شناسهٔ خبر: 29499833 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گزارش‌های بین المللی از حمله عربستان با سلاح‌های ممنوعه به یمن

گزارش "گروه ناظر بر مین و مهمات خوشه‌ای" از مسئولیت مستقیم عربستان و امارات در ۲۳ حمله با بمب‌های خوشه‌ای در یمن خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، ائتلاف زیر نظر عربستان از زمان آغاز جنگ یمن در آوریل ۲۰۱۵ تا فوریه ۲۰۱۷، به طور گسترده از بمب‌های خوشه‌ای در یمن بهره گرفته است، اما پس از این تاریخ سازمان‌های بین المللی شواهدی را که تایید کند چنین حملاتی تکرار شده باشد دریافت نکرده اند که این امر بر اساس گزارش "گروه ناظر بر مین و مهمات خوشه‌ای" به دلیل مشکلات در مسیر جمع آوری ادله و مستندات در یمن بوده است، زیرا در این مدت حضور سازمان‌های بین المللی در مناطق شمالی یمن به ویژه صعده و تعز بسیار دشوار بود با این حال بر اساس گزارش‌های رسمی جنبش انصار الله، ائتلاف عربستان پس از اول فوریه ۲۰۱۷ نیز در چهار حمله از بمب‌های خوشه‌ای بهره گرفت.

مارک هزنی از تهیه کنندگان گزارش ممنوعیت استفاده از مین و مدیر بخش تسلیحات در دیده بان حقوق بشر به المیادین گفت: «متاسفانه هواپیما‌های وابسته به ائتلاف سعودی از بمب‌های خوشه‌ای در یمن استفاده کردند. ما بیست و سه مورد از چنین حملاتی را مستند کرده ایم، بمب‌هایی که در این حملات به کار گرفته شد ساخت سه کشور آمریکا، انگلیس و برزیل است.»

هزاران نفر در حملاتی که با بمب‌های خوشه‌ای و مین‌های ضد نفر در یمن انجام شده است جان دادند ضمن اینمه خطرات این نوع تسلیحات که هنوز منفجر نشده اند سال‌ها ادامه خواهد داشت.

لورن پرسی مسئول بخش قربانیان در کمپین بین المللی ممنوعیت استفاده از مین‌ها می‌گوید: «متاسفانه آنچه می‌دانیم این است که تعداد مصدومان چنین حملاتی در سال‌های اولیه جنگ بسیار بالا بوده است و این نتیجه آمار قابل اعتماد ماست، صد‌ها نفر دیگر هم به دلیل انفجار تجهیزات و مهمات برجای مانده از جنگ از جمله بمب‌های خوشه‌ای آسیب دیده اند.»
گروه ناظر بر مین و مهمات خوشه‌ای استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای سی بی یو ۱۰۵ آمریکایی را با مستندات تایید کرده است، آمریکا این نوع بمب را تا ماه مه ۲۰۱۶ به عربستان می‌فروخت، ضمن اینکه مهمات انگلیسی مدل بی ال ۷۵۵ نیز از دیگر تسلیحات استفاده شده در یمن است که استفاده از آن‌ها مستند شده است. آمریکا صادرات این نوع مهمات را از اواسط ۲۰۱۶ به عربستان ممنوع کرد، اما کسی از اینکه عربستان چه تعداد از این نوع مهمات را در اختیار دارد اطلاعی ندارد، سلاحی مرگبار که هیج تضمینی وجود ندارد تا دوباره در یمن به کار گرفته نشود. عربستان هم مثل دیگر کشور‌های عضو ائتلافی که خود فرماندهیش را بر عهده دارد عضو توافقنامه ممنوعیت استفاده از مهمات خوشه‌ای نیست.

انتهای پیام/

استفاده از سلاح‌های ممنوعه در یمن

نظر شما