شناسهٔ خبر: 29498559 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گاف مهم وزیر خارجه انگلیس هنگام شکرخوری علیه ایران

اظهارات سخیف و گستاخانه وزیر خارجه انگلیس با اعتراض پژوهشگران تاریخ کشورمان مواجه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

دکتر موسی نجفی در یادداشتی نوشت: «به گزارش گاردین، جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس، در دیدار وزیر امور خارجه ایران، تکرار فاجعه جنگ اول جهانی را برای ایران محتمل دانست. هانت بدین‌سان تلویحا ایران را تهدید کرد.

بیشتر بخوانید:

میزبانی از وزیر خارجه انگلیس با چاشنی توهین و تحقیر دیپلماتیک


آنچه از خط تبلیغی انگلیسی‌ها اعم از بی‌بی‌سی و مطبوعات آن کشور و سخن وزیر خارجه‌شان برمی‌آید، تا همین جا متضمن چند نکته و تحول مهم است:


۱- اعتراف به قحطی بزرگ یک صد سال قبل؛ مطلبی که تاکنون سعی می‌کردند در لابه‌لای وقایع تاریخی متنوع و کم‌ارزش دیگر ابعاد فاجعه‌آمیز آن را پنهان کنند.


۲- انگلیسی‌ها وقتی دانستند اصل واقعه قحطی را دیگر نمی‌توانند انکار کنند، قسمتی از آن را تحریف کرده و آن قسمت تحریف شده حذف نقش مستقیم امپراطوری بی‌رحم و متجاوز انگلیسی در این نسل‌کشی بزرگ قرن است.


۳- اما اینکه چرا این مطلب تحریف شده و واقعه تلخ را علیرغم همه خطرات طرح دوباره‌اش(بازیابی حافظه تاریخی ایرانیان) باز امروز مطرح می‌کنند، به خاطر ترساندن مردم از تحریم‌های آمریکایی به وسیله ارجاع ناقص به یکی از صحنه‌های دردناک گذشته و استناد تاریخی بخشیدن برای تحقق سیاست ارعاب کدخدا است.»


نجفی می‌افزاید: اما این مصاحبه وزیر انگلیسی یک دم خروس دیگر هم دارد و آن تاکید وی بر این نکته است که: «ما قدرت کوچکی در خاورمیانه نیستیم و بازیگر مهمی هستیم.» این قسمت در حقیقت نشان از ضعف طرف انگلیسی و افول قدرت بریتانیای کبیر دارد. ایران امروز، ایران دوران قاجار نیست؛ بلکه عصر خمینی را در انقلابی بزرگ تجربه کرده است و ناتوانی اردوگاه غربی در به زانو درآوردن و محاصره کشورهایی به مراتب کوچک‌تر و ضعیف‌تر مثل یمن، نشان می‌دهد ناله روباه پیر از ترس اینکه نادیده گرفته شود از کجا ناشی می‌شود!


الحمدلله در زمانی زندگی می‌کنیم که به خاطر حماقت کدخدا، در عصر استعمار فرانو یکی از حیله‌های استعمار کهنه بعد از یک صد سال آشکار شد، حافظه تاریخی ما دوباره قوت گرفت و در کنار آن ضعف و حقارت استعمار غرب دوباره آشکار گردید.


از سوی دیگر عبداله شهبازی درباره سخنان هانت خاطرنشان کرد:


وزیر امور خارجه بریتانیا تکرار فاجعه جنگ اول جهانی را برای ایران محتمل دانست. هانت بدین‌سان تلویحا ایران را تهدید کرد و در گفت‌وگو با گاردین افزود: «در خاورمیانه ما قدرت کوچکی نیستیم، بازیگر مهمی هستیم.» او تاکید کرد که «سعودی، نه ایران، شریک استراتژیک بریتانیا در خاورمیانه است.»


معلوم شد که گزارش ۱۸ آبان ۱۳۹۷ (۹ نوامبر ۲۰۱۸) بی‌بی‌سی فارسی درباره قحطی بزرگ و مرگ و میر گسترده زمان جنگ اول جهانی در ایران تصادفی نبود و یادآوری یکی از بزرگ‌ترین نسل‌کشی‌های سده بیستم میلادی را به عنوان مقدمه دیدار هانت- ظریف مد نظر داشت. ایران بزرگ و قدرتمند امروز مولود مردمی‌ترین انقلاب تاریخ معاصر است. ایران امروز در کوران جنگ هشت ساله با رژیم صدام آبدیده شده که، طبق اسناد فراوان از جمله گزارش رسمی «رسوایی ماتریکس- چرچیل»، از حمایت تسلیحاتی گسترده و پنهان کمپانی‌های بزرگ بریتانیایی برخوردار بود.
ایران امروز آن‌قدر قدرتمند است که طرح بالکانیزاسیون کیسینجر- تونی بلر را در سوریه و عراق عقیم کند و بر کارنامه سیاه داعش مهر ابطال زند.


ایران امروز ایران زمان جنگ اول جهانی نیست که بتوانند در آن قطحی پدید آورند و با ایجاد بحران عمیق مالی، از طریق بانک شاهی و امثال جیمز مک‌ماری رئیس این بانک در ایران، آن را به جامعه‌ای مرده تبدیل کنند و سپس به دست فوج ۲۵۰۰ نفره قزاق تهران را به اشغال درآورند و طی دوره‌ای چهار پنج ساله «رژیم چنج» کنند.


سعودی و متحدانش، که از گرانقیمت‌ترین و مدرن‌ترین سلاح‌های ساخت کمپانی‌های تسلیحاتی بریتانیایی- آمریکایی برخوردارند، پس از سال‌ها هنوز از پس عشایر پابرهنه یمنی برنیامده‌اند. چگونه به مخیله امثال جرمی هانت خطور کرده که ایران مقتدر و سرافراز امروز را با یادآوری فاجعه نسل‌کشی جنگ اول جهانی تهدید کند؟

نظر شما