شناسهٔ خبر: 29498517 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

راهبرد اصلاحطلبان برای انتخابات سال آینده چیست؟

اصلاح‌طلبان در دام عهدشکنی رقیب

صاحب‌خبر - گروه سیاسی - الهام برخوردار : نزدیک شدن به زمان انتخابات آرایش نیروهای سیاسی و جریانهای موثر حاکمیت را هرباره تغییر می دهد. این تغییر آرایش بیشتر با هدف جذب آرای مردم و کسب رای حداکثری رقم می خورد. در ماه های اخیر هم شائبه برخی تحرکات جناح به منظور کسب رای در انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی هستیم. در این میان مخاطراتی جدی جریان اصلاح‌طلب را تهدید می‌کند چرا که برخی تحلیل‌گران می‌گویند اشتباهات دولت بر گردن اصلاح‌طلبان است و اگر دولت روحانی عملکردی ناموفق و ضعیف داشته است این اصلاح‌طلبان هستند که باید پاسخگو باشند. در واقع همه کاسه وکوزه ها بر سر اصلاح طلبان شکسته ‌شده است. دیگرانی هم هستند که می‌گویند ممکن است حامیان جریان اصلاحات این جریان را تنها بگذارند، دست از حمایت بکشند و حتی به جریانی موسوم به براندازی بپیوندند و در نهایت به تازگی پروژه اختلاف بین جریان اصلاح‌طلبی را کلید زده‌اند.
اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 دوباره به عرصه سیاسی کشور برگشتند. آنها با حمایت از حسن روحانی پیروز انتخابات شدند. این جریان دوباره در انتخابات 94 با ائتلاف با برخی از گروه‌های سیاسی پیروز میدان شدند. اختلاف نظر و ناراحتی برخی از افراد درون این جریان دقیقا از همین جا آغاز شد. با توجه به اینکه در آستانه انتخابات آینده مجلس هستیم و آرایش سیاسی هر دوجناح تا حدودی شکل گرفته است، در این بین برخی معتقدند در درون جریان اصلاح‌طلب زمزمه‌های جدایی و اختلاف درونی شنیده می‌شود. اسماعیل گرامی‌مقدم در این رابطه به «ابتکار» گفت: اختلاف در هر جریان سیاسی طبیعی است و با توجه به اینکه ما در کشور دو جریان سیاسی داریم که هر دو جریان متشکل از ده‌ها حزب، گروه و انجمن هستند و به طور طبیعی اختلاف در فعالیت‌های سیاسی به وجود می‌آید اما به دلیل اینکه کار حزبی و سیاسی در کشور نهادینه نشده است باعث کثرت احزاب سیاسی شده است که همین امر دارای محاسن و معایبی است. از معایب آن می‌توان به این اشاره کرد که زمانی احزاب سیاسی چند تکه و پاره پاره می‌شوند که باعث پایین آمدن راندمان کار می‌شود که نتیجه آن اتلاف بسیاری از منابع نیروی انسانی و همچنین فقدان یک حزب بزرگ در جامعه خواهد بود. به دنبال آن ایجاد تفرقه به ویژه در احزاب اصلاح‌طبی باعث پیروزی طرف مقابل می‌شود.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: از محاسن آن این است که در این تشتت آرا و کثرت احزاب بسیاری از نیروهای سیاسی رده پایین هم رشد می‌کنند و اساسا باعث پویایی و زنده شدن فضای آن جریان سیاسی و احزاب منتصب به آنها می‌شود.
اسماعیل گرامی مقدم خاطر نشان کرد: اصلاح‌طلبان بعد از جریان‌های اخیر یعنی بعد از سال 88 و شروع 92 اقدام به تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری کردند تا این کثرت را به وحدت تبدیل کنند تا امروز فرصتی باشد برای پیروزی بر رقیب و به قطع و یقین این باعث پیروزی در عرصه انتخابات شده که از اهداف اصلاح‌طلبان بوده است.
وی افزود: اگرچه آنها به صورت نسبی به قدرت رسیدند ولی برای برای حفظ منافع حاضر شدند یک فرد اعتدال‌گرا را رئیس‌جمهور کنند. ولی تجربه خوبی خواهد بود و هم مردم علاقه‌مند به حفظ انسجام این جریان سیاسی هستند هم بزرگان اصلاحات و هم احزاب سیاسی. اکثریت قریب به اتفاق آنها معتقدند این انسجام ادامه پیدا می‌کند.
این فعال سیاسی در رابطه با بحثی که مدتی است از سوی برخی از جریان‌ها مطرح شده که اصلاح‌طلبان از روحانی عبور کرده‌اند، گفت: اصلاح‌طلبان هرگز به اجبار از آقای روحانی حمایت نکردند که الان بخواهند از آن عبور کنند. در سال 92 در بین گزینه‌های اصلاح‌طلبان آقای عارف وجود داشت و صلاحیت آن تایید شده بود. این اصلاح‌طلبان بودند که با اهم و مهم کردن مساله، ترجیح دادند منافع بالاتری از جریان خود را در نظر بگیرند که آن پیروزی بر تندروها بود. به همین دلیل اصلاح‌طلبان چون تصور می‌کردند آقای روحانی دارای کارایی بیشتری از نامزد خودشان خواهد بود تصمیم به پشتیبانی و حمایت از آقای روحانی گرفتند.
گرامی‌مقدم تصریح کرد: در سال 1396 هم همینطور شد. ما نامزدی به نام آقای جهانگیری داشتیم ولی به دلیل اینکه پیروزی ما در مرحله اول رقم بخورد از نامزدی آقای جهانگیری عبور کردیم و رفتیم به سمت آقای روحانی و به همین دلیل مجددا آقای روحانی رای آورد. اما آقای روحانی به وعده‌های خود عمل نکرد و اصلاح‌طلبان را دور زده و از آنها سوءاستفاده کرد. متاسفانه بدعت بداخلاقی و عهدشکنی در ائتلافات را روحانی بنا گذاشت.
وی افزود: این انتقادی است که من دارم و معتقدم ما باید دقت می‌کردیم و بر روی نامزدهای خودمان پافشاری می‌کردیم که در این صورت هم منافع ملی را حفظ می‌کردیم و هم منافع جریانی را. آقای روحانی نه تنها از اصلاح‌طلبان عبور کرد بلکه از وعده‌هایی هم که داد عبور کرده است. یعنی آقای روحانی دوران انتخابات 92 و 96 با روحانی بعد از 97 بسیار متفاوت است. یعنی در واقع آقای روحانی بعد از رای آوردن به طور کلی از مطالبات مردمی عبور کرد و به تعبیری از خودش عبور کرد.
وی با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان نشان دادند در عهدی که با مردم بستند پایبند هستند، گفت: باید این را در نظر داشته باشیم که اصلاح‌طلبان در قدرت نیستند تا پاسخو باشند.
آنها باید در شورای شهر پاسخگو باشند. جریان اصلاح‌طلب به اندازه ظرفیتی که مجلس را تصاحب کرد و لیست امید، آن هم پر است از افرادی که پشت کردند که باید پاسخگو باشند. اصلاح‌طلبان در عملکرد دولت پاسخگو نیستند چرا که مسئولیتی ندارند که پاسخگو باشند.
آقای رئیس‌جمهوری تمام اختیارات دولت را به جریان راست دولت داد و بیش از 95 درصد وزرای به جریان اصولگرای اعتدال و جریان آقای لاریجانی داد، بنابراین آنها باید پاسخگو باشند. اصلاح‌طلبان پاسخگوی این هستند که از حق خودشان عبور کرده و ایثار کردند تا نامزد تندرو بر سند قدرت دولت ننشیند و کشور بیش از این متحمل آسیب و خسارت نشود.
گرامی‌مقدم در پایان در واکنش به این گفته که اصلاح‌طلبان با معرفی جهانگیری در انتخابات گذشته مهره خودشان را سوزاندند، گفت: شخصیتی مانند آقای جهانگیری هیچ وقت مهره سوخته به حساب نمی‌آید به دلیل اینکه فردی که سال‌ها در مدیریت کشور بوده و صادقانه از مواضع اصلاح‌طلبان دفاع کرده است. بنابراین تا زمانی که ایشان پایبند مطالبات مردم است، سوختنی وجود ندارد.
زمانی مهره سوخته محسوب می‌شود که مردم به او پشت کنند. آقای جهانگیری همواره در جریان اصلاحات از مواضع اصلاح‌طلبی و مطالبات مردمی دفاع کرده است و در حد و توانایی خودش پیگیر بوده است. کنار کشیدن آقای جهانگیری در انتخابات 96 ایثار بود. بنابراین تصور من این است که به هیچ‌وجه نمی‌شود گفت آقای جهانگیری مهره سوخته است. ایشان همچنان یکی از سرمایه‌های اصلاح‌طلبان است.

نظر شما