شناسهٔ خبر: 29499312 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چرا «کُپ۲۴» برای مسئولان سازمان محیط زیست مهم است؟

قرار است در «کُپ۲۴» چه اتفاقی رخ دهد که مدیران سازمان محیط زیست اصرار به پیوستن ایران به این توافقنامه پیش از برگزاری کنفرانس‌ سالانه متعاهدین را دارند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه محیط زیست و گردشگری خبرگزاری فارس، رئیس امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری اخیر این سازمان درخصوص توافقنامه پاریس با تاکید بر اینکه ایران قربانی تغییر اقلیم است، گفته است: خسارت بخش کشاورزی ناشی از تغییر اقلیم و خشک شدن رودخانه ها 11 هزار میلیارد تومان برآورد شده و برای رفع این بحران  باید تلاش کنیم تا پیش از برگزاری کاپ 24 که آذرماه در لهستان برگزار به صورت رسمی به توافقنامه پاریس ملحق شویم تا از حق ایران در مقابل آثار تغییر اقلیم حمایت کند!

اما در «کُپ۲۴»  COP24 چه اتفاقی قرار است رخ دهد که مدیران سازمان محیط زیست اصرار به پیوستن ایران به این توافقنامه پیش از برگزاری این نشست دارند؟

 بخشی از ابهامات توافقنامه پاریس در کنفرانس‌ سالانه متعاهدین  COP24 که آذرماه در لهستان برگزار خواهد شد مطرح و شاید رفع شود به این معنی که در موضوعات مختلف در حدود ۱۵ تصمیم چالش برانگیز گفت‌و‌گو و تصمیم‌گیری می‌شود.

لازم است یادآوری شود که متن توافقنامه پاریس از ابتدا مبهم نگاشته شده تا اجماع بر سر آن افزایش یابد و رفع ابهامات در به جلسات آتی موکول شده است؛ یکی از این جلسات جلسه COP24 است.

کسانیکه اصرار به پیوستن در این فرصت محدود به توافقنامه پاریس را دارند ادعا می‌کنند اگر  سند توافقنامه پاریس را پیش از برگزاری COP24 تصویب کنیم در روند تصمیم گیری و رفع ابهامات موثر است؛ در حالیکه رفع ابهامات  با دیپلماسی محیط زیستی حل می‌شود که سال‌های گذشته نشان دادیم در این زمینه ضعیف و ناکارآمدیم.

به نظر می رسد مساله مطرح شده بهانه‌ای بیش نیست و موافقان بدون در نظر گرفتن ایرادات متعدد موجود در سند ارائه شده ایران، قصد دارند با ایجاد شانتاژ رسانه‌ای این سند به سرعت به تصویب برسد.

انتهای پیام/

 

نظر شما