شناسهٔ خبر: 29500197 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از زمان آغاز فعالیت در حوزه پیوند کلیه تاکنون

50 هزار عمل پیوند کلیه در کشور انجام شده است

زنجان - ایرنا - رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از 50 هزار عمل پیوند کلیه از زمان آغاز فعالیت در حوزه پیوند کلیه از سال 61 تاکنون در کشور انجام شده که 60 درصد از آنها از اهدا کنندگان مرگ مغزی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مهدی شادنوش شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران زنجان افزود: پیوند اعضا قله پزشکی دنیا محسوب می شود که برای بسیاری از بیماری های سخت و صعب العلاج این کار انجام می شود که کیفیت زندگی بیماران را دگرگون می کند.
وی اظهار داشت: ایران در بحث پیوند اعضا در منطقه جایگاه ویژه ای دارد و همه پیوندهایی که انجام آن در دنیا امکان پذیر است در کشورمان تحت حمایت دولت انجام می شود.
این مسئول ادامه داد: پیوند عضو هزینه های بسیاری زیادی دارد و پیوند کبد در کشوری مانند آمریکا که تحت حمایت بیمه قرار دارد، حدود یک میلیون دلار است.
وی اضافه کرد: این در حالی است که پیوند و در کنار آن داروهای پیوندی نیز در کشور رایگان است و برخی داروها نیز با فرانشیز بسیار پایین در اختیار بیماران قرار می گیرد و بیماران باید طولانی مدت از آن استفاده کنند.
رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیوندهای کلیه در کشور که از اهدای فرد زنده رخ می دهد از فامیل های درجه یک بوده که تحت شرایط و ضوابط خاصی انجام می شود که در صورت امکان از ایجاد فساد و نگاه تجاری به آن دوری شده است.

** 8600 بیمار کلیوی در انتظار پیوند
شادنوش افزود: در زمان حاضر 8 هزا رو 600 بیمار کلیوی در نوبت پیوند کلیه هستند که این همت بلند مردم را می طلبد که با فرهنگ سازی برای اهدا عضو اعلام آمادگی کنند.
وی ابراز کرد: در هر اهدا عضو از فرد دچار مرگ مغزی می توان هشت عضو بیمار را جهت پیوند اهدا کرد.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون برای جبران کمبود داروهای پیوندی تدابیر لازم اندیشیده شده و در تلاطم بازار ارز اشکالاتی بوجود آمده بود که این مهم نیز برطرف شده است.
شادنوش افزود: داروهای پیوند با قیمت های قبل و حتی برخی از آنها بصورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد و بزرگترین چالش در این بخش، فرهنگ سازی جهت اهدا عضو از بیمار مرگ مغزی است.
وی یادآوری کرد: در برخی کشورها با فرهنگ سازی انجام شده نهایت مدت رضایت گیری از خانواده ها پنج دقیقه اعلام شده است در حالی که این میزان در کشورمان به دلیل نبود فرهنگ سازی لازم، تا 90 ساعت طول می کشد.
رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: فرد دچار مرگ مغزی سمومی را در بدن ترشح می کند که بافت ها را تحت تاثیر قرار می دهد که پس از مدتی حتی اعضای بدن وی غیر قابل پیوند می شود.
وی اظهار داشت: در مساله دارو هم با توجه به اینکه بسیاری از داروها تولید داخل است در صورت حمایت های لازم و تامین مواد اولیه آن، در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
به گفته این مسئول داروهای خارجی مورد نیاز بیماران پیوندی نیز در انبارهای راهبردی ذخیره شده است.
شادنوش افزود: با توجه به تعداد موارد مرگ مغزی که در کشور رخ می دهد پیش بینی می شود سالانه بین 2 هزار و 500 تا چهار هزار اهدا انجام شود که این مهم محقق نمی شود بطوری که سال گذشته کمتر از یک هزار مورد بود.
این مسئول خاطرنشان کرد: شاخص اهدای عضو با عنوان پی ام پی نام دارد که این مهم با توجه به جمعیت 80 میلیونی کشورمان باید عدد مطلوب 30 باشد که در سال گذشته این رقم 11.2 بوده که فرهنگ سازی این کار باید بیش از گذشته رواج یابد.

** وزارت بهداشت درصدد کاهش رنج و درد بیماران است
رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در مراسم بهره برداری از مجهزترین مرکز دیالیز خیرساز کشور در زنجان گفت: این وزارتخانه تلاش دارد با توجه به تحریم ظالمانه آمریکا علیه کشورمان با همدلی مردم و مسئولان رنج و درد بیماران مضاعف نشود.
شادنوش افزود: اتحاد و همدلی مردم و مسئولان سپری محکم در برابر تحریم های آمریکاست و می توان از گردنه های سخت کنونی نیز عبور کرد.
وی بیان کرد: اقدامات بسیار خوبی برای راه اندازی مرکز دیالیز استان زنجان انجام گرفته و در این ارتباط خیرین پیشگام بوده اند.
این مسئول ادامه داد: شهر زنجان از دیر باز در حوزه فرهنگی و الگو سازی در کشور مشهور و معروف بوده و در بحث پیوند عضو نیز باید گام های بیشتری بردارد.
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان نیز گفت: مرکز دیالیز زنجان طبق استانداردهای به روز دنیا تجهیز شده است که خدمات با کیفیتی را به بیماران ارائه خواهد داد.
محمدرضا طهماسبی افزود: از زمان آغاز بکار انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی زنجان 2 هدف اصلی رفع مسائل مالی و مشکلات درمانی بیماران کلیوی مورد توجه قرار گرفت و هم اکنون با کارهای انجام گرفته همه شهرستانهای استان دارای مرکز دیالیز هستند.
وی اظهار داشت: تا کنون یکهزار و 843 بیمار در این انجمن تشکیل پرونده داده اند که از این تعداد 460 نفر دیالیزی، 751 نفر پیوند کلیه و 632 بیمار مراقبتی هستند.
این مسئول انجمن ادامه داد: در انجمن بیماری های کلیوی استان 40 بیمار کودک و زیر 10 سال از خدمات لازم استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: ساختمان جدید انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان به عنوان یک چرخه کامل پیشگیری و درمان بیماران کلیوی محسوب می شود و این ساختمان در 2 هزارمتر مربع و زیربنای پنج هزار مترمربع ساخته شده که بخش های مختلف آن درحال راه اندازی است.
طهماسبی افزود: ساخت این مرکز در سال 95 شروع شد و با همکاری خیرین در مدت پنج ماه به اتمام رسید و شرکت دیالیز تجهیز، نسبت به تجهیزات مورد نیاز آن اقدام کرد.
وی بیان کرد: بخش یاد شده در زمینی به مساحت 850 متر مربع در اسفند 95 افتتاح شد اما به دلایلی ارائه خدمات ممکن نبود.
طهماسبی افزود: مهمانسرای این ساختمان نیز با 740 متر مربع زیر بنا و با مشارکت خیرین 13 سوئیت کامل در حال احداث است که بیمارانی که از نقاط دور به این مکان رهسپار می شوند در این مهمانسرا اسکان خواهند یافت.
وی خاطر نشان کرد: این بخش با 30 تخت استاندارد تجهیز شده و ماهانه ظرفیت پذیرش 200 بیمار را دارد.
به گفته طهماسبی برای تجهیز و ساخت مرکز دیالیز خیرساز کشور در این استان چهار میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است که با احتساب هزینه های کنونی رقم بسیار بالایی را شامل می شود.
9646/6085

نظر شما