شناسهٔ خبر: 29499951 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برندسازی؛ نیاز ضروری صنعت طلا و جواهر کشور

اصفهان - ایرنا - شکل گیری نشان تجاری یا همان برندسازی نیاز ضروری صنعت طلا و جواهر کشور است که باید برای دستیابی به این مهم تدابیری اصولی اندیشید زیرا به اعتقاد کارشناسان این صنعت در صورت حمایت ، مدیریت و فراهم کردن زیرساختهای توسعه آن می تواند جایگزین خوبی برای صادرات نفت باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، برآیندها نشان می دهد ایران با داشتن سابقه تمدنی درخشان چند هزار ساله متاسفانه در زمینه تولید و صادرات طلا و جواهر جایگاهی ندارد و در بخش تولید نیز در فهرست 10 کشور نخست دنیا قرار نگرفته است در حالی که کشور ترکیه پس از 35 سال ورود به عرصه تولید این بخش توانست وضعیتش را به خوبی بهبود بخشد.
ایران هم اکنون در بخش مصرف طلا و جواهر در دنیا در رتبه پنجم قرار دارد اما در بخش صادرات این کالا جایگاهی ندارد که با توجه به ظرفیت های موجود، توسعه همه جانبه این صنعت ضروری است.
نکته مهم این که اگر تولیدات بخش صنعت طلا و جواهر کشور قابل رقابت با کالاهای خارجی باشد به طور قطع متقاضیان و فعالان این عرصه به دنبال برندهای خارجی نخواهند بود.
به تاکید کارشناسان اقتصادی بسیاری از کالاهای کشورمان به دلیل ضعف در برندسازی در بازارهای داخلی و خارجی نتوانسته اند از تمام ظرفیت های خود برای جلب و جذب مشتریان استفاده کنند.
فعالیت یکهزار و 700 مجموعه طراحی و تولیدی طلا و جواهر در استان اصفهان در کنار فروشگاه های متعدد عرضه این محصولات مبین این است که این استان می تواند با برنامه ریزی اصولی و حمایت های مسوولان امر نقش مهمی در توسعه صنعت طلا و جواهر کشور داشته باشد.
مسوول کمیته فلزات گرانبهای اتاق بازرگانی اصفهان در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اهمیت برندسازی خاطرنشان کرد: شکل گیری شان تجاری(برند) طراحی طلا و جواهر برای هموار شدن مسیر رقابت مفید و ضروری است.
ابراهیم حبیب اللهی تصریح کرد: تشکیل این برند ضمن تحول در عرصه و تقاضا در بازار می تواند نقش شایانی در افزایش طراحی های به روز، مشتری پسند و همطراز با برندهای مطرح جهان ایفا کند.
به گفته او اصفهان می تواند در این عرصه پیشتاز باشد، زیرا از بُعد هنری و نیروی انسانی توانمندی های زیادی در این خطه وجود دارد و طراحان و علاقه مندان متعددی در این زمینه کار می کنند.

*** ضرورت اعتماد و تکیه بر برندهای داخلی
به اعتقاد کارشناسان امر چنانچه بتوان بر ظرفیت های داخلی تکیه کرد بهترین و زیباترین زیورآلات در کشور تولید می شود که هیچ کم کسری نسبت به مشابه های معروف خارجی نداشته باشد و مورد پسند مردم قرار می گیرد که باید برای شکوفایی ظرفیت های این بخش برنامه ریزی اصولی صورت گیرد.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر و سنگ های گران قیمت اصفهان تاکید کرد: چنانچه بتوانیم بر ظرفیت های داخلی تکیه کنیم بهترین و زیباترین زیورآلات در کشور تولید می شود که هیچ کم کسری نسبت به مشابه های معروف خارجی ندارد و مورد پسند مردم قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه اصفهان در بسیاری از صنایع و عرصه ها در کشور پیشتاز است، خاطرنشان کرد: از حیث صنایع دستی در جهان همه از آن به نیکی یاد می کنند از نشان تجاری در صنعت تولید زیورآلات بی بهره بوده است.
حبیب اللهی برگزاری جشنواره ها را در کنار برندسازی ضروری دانست و اضافه کرد : جشنواره محلی برای ارائه دستاوردها و عرضه آخرین طراحی هاست بنابراین در کنار برندسازی باید برگزاری جشنواره های استمرار داشته باشد تا نتیجه مثبت هر دو اقدام را بتوان مشاهده کرد.
مسوول کمیته فلزات گرانبهای اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: توجه به خواسته و دیدگاه مشتریان موضوعی جدی در صحنه رقابت کنونی به شمار می رود، بنابراین طراحان زیورآلات باید با بررسی و رصد دائم تفاوت سلیقه مردم در مقایسه با گذشته، نوآوری و خلاقیت را سرلوحه کار خود قرار دهند.

*** پایین بودن دستمزدها برای طراحان زیورآلات
یک طراح زیورآلات طلا و جواهر در گفت و گو با ایرنا، نبود تعرفه خاص را آفتی برای این حرفه دانست و گفت: فعالیت هایی که طراحان و سازندگان انجام می دهند، دشوار و نیازمند زمان به نسبت زیاد است، اما در دستمزدها این موضوع رعایت نمی شود و با بی انصافی حداقل مبلغ را با طراح حساب می کنند.
محسن یساولیان در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: طراحی یک طلای تزیینی از یک هفته، تا دو هفته و حتی تا یک ماه زمان می برد و این کار اگرچه سختی خود را دارد، اما از پشتوانه مالی نه چندان چشمگیری برخوردار است.
وی نبود حق کپی رایت را نیز به عنوان چالش برای طراحی و طلا و جواهرسازی دانست و اضافه کرد: در همه جای دنیا ایده و ثبت هر طرحی موضوعی فراگیر است و همگان به آن احترام می گذارند، اما در ایران این مقوله را بی اهمیت می دانند، بنابراین هر شخصی به خود اجازه می دهد که طرح و ابتکار فرد دیگر را تقلید و کپی کند.
این طراح به گران بودن قیمت نرم افزارهای اصلی طراحی طلا و جواهر اشاره و اضافه کرد: قیمت های میلیونی این نرم افزارهای برای طراحان مشکل آفرین است، زیرا برنامه رایانه ای با قابلیت طراحی سه بعدی اگرچه اهمیت دارد، اما همه طراحان به دلیل گرانی قادر به خرید آن نیستند و از نسخه های غیر اصلی این برنامه ها استفاده می کنند.

***تخصص گرایی و آموزش رمز موفقیت در صنعت طلا و جواهر
طراح زیورآلات طلا و جواهر در گفت و گو با ایرنا، تخصص گرایی را رمز موفقیت در این زمینه برشمرد و گفت: چنان چه به طراحی و ساخت طلا دیدگاه تخصصی و حرفه ای وجود داشته باشد می توان شاهد رونق این هنر و صنعت بود.
پروین سلحشوری در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: امروز هویت یک نام تجاری یا همان برند همانند سرمایه برای سازمان و محصولات آن ارزش آفرینی می‌کند و از نظر مصرف کننده یک برند معرف پایه و اساس یک انتخاب مطمئن و مطلوب است بنابراین مدیریت مناسب نام تجاری یا همان برندسازی در رسیدن به اهدافی چون وفاداری مشتریان ،مشتری مداری و سوددهی بسیار موثر است.
وی ادامه داد : توجه نکردن به برندسازی قوی و کارا موجب شده تا شرکت های داخلی در حفظ مشتریان خود دچار مشکل شوند و ‌از تاثیر نام تجاری قوی برافزایش سودآوری شرکت بی بهره مانده اند و این امر در خصوص طراحان طلا و جواهر صدق می کند.
سلحشوری اضافه کرد : به طور کلی سطح طراحی کشور ما حرفه ای و بسیار چشم نواز و چه بسا در مسابقات طراحی دنیا ایران کمابیش صاحب مقام بوده است.
این طراح زیورآلات تفاوت بین برندهای ایرانی و کشورهای دیگر را در قدرت و نظام تولید دانست و گفت: با توجه به پیشرفته تربودن و قدرت مالی بالاتر برندهای مطرح دست طراح ها بازتر است و ایده ها به بهترین نوع ممکن ارایه می ‌شود، پس کنار هر طراح اگر سازنده ای قوی وجود داشته باشد یک برند به اوج می ‌رسد.
وی ادامه داد : نوآوری و خلاقیت در طراحی و تولید در این زمینه اهمیت دارد، زیرا مشتری مداری و توجه به ذائقه مخاطب را در پی دارد.
این طراح طلا و جواهر زینتی به ضرورت آموزش های تخصصی اشاره کرد و یادآور شد: چند سالی است که رشته تخصصی طراحی طلا و جواهر در نظام آموزشی قرار گرفته که می تواند نتایج خوبی را در پی داشته باشد.

*** معدن طلای موته اصفهان تکیه گاهی مطمئن برای صنعت طلاسازی
با بررسی زوایای دیگری صنعت طلا و جواهر در استان اصفهان، خوشبختانه در موضوع مواد اولیه و به زبانی دیگر شمش طلا به عنوان خوراک اصلی طلاسازی مشکلی وجود ندارد، زیرا معدن و مجتمع طلای موته شرایط تامین طلا را برای سازندگان فراهم می کند.
مدیرعامل مجتمع تولیدی طلای موته اصفهان در این ارتباط در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: این کارخانه با ظرفیت اسمی روزانه 600 تن از چهار قسمت خردایش، سایش، (فروشویی) لیچینگ و اتاق طلا تشکیل شده است و می تواند شمش طلا با خلوص 999.9 تولید کند.
علیرضا طالاری همچنین به طرح های توسعه ای در این مجموعه صنعتی اشاره کرد و افزود: 2 طرح توسعه ای بازچرخانی آب و استحصال طلا از سد باطله قدیمی با هدف حفظ منابع آبی و استفاده از مواد زائد در این واحد تولیدی اجرا می شود.
وی از برنامه ریزی این مجموعه برای استحصال طلا از سد باطله قدیمی سخن گفت و ادامه داد: میزان انباشت کنونی در سدهای مجتمع حدود چهار میلیون تن است و می توان با اجرای طرح استحصال، طلای با عیار چهار درصد بدست آورد.
مدیرعامل مجتمع تولیدی طلای موته با بیان اینکه نوسازی و بهسازی تجهیزات جزو برنامه های سال های اخیر بوده است، گفت: برخی از دستگاه های مجتمع نظیر دستگاه سنگ شکن که طرفیت اسمی آن از 60 تُن به 30 تن در ساعت رسیده بود، نوسازی شد و ظرفیت فعلی آن حدود 100 تا 150 تن در ساعت است.
وی اضافه کرد: در کنار افزایش ظرفیت تولیدی، در راستای بهره وری در مصرف انرژی میزان کار دستگاه از 24 ساعت به هشت ساعت در شبانه روز کاهش یافت.
کارشناسان بر این باورند همه عناصر مورد نیاز برای تشکیل یک برند در صنعت طراحی و ساخت طلا و جواهر در استان اصفهان وجود دارد و برای دستیابی به آن که نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارد باید برنامه ریزی کارشناسی و سرمایه گذاری همه جانبه صورت گیرد.
این کارشناسان بر ضرورت انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در فرآیند طراحی ها و تولید و بازاریابی در صنعت طلا و جواهر کشور تاکید کردند.
6020/6026/

نظر شما