شناسهٔ خبر: 29502776 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دندانپزشک سعودی به دلیل نامه نگاری به ولیعهد بازداشت شد

دوحه – ایرنا – در ادامه دستگیری ها و سرکوب فعالان مدنی و سیاسی در عربستان ، 'عبیر نمنکانی' پژوهشگر و دندانپزشک سعودی تنها به دلیل نامه نگاری به ولیعهد این کشور دستگیر و روانه زندان شد.

صاحب‌خبر -

گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از حساب کاربری سازمان حقوق بشری 'قسط' حاکیست : نمنکانی که متخصص دندانپژشکی کودکان است در نامه به ولیعهد سعودی از وی درخواست آزادی عمل بیشتر خود و همراه داشتن دخترش در مجامع جهانی و نشست های بین المللی پزشکی کرده بود.
این گزارش افزود : عبیر نمنکانی بارها از سوی مجامع علمی و دانشگاهی عربستان، بریتانیا ، فرانسه و شماری دیگر از کشورها تقدیر شده است .
دستگیری این پزشک در حالی است که دولت سعودی از سپتامبر سال گذشته میلادی دهها نفر از نویسندگان ، فعالان ملی و مذهبی و روحانیون را به بهانه های مختلف از جمله به اتهام تروریسم دستگیر و روانه زندان کرده است.
ادامه دستگیری های دانشگاهیان سعودی در حالی است که این کشور به دلیل دخالت 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی در ربودن و قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار نااراضی به شدت تحت فشار افکار عمومی جهان قرار دارد .
خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.
ریاض در عین حال با متهم کردن شماری از نیروهای اطلاعاتی این کشور به دخالت در ترور خاشقچی تلاش کرد تا ولیعهد این کشور را از اتهام صدور دستور حذف این روزنامه نگار مخالف برهاند.
ناظران امور منطقه با بر شمردن استدلال های متعدد، بن سلمان ولیعهد سعودی را متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی می کنند و معتقدند که نام بردن از افراد دیگر به عنوان قربانی این جنایت، تنها با هدف مبرا کردن ولیعهد جوان از اتهام قتل است.
در جدیدترین تحول روزنامه واشنگتن پست خبر داد، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دستور ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود را صادر کرده است.
مقام های آگاه می گویند این ارزیابی سیا معتبرترین برآوردی است که بن سلمان رابه قتل خاشقچی مرتبط کرده و تلاشهای دولت دونالدترامپ رئیس جمهوری آمریکابرای حفظ روابط با عربستان را پیچیده می کند.
همزمان با فشارهای جهانی ناشی از قتل خاشقچی ، کشورها و سازمان های حقوقی فشار مضاعفی را بر دولت سعودی وارد آورده اند تا تمامی فعالان مدنی و سیاسی این کشور را که تنها به دلیل بیان عقیده خود دسگیر شده اند، آزاد کند.
«عفو بین الملل» و «دیده بان حقوق بشر» دیروز (سه شنبه) عربستان را به شکنجه و آزار جنسی چندین فعال از جمله چند زن مدافع حقوق بشر که از اوایل سال جاری در بازداشت سعودی ها هستند، متهم کردند.
بیش از 10 فعال حقوق زنان که بیشتر آنان برای اعطای حق رانندگی به زنان و پایان دادن به مردسالاری در حاکمیت عربستان تلاش می کردند، از ماه مه سال جاری میلادی (اردیبهشت 97) دستگیر شده اند.
عفو بین الملل اعلام کرد که سه تن از شاهدانی که با این سازمان مصاحبه کرده اند، گفتند که برخی از بازداشت شدگان توسط سعودی ها با «شوک الکتریکی و شلاق» شکنجه می شدند که باعث شده بود برخی از آنان دیگر قادر به راه رفتن نباشند.
دیده بان حقوق بشر نیز در بیانیه مشابهی به نقل از منابع آگاه خبر داد که دست کم سه تن از بازداشت شدگان زن توسط بازجوهای سعودی شکنجه شده اند.
هر دو سازمان حقوق بشر بین المللی تایید کردند که این افراد از سوی ماموران سعودی مورد تعرض جنسی قرار گرفته اند.
عربستان خرداد ماه سال جاری به ممنوعیت رانندگی زنان پایان داد؛ اقدامی که از سوی بسیاری به پایان دوران محدودیت زنان در این کشور قلمداد شد.
این در حالی است که همزمان با این اقدام و اصلاحات مشابه اجتماعی در عربستان، این کشور شاهد سرکوب گسترده معترضان به حکومت سعودی ها به ویژه بن سلمان بوده است.
خاورم**1508

نظر شما