شناسهٔ خبر: 29499940 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در چارچوب تفاهم‌نامه همکاری

ورزش روستایی و بومی یزد با همکاری بسیج گسترش می‌یابد

یزد - ایرنا - همزمان با آغاز هفته های بسیج ( 29 آبان الی 5 آذر) و وحدت(12 الی 17 ربیع الاول) با امضای تفاهم‌نامه ای میان رئیس هیات ورزش روستایی ، بومی و محلی یزد با باشگاه فرهنگی و ورزشی مقاومت بسیج، این رشته ورزشی در استان توسعه می‌یابد.

صاحب‌خبر -

رئیس هیات ورزش روستایی ، بومی و محلی استان یزد سه‌شنبه ‌شب در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بعد از امضای تفاهم‌نامه فدراسیون با سازمان ورزش بسیج کشور، در یزد مذاکراتی برای همکاری با باشگاه فرهنگی ورزشی سپاه الغدیر یزد آغاز شد.
هادی مقیمی افزود: این تفاهم‌نامه بر مبنای تفاهم‌نامه کشوری ، در قالب آن با مدنظر قرار دادن ظرفیت‌های بالای استان ، اهداف و رسالت‌هایی را دنبال خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: اهداف تفاهم‌نامه علاوه بر زنده کردن بازی‌های بومی و محلی و ورزش‌های روستایی که با اهداف بسیج هم منطبق است، استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌های این مجموعه در استان پیش‌بینی‌شده است.
رئیس هیات ورزش روستایی ، بومی و محلی یزد، تدوین و رشد این ورزش‌ها، توسعه نشاط اجتماعی و انسجام بیشتر میان گروه‌های مختلف جامعه را از دیگر اهداف این تفاهم دوجانبه عنوان کرد.
فرماندار اردکان در ادامه یادآور شد: احیای بازی‌ها جزو برنامه‌های اصلی این هیات است که سال‌های گذشته با انجام مسابقه و جشنواره‌ها در استان پیگیری شد و امسال با همکاری بسیج این هدف با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.
در ادامه مدیرعامل باشگاه فرهنگی و ورزشی مقاومت بسیج استان یزد هم به خبرنگار ایرنا گفت: این تفاهم‌نامه در راستای استفاده مطلوب از ظرفیت‌های دو طرف باهدف توسعه و احیای ورزش‌های روستایی ، بومی و محلی در مجموعه بسیجیان منعقد شد.
محمدمهدی نیکو نژاد افزود: این تفاهم‌نامه در قالب 6 ماده و به مدت 2 سال مبادله شد که همزمانی آن با هفته بسیج و در آستانه هفته پر خیروبرکت وحدت، نوید خوبی برای توسعه ورزش‌های همگانی و روستایی و بومی و محلی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: بسیج ظرفیت‌های بالایی در استان دارد و هم‌اکنون با 17 هیات ورزشی در حال همکاری است و این تفاهم‌نامه می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و بهبود کمی و کیفی فعالیت‌های مشترک باشد.
بر اساس سرشماری سال 1396 ، از جمعیت یک‌میلیون و 138 هزارنفری استان یزد ، 15 درصد در روستاها ساکن هستند.
در شهرستان‌های یزد، اشکذر، میبد، اردکان، مهریز، تفت، ابرکوه، خاتم ، بهاباد و بافق بازی‌های محلی زیادی رایج بود و هم‌اکنون برخی از بازی‌ها همچنان موردتوجه است.
از مهمترین بازی‌های بومی محلی یزد می‌توان به الک‌دولک ، آسیاب به چرخ ، گرگم و گله می‏برم، گردو بازی ، چوب بازی ، کامسد (وسط بازی) ، طناب‌کشی ، هفت‌سنگ ، قایم‌موشک ، قول (سنگ) بازی ، عمو زنجیرباف ، قطار بازی و غیره اشاره کرد.
1968 / 2047

نظر شما