شناسهٔ خبر: 29502684 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جشنواره «اقوام» افتتاح شد/گلستان ۱۵۰ بوم‌گردی خواهد شد

قرار است در استان گلستان تا پایان سال ۱۵۰ بوم‌گردی به مراکز اقامتی این استان اضافه شود؛ این خبر را استاندار گلستان در جشنواره «اقوام ایرانی» مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دوازدهمین نمایشگاه اقوام ایرانی عصر روز گذشته در سالن نمایشگاه‌های شهر گرگان در استان گلستان افتتاح شد؛ این نمایشگاه تا سوم آذرماه ادامه دارد. همچنین پس از پایان این نمایشگاه، برنامه مشابه آن در شهرستان گنبدکاووس از چهارم تا هفتم آذرماه برپا می‌شود.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، سفرای کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی به همراه خانواده خود و همچنین سفرا، کاردار و رایزن‌های فرهنگی کشورهای نروژ، قزاقستان، چین، پاکستان، سنگال، اکوادور، مالزی، تاجیکستان، اندونزی، کره‌شمالی، قبرس و غنا حضور داشتند.

در این مراسم ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان گفت: برای اولین‌بار است که به این گستردگی ظرفیت‌های استان را معرفی می‌کنیم. برای جذب گردشگران بیشتر، از ۴۰ خبرنگار داخلی و خارجی دعوت کرده‌ایم تا این نمایشگاه را پوشش بدهند. این حضور، فرصتی است که شبکه‌های مختلف خبری از جای‌جای استان دیدن کنند و ظرفیت‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان را به معرض نمایش و معرفی بگذارند.

وی ادامه داد: حضور سفرای کشورهایی که در این مراسم شرکت‌ کرده‌اند نیز باعث خواهد شد تا آنها با ظرفیت‌های استان آشنا شوند. ما در نظر داریم از حضور آنها برای تبادل موضوعات مختلف استفاده کنیم. جشنواره امسال در چند بخش حضور مؤثرتری را برای مردم ایجاد کرده است. نمایشگاه صنایع دستی فرصتی را در اختیار هنرمندان ۲۷ استان گذاشته تا تولیدات خود را در معرض معرفی و فروش بگذارند.

کریمی افزود: معرفی ظرفیت‌های گردشگری روستایی، بخش دیگری از جشنواره اقوام گلستان است. روستاهای هدف گردشگری و بوم‌گردی استان در این جشنواره شرکت کرده‌اند و امسال برای اولین‌بار شاهد حضور بوم‌گردی‌های استان و خارج از استان هستیم. بخش دیگری از جشنواره به حضور گروه‌های برتر موسیقی اقوام می‌پذیرد. بخش سیاه‌چادرها نیز از مهمترین بخش‌های این جشنواره است.

در ادامه این مراسم «کریستو پولنداکوف» سفیر بلغارستان در ایران به نمایندگی از سفرای کشورهای حاضر در این جشنواره سخنرانی کرد و گفت: از طرف تمام سفرا و نمایندگان کشورها تشکر می‌کنم که این جشنواره برگزار شده است. افتخار ماست که در جشنواره‌های بین‌المللی فرهنگی حضور پیدا کرده و جشن بگیریم. آنچه دیدیم این بود که ریشه‌های فرهنگی و میراث ارزشمند را حفظ و ترویج کرده‌اید. امیدواریم دوستی بین اقوام مختلف را حفظ کنید که این موضوع بسیار مهم است؛ این همان همزیستی صلح‌آمیز و دوستی بین‌المللی است. امیدواریم که ما هم در این زمینه با شما مشارکت کنیم.

همچنین سید مناف هاشمی استاندار گلستان گفت: افتخارمان این است که این چنین استان گلستان را در دنیا معرفی کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: استان گلستان تا پایان سال ۱۵۰ بوم‌گردی را افتتاح می‌کند. جشنواره اقوام نسبت به سال گذشته با ۸۰ درصد رشد بازدیدکننده مواجه بوده است؛ این رقم در سال ۹۷، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است. همچنین در نظر داریم تا پایان جشنواره با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، ۵۰ نقطه بوم‌گردی در استان افتتاح شود. علاوه بر این، از ابتدای سال ۹۶، ۲۰ بوم‌گردی راه‌اندازی شده است.

هاشمی افزود: گلستان، همان ایران کوچک و نگارستان ایران است. ما مفتخریم که این جشن باشکوه را در هفته وحدت برگزار کرده‌ایم. جمهوری اسلامی به عنوان کشوری مقتدر، مسیر توسعه را دنبال می‌کند و استان گلستان هم توسعه گردشگری را در دستور کار دارد.

به گزارش مهر، در جشنواره اقوام استان‌های مختلف که در مرکز نمایشگاه‌های استان گلستان در حال برگزاری است، هر یک از استان‌ها به معرفی جاذبه‌های صنایع دستی و غذاهای محلی پرداخته‌اند. بیشتر غرفه‌های اختصاص داده شده در این نمایشگاه مربوط به اقوام مختلف استان گلستان است.

برپایی سیاه‌چادرها و عرضه آش‌ها و غذاهای محلی و نان‌های سنتی، از جمله حاشیه‌های این جشنواره است. در داخل سالن نمایشگاهی نیز غرفه‌های متعددی به عرضه صنایع دستی می‌پردازند. در این میان سفال‌های همدان، مس زنجان، خاتم اصفهان و دستمال‌های حوله‌ای خراسان به چشم می‌خورد.

در فضای دیگر نیز سوغات شهرهای مختلف به معرض فروش گذاشته شده است. در این میان اداره اتباع مهاجران افغانستان نیز در این جشنواره حضور دارند.

نظر شما