شناسهٔ خبر: 29502418 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چاوش اوغلو : در پرونده خاشقجي لاپوشاني نخواهيم کرد

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد این کشور حاضر نیست برای گسترش روابط تجاری خود با عربستان سعودی ، در پرونده قتل جمال خاشقجی لاپوشانی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره ، مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد این کشور حاضر نیست برای گسترش روابط تجاری خود با عربستان سعودی ، در پرونده قتل جمال خاشقجی لاپوشانی کند.
وي پس از دیدار با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن ، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: عربستان باید اطلاعات مربوط به روند تحقیقات خود درباره قتل جمال خاشقجی را در اختیار ترکیه قرار دهد.
چاوش اوغلو این سوال را مطرح کرد که علت آزادی شماری از مظنونان بازداشت شده و علت درخواست صدور حکم اعدام برای پنج نفر از این متهمان، چیست؟
وی افزود : ما این پرونده را مسئله ای فقط بین عربستان و ترکیه نمی دانیم بلکه مسئله اي مربوط به مشخص شدن جزئیات جنایتی است که عربستان مجبور شد به آن اعتراف کند. اما سوالات متعددی وجود دارد که به آنها پاسخ داده نشده است مانند اینکه چه کسی در پشت این جنایت قرار دارد و چه کسی دستور آن را صادر کرده است؟ ما می دانیم این افراد به درخواست یک نفر به استانبول آمده و از قبل برای این جنایت برنامه ریزی کرده بودند. بسیار ضروری است که مشخص شود چه کسی دستور این جنایت را صادر کرده است.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2861466" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2282898/2861466?width=340&height=240"></script></div>


وزیر امور خارجه ترکیه تصريح کرد : می دانیم یازده نفر همچنان در عربستان در بازداشت هستند، اما بقیه بازداشت شدگان آزاد شدند. ما می خواهیم از علت این اقدام و علت درخواست صدور اعدام برای پنج نفر از بازداشت شدگان آگاهی پیدا کنیم.
مولود چاووش اوغلو افزود: ترکیه مشخص شدن جزئیات جنایت قتل خاشقجی را مسئله ای مهمتر از روابط تجاری خود می داند و ترکیه به همین علت بر پیگیری روند تحقیقات تا آخر اصرار دارد. ما این پرونده را مسئله سیاسی یا امنیتی بین ترکیه و عربستان ارزیابی نمی کنیم، بلکه ارزیابی ما آن است که این پرونده، جنایتی است که عربستان به ارتکاب آن اعتراف کرد و باید همه جزئیات آن آشکار شود. برای ما این جنایت، یک مسئله انسانی و مهمتر از روابط تجاری یا هر مسئله دیگری است. به هیچ وجه لاپوشانی و چشم پوشی از این پرونده را با هدف گسترش روابط تجاری خود نمی پذیریم. هیچ مشکلی با عربستان نداریم، اما همانطور که رئیس جمهور ما قبلا بارها تکرار کرده است، به روند تحقیقات تا آخر ادامه خواهیم داد و تلاش خواهیم کرد جزئیات این جنایت را مشخص کنیم.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنين تاکيد کرد آنکارا از سطح همکاری عربستان سعودی در تحقیق درباره قتل جمال خاشقجی ناراضی است و احتمال دارد مداخله سازمان ملل متحد را در این زمینه خواستار شود.

وي با اشاره به اینکه این موضوع را با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد مطرح کرده است، افزود: " در صورت بن بست یا نبود زمینه همکاری احتمال دارد درخواست هایی را برای تحقیق بین المللی مطرح کنیم ".
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ماه گذشته اعلام کرد دستور قتل این خبرنگار و مخالف عربستانی در سطح بالای حاکمیت عربستان صادر شده است.
چاووش اوغلو به سئوالی درباره موضع آمریکا و اینکه به نظر می رسد واشنگتن قصد ندارد به قتل جمال خاشقجی واکنش نشان دهد، پاسخ منفی داد و گفت: " من چنین احساسی ندارم که پیگیری هایی از سوی آمریکا صورت نخواهد گرفت ".
وی خاطر نشان کرد مایک پمپئو به او گفته است منتظر نتایج تحقیقات ترکیه و عربستان سعودی است.

نعمان کورتولموش نایب رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه نيز گفت از نظر آنکارا، قضیه جمال خاشقجی سیاسی نیست؛ بلکه موضوعی انسانی است و ترکیه هرگز اجازه سرپوش گذاشتن بر این قضیه در سطح بین الملل را نخواهد داد.
وی ضمن مضحک خواندن اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره قضیه خاشقجی، افزود امکان ندارد واشنگتن نداند چه کسی دستور اجرای جنایت قتل خاشقجی را صادر کرده است.

نظر شما