شناسهٔ خبر: 29499294 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین از آمریکا به عنوان مسئول شکست اپک یاد کرد

پکن- ایرنا- وزیر خارجه چین می گوید یکجانبه گرایی های یک اقتصاد بزرگ که قصد دارد راهبردها و خواسته هایش را به دیگران تحمیل کند باعث شکست اجلاس اپک شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا 'وانگ یی' در مطلبی که تارنمای وزارت امور خارجه این کشور روز چهارشنبه منتشر کرده است بدون اشاره به نام آمریکا گفت که یک اقتصاد می خواهد همه چیز را بردیگران تحمیل کند و این مشکل بزرگی است که حمایت گرایی تجاری برای دنیا ایجاد کرده است.
مقام های چین و آمریکا در جریان اجلاس روز یکشنبه این سازمان در 'پاپوا گینه نو' به حدی علیه یکدیگر موضع گیری کردند و دچار اختلاف شدند که شکست بزرگی برای آپک رقم خورد.
برای اولین بار در تاریخ سازمان همکاری آسیا و اقیانوس آرام موسوم به اپک بود که یکی از اجلاس هایش بدون انتشار بیانیه مشترک پایان یابد و از آن روز چین و آمریکا یکدیگر را مسئول این اتفاق می دانند.
پیش از این نیز مسئولان وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه هایی از آمریکا به عنوان یک مانع بزرگ برای انتشار بیانیه اجلاس یاد کرده بودند.
وزیر خارجه چین در این مطلب آورده است که خودکامگی تجاری، چین و بسیاری کشورهای دیگر را که روی اصول آپک اجماع نظر داشتند، ناراحت و ناخرسند کرده است.
'مایک پنس' معاون رییس جمهوری آمریکا در جریان آن اجلاس از چین به عنوان کشوری یاد کرد که سعی می کند با دادن وام و کمک های اقتصادی، دیگر کشورها را استعمار کرده و منابع آنها را در اختیار بگیرد.
او در همین اجلاس گفت برخلاف چین که دست به چنین اقداماتی می زند آمریکا با روش های باز با دیگران تجارت می کند و می خواهد 60 میلیارد دلار نیز کمک در اختیار کشورهای منطقه هند و پاسیفیک قرار دهد.
گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز گذشته در مصاحبه مطبوعاتی در پکن اظهارات مایک پنس را مضحک توصیف کرد و گفت آمریکا اگر چنین قولی داده است بهتر است بدون مزاحمت برای چین به وعده کمک 60 میلیارد دلاری خود عمل کند.
آساق**231**1904**

برچسب‌ها:

نظر شما