شناسهٔ خبر: 29499225 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پرونده ویژه | نقدپذیری تشکل‌ها

جنبش دانشجویی در دانشگاه پیام‌نور بجنورد حال خوشی ندارد/ علت را از زبان دانشجویان بشنوید+ فیلم

در فضای دانشجویی، تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی نقش پررنگی دارند؛ چرا که این تشکل‌ها با بهره گیری از یک شخصیت حقوقی، با توجه به جایگاهی که دارند، می‌توانند آزادانه‌تر سخنشان را به گوش مسئولان برسانند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین اکبری؛ دانشگاه‌ها به نسبت سایر ارگان‌ها نقش مهم و تأثیرگذاری در فضای سیاسی جامعه دارند و در طول این چند سال شاهد بوده ایم که نظریات و تحلیل‌های جامعه دانشگاهی در بین مردم تأثیرگذار بوده  است.
 
در فضای دانشجویی، تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی و هنری نقش پررنگی را دارند و تشکل‌ها با بهره گیری از یک شخصیت حقوقی، با توجه به جایگاهی که دارند، می‌توانند آزادانه‌تر سخنشان را به گوش دانشجویان، مسئولان و مردم برسانند و این امر یکی از ویژگی‌ مهم تشکل‌های دانشجویی است.

اما وضعیت تشکل‌های دانشجویی در استان چگونه است؟ آیا تشکل‌ها در سطح دانشگاه و شهر خود توانسته اند تاثیرگذاری مناسبی داشته باشند و با دغدغه‌ آن‌ها همراه شوند و یا در درجه بالاتر برای آن‌ها دغدغه بسازند؟

این سئوالاتی است که بنا داریم در سلسله گزارشاتی از دانشگاه‌های استان خراسان شمالی به بررسی آن‌ها بپردازیم. به عنوان اولین دانشگاه، دانشگاه پیام نور بجنورد مورد هدف قرار گرفت. یکی از این دانشجویان در این خصوص می گوید: تا کنون برخوردی با تشکل های دانشجویی نداشتم و نمی دانم در چه زمینه هایی فعالیت می کنند.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code" ><script type="text/JavaScript" src="http://snn.ir/fa/news/play/embed/725506/468498?width=400&height=300"></script></div>
 
سراغ دانشجویی دیگری رفتیم او شناخت بیشتری نسبت به جنبش دانشجویی داشت و تشکل هایی چون بسیج دانشجویی و کانون قرآن و عترت می شناخت
 
mp4
<div id="video-display-embed-code" ><script type="text/JavaScript" src="http://snn.ir/fa/news/play/embed/725506/468497?width=400&height=300"></script></div>
 
یکی دیگری از دانشجویان که عضو بسیج دانشجویی بود، به کارهای تاثیرگذار این تشکل در سط دانشگاه و استان اشاره کرد و می گوید
 
mp4
<div id="video-display-embed-code" ><script type="text/JavaScript" src="http://snn.ir/fa/news/play/embed/725506/468496?width=400&height=300"></script></div>
 
یکی دیگر از دانشجویان بسیج دانشجویی را تنها تشکل این دانشگاه عنوان کرد و گفت: رغبت دانشجویان به فعالیت این تشکل باعث شده رقیب دیگری برای بسیج در دانشگاه پیدا نشود.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code" ><script type="text/JavaScript" src="http://snn.ir/fa/news/play/embed/725506/468495?width=400&height=300"></script></div>
 
بزرگترین هیئت دانشجویی استان در اختیار دانشگاه پیام نور است
رضا محبوبی، مسئول بسیج دانشجویی این دانشگاه نیز می گوید: بسیج دانشجویی تنها تشکل این دانشگاه است و در کنار آن کانون‌های دیگری دارد که تعدادی از آن ها فعال هستند.

محبوبی ادامه می دهد: بسیج دانشجویی در راستای اهداف انقلاب، برنامه‌های سیاسی و فرهنگی را طرح ریزی می‌کند. برنامه‌هایی مانند برگزاری جشن‌های مذهبی و یا اعیاد دیگر از جمله برنامه‌های فرهنگی این تشکل است. در کنار آن هیئت یا فاطمه الزهرای بسیج دانشجویی در سطح شهر یکی از بزرگترین هیئت‌ها محسوب می‌شود که توانسته فعالیت‌های بسیار زیادی را انجام دهد. این هیئت که بزرگترین هیئت دانشجویی استان نیز است مورد توجه بسیاری از مردم استان قرار گرفته.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بجنورد می افزاید: بسیج دانشجویی در حوزه سیاسی نیز فعالیت‌هایی دارد. از طرفی ما به حوزه علمی نیز ورود کرده ایم. ما اعتکاف‌های علمی یک یا سه روزه را در برنامه داریم. ما باید قبول کنیم وظایفمان را به نحو احسن انجام نداده ایم و جای کار بسیاری وجود دارد.

محبوبی در پایان در خصوص علت رکود فضای جنبشی این دانشگاه می گوید: به دلیل مکانیزم حاکم بر دانشگاه که دانشجویان می‌توانند بدون حضور در کلاس واحد‌ها را بگذرانند، نیروی انسانی این دانشگاه به نسبت دیگر دانشگاه‌ها کم‌تر است و این باعث شده دانشگاه در فعالیت‌های جنبشی ضعیف وارد شود.
 
لذا به نظر می‌آید جنبش دانشجویی در این دانشگاه حال و روز زیاد خوشی ندارد. به غیر از بسیج دانشجویی، تشکل دیگری فعال نیست و این باعث شده است تا سطح فعالیت‌های این دانشگاه بسیار پایین باشد.

نظر شما