شناسهٔ خبر: 29500901 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چهارمین قسمت از برنامه «بیرون از کادر»

فیلم | چرا رضا امیرخانی شهردار تهران نشود؟

سیدعبدالجواد موسوی در چهارمین قسمت از برنامه تحلیلی فرهنگی و هنری «بیرون از کادر» به نقد و بررسی رمان «ره‌ش» نوشته رضا امیرخانی می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «ره‌ش» عنوان تازه ترین رمان رضا امیرخانی است که فضایی متفاوت با سایر آثار او دارد و می توان گفت تا به این جا متفاوت‌ترین رمان رضا امیرخانی است؛ اثری صریح و منتقدانه از وضعیت مدیریت شهر و شهرسازی که البته می‌توان آن را به سایر وجوه مدیریتی در ایران تعمیم داد.

سیدعبدالجواد موسوی در چهارمین برنامه «بیرون از کادر» به نقد این رمان می پردازد که بخش های مهم آن را در ادامه می خوانید:

_ این کتاب پس از انتشار زیادی سیاسی دیده شد و برخی از جراید صراحتا نوشتند این کتاب در پی انتقام گرفتن از محمدباقر قالیباف بوده است و امیرخانی تسویه حساب سیاسی انجام داده است. من فکر می‌کنم الان زمان بهتری برای خواندن این کتاب است زیرا که درگیر انتخاب شهردار هستیم. فکر می‌کنم اگر کسی واقعا می‌خواهد شهرداری تهران را برعهده بگیرد حتما باید این کتاب را بخواند.

_ رضا امیرخانی گزینه بسیار بهتری برای شهردار شدن نسبت به سایر افراد است و گواهم برای این ادعا همین کتاب «ره ش» است.

_ رمان، رمان تنفر است و به آنارشی‌گری پهلو می‌زند، به همین دلیل وام دار هیچ گروه، دسته، تیپ و شخصیتی نیست و اگر یک آدمی را خوب توصیف می‌کند ناشی از یک خاطره یا گذشته‌ای است که بخشی از آن به روزگار ما آمده است وگرنه در این رمان همه آدم‌ها از چپ گرفته تا راست دغدغه ای برای این شهر ندارند و تنها به دنبال منافع حذبی و شخصی خود هستند.

_ یک کاراکتر خیلی خوبی هم دارد که من را یاد آقای امیر جدیدی در فیلم «عرق سرد» می‌اندازد. کاراکتری که محصول وضع موجود، سازمان‌ها و ادارات و جاهایی است که آدم را قالبی و مودب می‌خواهند، آدمی که حتی خلاف عقاید خود رفتار می‌کند تا مورد پسند فرا دستان باشد.

_ کتاب دغدغه امروز ماست، کسانی که به فردای ایران فکر می کنند و فارغ از دسته بندی‌های سیاسی می‌خواهند در یک شهری زندگی کنند که آبرومند باشد.

برنامه «بیرون از کادر» جدیدترین بسته تولیدی تصویری خبرآنلاین است که شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها منتشر می‌شود و در آن سیدعبدالجواد موسوی، روزنامه‌نگار، شاعر و فعال عرصه‌های فرهنگی کشور به تحلیل جدیدترین آثار سینمایی، موسیقی و ادبی می‌پردازد.

قسمت های پیشین برنامه «بیرون از کادر»:

عرق‌سرد در روایت عبدالجواد موسوی در بیرون از کادر

کاری که اصلاً درخور روزبه بمانی نیست

هومن سیدی؛ کارگردانی که هیچ‌وقت راضی نیست

۲۴۱۲۴۳

نظر شما