شناسهٔ خبر: 29498904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

سناتور آمریکایی: بن‌سلمان برای روابط واشنگتن و ریاض، مضر است

سناتور ارشد آمریکایی با اعلام حمایت دو حزبی در کنگره برای تحریم عربستان سعودی، گفت که محمد بن سلمان برای روابط واشنگتن و ریاض، مضر است.

صاحب‌خبر -
به گزارش فارس، در حالی که ساعاتی پیش رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای حمایت تمام قد خود از ریاض در ماجرای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را اظهار داشت، سناتورهای آمریکایی به دنبال تحریم رژیم سعودی هستند.

«لیندزی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه بامداد چهارشنبه اعلام کرد که حمایت دو حزبی در کنگره آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدی علیه عربستان سعودی به خاطر قتل خاشقچی وجود دارد.

گراهام در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «به سود منافع امنیت ملی ما نیست که از قتل فجیع آقای جمال خاشقچی چشم‌پوشی کنیم. قویا معتقدم که حمایت دو حزبی گسترده‌ای برای تحریم سعودی‌ها وجود دارد».

وی با تاکید بر اینکه به احتمال زیاد برخی از اعضای خاندان سلطنتی آل‌سعود نیز جز افرادی باشند که تحریم خواهند شد، توضیح داد: «این اقدام وحشیانه تمام معیارهای مدنی را نقض کرده است».

این سناتور ارشد آمریکایی افزود: «با اینکه عربستان سعودی یک متحد استراتژیک (برای واشنگتن) است اما رفتار ولی‌عهد سعودی (محمد بن سلمان) در موضوعات مختلف، نشان داده که او احترامی به این رابطه نمی‌گذارد و از نظر من او را به عاملی بسیار مضر تبدیل کرده است».

گراهام با بیان اینکه از لزوم مدارا با بازیگران بد در عرصه سیاسی و شرایط نامطلوب بین‌المللی آگاه است، نوشت: «اما وقتی که ما ندای اخلاق‌مدارانه خود را از دست بدهیم، قوی‌ترین دارایی خود را از دست داده‌ایم».

این در حالی است که ساعاتی پیش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای در حمایت از ریاض گفته بود ملک سلمان و ولیعهد محمد بن سلمان قویاً هر گونه اطلاع از برنامه‌ریزی یا اجرای برنامه قتل آقای خاشقچی را رد می‌کنند. (جزئیات بیشتر)

یک شبکه خبری ترکیه‌ای روز سه‌شنبه بخش کوتاهی از فایل صوتی هفت دقیقه‌ای از مجادله خاشقچی با مهاجمان در بخش صدور روادید کنسولگری استانبول را پخش کرد.

خاشقچی ۵۹ ساله چهارشنبه در تاریخ دهم مهر (سوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما دیگر از آن خارج نشد. درپی فشارهای ترکیه و افشای قطره‌چکانی اطلاعات از نحوه به قتل رسیدن وی، دادستانی کل عربستان سعودی بعد از تغییر چند باره ادعاهای خود در این باره، نهایتا در تاریخ 24 آبان (15 نوامبر) اذعان کرد که این روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگری تکه تکه شده است.

نظر شما