شناسهٔ خبر: 29499302 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اظهارات رئیس جمهور آمریکا خشم مردم پاکستان را برانگیخت

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، خبرگزاري رويترز گزارش داد، اظهارات اخیر دونالد ترامپ، ­تنش بین آمریـکا و پاکستـان را تشدید می کند.
با احضار کـاردار آمریـکا در پاکستان به وزارت خارجه این کشور، تنش بین دو کشور تشدید می شود. روز سه شنبـه کاردار آمریکـا در پاکستـان از سوی وزارت امـور خارجـه این کشور احضار و مـراتب اعتراض شدید این کشـور به اظهارات اخیر رئیـس جمهـور آمریـکا اعلام شد. دونالـد تـرامپ اخیـرا نقـش اسلام آباد در مبـارزه با تروریسم و مرگ اسامـه بن لادن را به باد انتقـاد گرفته است. دونـالد ترامپ می‌گویـد اسامـه بن‌لادن می‌توانست خیـلی زودتر از آن که کشتـه شود، زنـده به دست نیروهای آمریـکایی بیفتد. سخنان چند روز گذشته رئـیس جمـهور آمریـکا، خشـم پاکستـانی ها را برانگیخته است؛ به ویژه «عمـران خـان» نخست وزیر این کشـور که روز دوشنبه در توئیتی گفت:« شمار کمی از متحدیـن واشنگتـن در جنـگ و نبرد با تـروریسم، همچون پاکستان به آمریکا کمـک رسانده و در ایـن راه قربانی داده است.»

نخست وزیـر پـاکستان یادآور شد این کشور، در چـارچوب جنگ با تروریسم، هفتـاد و پنج هـزار قربانی داده است. این درحالی است که پس از روی کار آمـدن ترامپ، روابـط امریـکا با پاکستـان به گونـه ای کم سابقـه به تیرگی گرایید و چنین اختلافـاتی، روابـط نه چندان مطلـوب بین اسلام آباد و واشنگتـن را بیش از پیش تضعیـف می کند.

«تهمـینه جنجـوعه» وزیر امـور خارجـه پاکستان، روز سه شنبه، «پـل جونز» کـاردار آمریکا در اسلام آباد را برای بیان اعتـراض شدید این کشـور به اتهامـات بیان شده و بی اسـاس دونالد ترامپ بر ضد پاکستـان، به وزارت خـارجه احضار کرد.
اواخـر هفته، دونـالد تـرامپ در مصاحبه ای اظهار داشت با وجود میلـیاردها دلار کمکی که واشنگتـن به پاکستـان می پردازد، این کشور «هیچ کـاری برای آمریـکا انجام نمی دهد». رئیـس جمهـور آمریـکا مقامات پاکستـانی را متهم کرد، پیش از آن که یک کمـاندوی آمریکایی در سـال دو هزار و یـازده میـلادی «اسـامه بن لادن» را در جریان یک حمـله در خـاک پاکستـان از پای در آورد، آنها محل اختفای بـن لادن را می دانستند. روز دوشنبه تـ‌رامپ اعلام کرد که کاملا به اظهـارات اش اعتقاد دارد.

«قمـر جاویـد باجـوا» فرمانـده ارتش پاکستان، روز سه شنبـه، بی آن که نـامی از دونالد ترامپ به میان آورد، تاکید کرد:« پاکستـان بیش از هر کشور دیگری، بیشتـرین تلاش را به منظور برقـراری صـلح در افغانستـان انجام داده است.» 

مقامات پاکستـان پیش از این تصریـح کرده بودند که از وجود سرکـرده القـاعده در پاکستـان آگـاهی نداشته اند. آمریـکا بعد از حملات یازده سپتـامبر برای کمک به مبارزه با تروریـسم سالانـه میلیـاردها دلار کمـک مـالی و نظـامی به پاکستـان اختصاص می‌داد که با دستور تـرامپ این کمک‌ها قطـع شـد. رئیـس‌جمهـور آمریـکا پرداخت کمک مـالی به پاکستـان برای مبـارزه با تروریسـم را کاری اشتـباه خوانده است.

نظر شما