شناسهٔ خبر: 29499009 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

محکومیت عوامل تعلیف غیر مجاز در درگز

عوامل تعلیف غیرمجاز در پارک ملی تندوره به حبس محکوم شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز گفت: چهار دامدار که بصورت غیرمجاز گوسفندان خود را به  پارک ملی تندوره  وارد کرده بودند،  به سه سال حبس محکوم شدند.

حسین اصلاحی افزود : ورود دام به علت  انتقال بیماری از دامهای اهلی به حیات وحش ممنوع و جرم محسوب می شود از این رو هشدارهای مداوم در این زمینه  به دامداران  داده شده است اما این دامداران متخلف توجهی به اخطارهای ماموران نداشتند.

وی گفت: این متخلفان، پس از تشکیل پرونده تخلف و ارجاع آن به دادسرا و صدور کیفرخواست با حکم  قاضی پرونده  در احکام جداگانه  به حبس محکوم شدند.

از بین بردن رستنیها ، تعلیف، تخریب و هرگونه تجاوز در پارکهای ملی براساس آئین نامه ی اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ممنوع و براساس قانون شکار و صید برای آن جرم انگاری شده است .

ورود دام  به حیات وحش افزون بر انتقال بیماری باعث به مخاطره انداختن تنوع زیستی موجود و تخریب زیستگاه می شود ضمن اینکه در مواردی بیماریهایی بین انسان و دام مشترک می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

پارک ملی تندوره در شمال شرقی ایران  در شهرستان درگز و نزدیک ترکمنستان قراردارد.

پارک ملی تندوره که زمانی تفرجگاه و محل تفریح مردم شهرستان درگز و شهرستان قوچان بود، از زیباترین و عمیق‌ترین دره‌های ژرف و پر شیب و تپه ماهورها بهره مند و از بهترین زیستگاهای جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال است.

این پارک ملی از نظر ذخایر طبیعی و حیاتی، تنوع زیستی و نمونه‌های حیات وحش (قوچ و میش اوریال) و پدیده‌های ارضی و دیگر ویژگی‌های خاص در نوع خود پارکی ممتاز است.

نظر شما