شناسهٔ خبر: 29499156 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انتقاد عفو بین‌الملل از شکنجه و آزار جنسی زندانیان در عربستان

عفو بین‌الملل از بازداشت، شکنجه و ضرب و شتم و بازجویی از شماری از فعالان سیاسی در زندان‌های عربستان سعودی خبر داد.

صاحب‌خبر -

انتقاد عفو بین الملل از شکنجه زندانیان حقوق بشری در عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آسوشیتدپرس، عفو بین‌الملل از بازداشت، شکنجه و ضرب و شتم و بازجویی از شماری از فعالان سیاسی در زندان‌های عربستان سعودی خبر داد.

عربستان سعودی دستکم ۱۰ زن و ۷ مرد را به اتهامات عجیب و غریب در زمینه امنیت ملی بازداشت کرده است. لوجین الهذلول، ایمان النفجان و عزیزه الیوسف در زمینه حقوق بشر فعال بوده‌اند.

براساس اظهارات سه نفر از شهود، برخی از فعالان بار‌ها از سوی مقامات امنیتی سعودی با ضربات شلاق و شوک برقی شکنجه شده‌اند به گونه‌ای که برخی از این افراد پس از تحمل شکنجه‌های طاقت‌فرسا قادر به راه رفتن و یا ایستاد بر روی پاهایشان نبودند.

در یکی دیگر از موارد شکنجه، ماموران امنیتی عربستان زندانی را از سقف اتاق آویزان می‌کنند.

افزون بر آن، براساس اظهارات شهود، یکی از زنان بازداشتی از سوی بازپرسانی که ماسک بر چهره داشتند، مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است. برخی نهادهای حقوق بشری تعداد این زنان را بیش از یک نفر اعلام کرده‌اند.

در پی قتل وحشیانه جمال قاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی که مطالب انتقادی شدیدی علیه اقدامات سرکوبگرانه محمد بن سلمان شاهزاده عربستان سعودی علیه منتقدان و زنان فعال حقوق بشری می‌نوشت ریاض با موجی از انتقادات و اعتراضات شدید بین‌المللی روبرو شده است.

لین معلوف مدیر پژوهش عفو بین الملل خاورمیانه گفت، تنها چند هفته پس از قتل وحشیانه جمال خاشقجی، انتشار این گزارش‌های تکان‌دهنده درباره شکنجه، آزار و اذیت جنسی و دیگر اشکال بدرفتاری، در صورت تایید، حاکی از چشم‌انداز تخلفات حقوق بشری از سوی مقامات ریاض خواهد بود.

مقامات عفو بین‌الملل تصریح کردند، شماری از فعالان زندانی قادر به راه رفتن و ایستادن روی پا‌های خود نبوده و همچنین نمی‌توانستند مانع از لرزش دستشان خود شوند.

براساس گزارش‌ها یکی از فعالان زندانی از زمانی که وی را بازداشت کردند بار‌ها قصد خودکشی داشته است.

یکی از نزدیکان الهذلولی گفت: وی پس از بازداشت به مدت سه ماه در سلول انفرادی بوده است. وی در اوایل سال جاری میلادی از امارات با زور به عربستان سعودی منتقل شد.

بنا بر اظهارات فردی که به دلیل نگرانی از ارعاب و ترس خواست نامش فاش نشود، همسر الهذلولی پس از اینکه با زور از عربستان سعودی به اردن که مشغول کار کردن در آنجا بود منتقل شد، تحت فشار و اجبار همسر خود را طلاق داد.

از سوی دیگر، شماری از افراد بازداشت شده شامل محمد الرباعی، نویسنده و فعال و ابراهیم المدیمیغ وکیل حقوق بشری که از اظهارات الهذلولی در دادگاه دفاع کرد در بازداشت مقامات امنیتی در زندان این کشور به سر می‌برند.

الهذلولی در ۲۰۱۴ بازداشت و بیش از ۷۰ روز به بهانه تلاش برای انتقال از امارات به سعودی در بازداشت به سر برد.

ثمر بداوی برادر ریف بداوی که به اتهامات مربوط به بلاگ‌نویسی به ده سال زندان محکوم شد نیز از دیگر زندانیان سیاسی در عربستان سعودی است.

روحانیون محافظه‌کار افراطی سعودی ضمن مخالفت با نقد و انتقاد، ریف بداوی را در سال ۲۰۱۵ به دلیل اینگونه اتهامات در ملا عام شلاق زدند.

نسیم الصدا، فعال حقوق بشری از استان شرقی و هاتون الفاسی استاد برجسته تاریخ که اخیرا از سوی انجمن مطالعات خاورمیانه در آریزونا جایزه "فریدم آکادمیک" را کسب کرد نیز از جمله زندانیان حقوق بشری در این کشور هستند.

تقریبا همه زنان بازداشت شده مادر یا مادر بزرگ بوده و در حوزه‌های فعالیتی خود بسیار شناخته شده هستند. دانا احمد، پژوهشگر عفو بین الملل گفت، مقامات عربستان سعودی قرار است اتهامات این افراد را در دادگاه بررسی کنند.

انتهای پیام/

درخواست توقف شکنجه‌ی زندانیان در عربستان از سوی عفو بین‌الملل

برچسب‌ها:

نظر شما