شناسهٔ خبر: 29503021 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیرخارجه ترکیه: عربستان در پرونده قتل خاشقچی همکاری نمی کند

آنکارا- ایرنا- مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت که عربستان سعودی در پرونده قتل خاشقچی همکاری نمی کند و آنکارا از سطح همکاری ریاض در بررسی موضوع به هیچ وجه راضی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، چاووش اوغلو پس از دیدار با مایک پمپئو همتای آمریکایی خود در واشنگتن در مصاحبه با خبرنگاران بیان کرد: دولت ریاض باید ترکیه را در جریان روند تحقیقاتی درباره پرونده قتل خاشقچی قرار دهد.
وی تاکید کرد: اگر همکاری عربستان سعودی در پرونده قتل خاشقچی به بن بست برسد، ترکیه احتمالا خواهان تحقیقات بین المللی درباره این جنایت خواهد شد.
وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: اگر تحقیقات بین المللی در این باره انجام شود، دولت آنکارا آماده است که تمامی اسناد و مدارک موجود درباره قتل خاشقچی را ارائه کند.
وی با بیان این که ترکیه از جنایت قتل خاشقچی به عنوان یک ابزار اختلاف علیه عربستان سعودی استفاده نمی کند، اظهار کرد: ترکیه خواهان روشن شدن همه ابعاد قتل جمال خاشقچی توسط آل سعود است.
چاووش اوغلو افزود: هنوز سوالات بی پاسخ درباره قتل خاشقچی وجود دارد و ترکیه تلاش دارد تا نام فردی را که دستور قتل خاشقچی را صادر کرده، فاش شود.
وی قتل خاشقچی را برای کشور و دولت ترکیه نه مساله ای سیاسی بلکه موضوعی جنایی عنوان کرد و افزود: ترکیه نیز مانند بسیاری از کشورها خواهان تیرگی روابط با عربستان به دلیل جنایت خاشقچی نیست ولی با این وجود، ابعاد این جنایت باید شفاف سازی شود.
با گذشت نزدیک به یک ماه از اعتراف عربستان سعودی به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول، رسانه های ترکیه با تمرکز بر چگونگی قتل، عاملان و آمران جنایت علیه خاشقچی، نقش آل سعود به ویژه محمدبن سلمان ولیعهد سعودی در این حادثه، خواهان روشن شدن ابعاد پنهان این ماجرا و مجازات سازمان دهندگان این جنایت هولناک هستند.
روزنامه ینی شفق دو روز پیش با انتشار گزارشی زیر عنوان 'گره را میت (سازمان اطلاعات ترکیه) باز می کند؛ وحشت ریاض از ترکیه' نوشت: با اعلام هر خبری درباره قتل خاشقچی ازسوی ترکیه، علاوه بر حکومت آل سعود، مقامات کاخ سفید و سران کشورهای امارات، مصر و اسراییل نیز تلاش می کنند تا با انتشار اخباری نادرست در مسیر آشکارشدن اسرار پشت پرده این جنایت انحراف ایجاد کنند.
به نوشته این رسانه؛ هرچقدر که حامیان بن سلمان برای انحراف افکارعمومی جهان تلاش کنند، سازمان اطلاعاتی ترکیه با انتشار بخشی از زوایای پنهان قتل خاشقچی، هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اجتماعی (افکارعمومی) فشار روانی سنگینی را به بن سلمان، ترامپ، بن زیاد، سران رژیم اسراییل و جرد کوشنر داماد ترامپ وارد می کند.
این رسانه نزدیک به حزب حاکم مدعی شد که اسناد موجود در اختیار ترکیه درباره قتل خاشقچی بی گمان در تعیین سرنوشت سال های آتی منطقه تاثیرگذار خواهد بود.
روز گذشته همچنین جزئیات بیشتری از جنایت قتل خاشقچی با انتشار محتوای فایل صوتی 11 دقیقه ای در رسانه های ترکیه منتشر شد.
خاشقچی 60 ساله، بعد از انتخاب محمدبن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.
وی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با 'خدیجه چنگیز' نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی تاکنون رد شده است.
خاورم/1905**1144

نظر شما