شناسهٔ خبر: 29502943 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مرکز رسیدگی به امور مساجد | لینک خبر

حاتم پوری پیشنهاد کرد:

ائمه جماعات جوان در مساجد طراز کارآموزی کنند

امام جماعت مسجد امام علی بن حسین(ع) با تأکید بر لزوم آموزش و کسب تجربه برای ائمه جماعات جوان، پیشنهاد کرد: ائمه جماعات جوان در مساجد فعال و زیر نظر امام جماعت‌های موفق کارآموزی کنند و فعالیت‌های یک مسجد طراز را ببینند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام محمدرضا حاتم‌پوری، مؤلف و پژوهشگر دینی با ۲۰ سال تجربه امامت جماعت مسجد امام علی بن حسین(ع) بلوار ابوذر و معاونت اسبق ائمه جماعات مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، پس از بازدید از اولین نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، از سخت بودن مدیریت مسجد بدون داشتن تجربه و آموزش سخن گفت.

وی عنوان کرد: کسی که بخواهد مسجد را اداره کند باید توکل زیادی به خدا داشته باشد و اول بر روی خودش و شخصیتش کار کند و رعایت‌های خاص شرعی و عرفی را مد نظر داشته باشد.

امامت جماعت یعنی مدیریت طیف‌های مختلف که همه فکر می‌کنند فقط آنها درست می‌اندیشند
مؤلف کتاب‌های «حکایت عاشقی» و «در محضر امیرالمومنین(ع)» با اشاره به اینکه عده‌ای تعمداً یا به دلیل حساسیت‌های شخصیتیشان بر روی اقدامات ائمه جماعات حساس هستند، گفت: اداره مسجد به دلیل حضور طیف‌ها و گرایش‌های مختلف و نیز برداشت‌های مختلف از دین، سیاست، جامعه، فرهنگ و ... سخت است و از سوی دیگر همه هم فکر می‌کنند هر آنچه فکر می‌‌کنند صحیح و حقیقت مطلق است و دیگران اشتباه می‌کنند.

امام جماعت مسجد امام علی بن حسین(ع) ادامه داد: حال بین این سلایق مختلف، امام جماعت می‌خواهد کاری مشترک برای همه مسجدی‌ها انجام دهد؛ این کار سخت است و اولین شرط آن توکل قوی به خداوند متعال و داشتن صبری زیاد است تا ناملایمات، حرف‌ها و حدیث‌ها را تحمل و کنترل کند. البته مومنینی نیز هستند که با تمام وجود کمک، همراه و همدل امام جماعت هستند. مسائل دینی را یاد بگیرند نه اینکه جدل و بحث کرده سعی کنند خود را به عنوان الگو معرفی کنند.

وی در خصوص مطالب ارائه شده در اولین نمایشگاه تخصصی مسجد اظهار کرد: برخی از قوانین وجود دارد که در اختیار ائمه جماعات است و می‌تواند منجر به اداره موفق‌تر مسجد شود اما شاید تعدادی از ائمه جماعات با این قوانین و کارکردهای آن آشنا نباشند و ندانند که می‌توانند از این قوانین در پیشبرد کارهای مسجد استفاده کنند.

حجت‌الاسلام حاتم‌پوری تأکید کرد: ائمه جماعات جوان که تجربه کار در مسجد را ندارند باید در مساجد فعال و زیر نظر امام جماعت‌های موفق کارآموزی کنند و فعالیت‌های یک مسجد طراز را ببینند. چند ماه کارآموزی برای ائمه جماعات جوان لازم است البته باید این فرد توجیه باشد که صرفاً برای کارآموزی آمده است و اجازه دخالت در کار امام جماعت را ندارد و در صورتی که پیشنهادی هم دارد فقط باید با امام جماعت مسجد درمیان بگذارد.

انتهای پیام/

نظر شما