم بودن میزان استقبال کاربران می‌افزاید: اگر بحث اعتماد به آپ‌های ایرانی مطرح است الان کلی از مردم از تلگرام طلایی که اپلیکیشنی ایرانی است استفاده می‌کنند. اگر بحث لو رفتن اطلاعات باشد که از آنها هم به راحتی لو می‌رود. بحث جای دیگری است و قضیه از جای دیگری می‌لنگد که بهتر است اصلا حرفشان را باز نکنم!

از ۴ ماه پیش در جریان بودیم

غفاری در تایید عدم حمایت دولت از ایتا عنوان می‌کند: حدود سه ماه پیش کارشناسی از طرف دولت برای بررسی عمکرد ما به شرکت آمد. کارشناسی تک نفره که به جرات می‌توانم عنوان کنم سواد کارشناسانی قوی‌ای نداشت. پس از آن به ما اعلام کردند نمرات لازم برای حمایت دولتی را کسب نکرده‌ایم. بارها اعتراض و عنوان کردیم در هر موردی نمره قبولی کسب نکرده‌ایم را عنوان کنند؛ اما مراتب اعتراض ما راه به جایی نبرد و بالاخره اعلام کردند که از این به بعد تحت حمایت دولت نیستیم.

وی ادامه می‌دهد: البته به شدت به این معتقدم حمایتی که از دو آپ نامبرده خواهند کرد در حد کلام باقی خواهد ماند! حمایت‌ها اغلب در حد حرف و صحبت باقی می‌ماند. به نظرمن، دایره را کوچتر کردند تا آنها را هم زودتر از دور خارج کنند. دو روز دیگر با انگ دولتی بودن و هزار مساله دیگر شبیه به این قضیه، آنها را هم از دور خارج خواهند کرد. جالب است بدانید سر رسید پرداخت وام‌های یکی از اپلیکیشن‌های مورد حمایت دولت رسیده است و باید ۱۸۰ میلیون تومان در هر ماه قسط وام پرداخت کند. با این رویکردی که در حال پیش رفتن است شش ماه بعد این استارتاپ وجود نخواهد داشت اما تا دلتان بخواهد قسط دارد که باید پرداخت شود.

آینده ایتا

غفاری در انتها متذکر می‌شود: من به شخصه معتقدم ایتا آینده خوبی خواهد داشت و نه‌تنها در دره مرگ نیستیم که سقوط هم نخواهیم کرد. تعداد نصب‌های ما در حال افزایش است. تنها موضوع استفاده نکردن کاربران آنلاین است که روزبه‌روز ریزش پیدا می‌کند.در حال حاضر کاربران فعال ما بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است. متاسفانه چون دوستان، گروه‌ها، رفقا و.. در تلگرام هستند مردم رغبت بیشتری برای استفاده از آن نشان می‌دهند.


نظر شما