گزیدهخوانی از نشریات دانشجویی طیفهای مختلف
امید به موفقیت در لابهلای اخبار خاکستری
صاحبخبر - آبان ماه هم به همین سادگی تمام شد، 60 روز از آغاز سال تحصیلی گذشت و دانشجویان وارد ماه امتحانات میانترم شدند؛ در این بین بررسی نشریات دانشجویی طی این مدت نشان میدهد که اغلب تشکلها نشریات خود را به صورت مرتب چاپ نکردهاند که این مساله از جهات مختلف قابل بررسی است، اما بررسی نشریات در هفته پایانی آبان ماه نشان میدهد که اغلب سوژهها از زاویه نقادی به موضوعات بوده است که خود این مساله قطعا همبستگی با روحیه دانشجویان دارد. از نکات دیگر گزارشهای به کار رفته شده در این هفته سوژههایی است که دانشجویان را به مقوله کارآفرینی نزدیک میکند؛ در این شماره نیز محتوای برتر 10 نشریه دانشجویی از نگاه نگارنده مورد بررسی قرار گرفته است. فعالان نشریات دانشجویی با ارسال فایل نشریات خود به آدرس mhayati@ میتوانند مطالب برتر خود را در این صفحه بخوانند. فروش مرکبات در دانشگاه شماره جدید نشریه دانشجویی «دماسنج»؛ نشریه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل در مطلبی با عنوان «فروش مرکبات در دانشگاه، آری یا خیر؟» پیرامون مسائل صنفی دانشجویی نوشته است: «لابهلای خیل عظیم اتفاقات کوچک و بزرگی که هرساله در دانشگاه رخ میدهد، موضوع فروش مرکبات دانشگاه برای دانشجویان سوژه بحث میشود و متاسفانه تاکنون هیچ شفافسازیای از جانب مسئولان مربوطه در این خصوص صورت نگرفته است و شاید یکی از علل آن عدم پیگیری قاطع دانشجویان در این زمینه است. حتی اگر دقت کرده باشید اواسط پاییز یک پارچه علم میکنند که دانشجوی گرامی دستت بخورد به این میوهها، خدا شاهد است آن دنیا به ازای تکتک پرتقالهایی که خوردهای و معدهات برایشان اسید ترشح کرده باید جواب پس بدهی! یک دانشجوی اهل فکر بعد از اینکه معده خودش را راضی میکند تا از خیر پرتقالها بگذرد به این فکر میافتد که دانشگاه با این همه هزینههای کلانی که دارد با فروش چند جعبه مرکبات از مشکلات مالی نجات پیدا میکند؟ آیا بهتر نیست به جای فروش این محصولات از همین میوهها در وعدههای غذایی سلف استفاده بشود تا هزینه مجدد صرف خرید میوهها نشود؟ ما درک میکنیم که دانشگاه در وضعیت اقتصادی نهچندان مناسبی بهسر میبرد و شاید کوچکترین درآمدی بتواند گرهای از مشکلات دانشگاه باز کند اما این شیوه منعکردن دانشجویان و برخورد نامناسبی که با آنان صورت میگیرد خاطر دانشجویان را مکدر میکند. درصورتی که مسئولان به هزینه حاصله از فروش محصولات برای بهبود وضعیت دانشگاه واقعا نیاز دارند و میتوانند با توضیح وضعیت کنونی به توجیه منطقی دانشجوها بپردازند و هرساله پس از فروش محصولات با اعلام درآمد به دستآمده و شفافسازی مسیری که در آن این مبالغ خرج شده دانشجوها را قانع کنند. در هر صورت مساله مرکبات دانشگاه چه بخواهد فروخته شود یا به شیوه دیگری از آن استفاده شود، هر دو باید در جهت بهبود وضعیت دانشجوها انجام گیرند. چراکه اولویت مسئولان باید رسیدگی به وضعیت دانشگاه برای اعتلای کیفیت آن باشد و لاغیر.» تورم در بازار مدرک دکتری شماره جدید نشریه دانشجویی «روزنامه»؛ نشریه دانشگاه صنعتی شریف در مطلبی با عنوان «تورم در بازار مدرک دکتری» به مشکلات دانشجویان اشاره کرده و نوشته است: «دانشجویی را در نظر بگیرید که بهتازگی در مقطع دکتری پذیرفته شده و امیدوار است بعد از گذراندن چند ترم آموزشی، چند ترم تلاش برای انجام پژوهش، تدوین رساله و چاپ مقاله و درنهایت فارغالتحصیلی بتواند جذب محیط پژوهشی و دانشگاهی شود. گذشته از اینکه دانشجوی مذکور دوره دکتری خود را با توجه به انتظار و شیوه تعامل استاد راهنما چگونه و با چه کیفیتی بگذراند، بعد از مدت کوتاهی که شاید به دو، سه ترم نرسد، درمییابد واقعیت چندان با انتظاراتش همخوانی ندارد، چراکه در حال حاضر، علیرغم تعداد بالای دانشجویان و دانشآموختگان دوره دکتری، ظرفیت چندانی برای جذب بهعنوان هیاتعلمی پژوهشی یا آموزشی در کشور وجود ندارد. حالا این دانشجو، بدون امید به آینده مورد انتظار بعد از فارغالتحصیلی، باید سختیهای این دوران را پشت سر بگذارد که باعث میشود کوچکترین مشکلات باعث نارضایتیاش شود و چه بسا برای فرار از این مشکلات سر از بنگاههای مقالهنویسی و پایاننامهنویسی دربیاورد و به این شیوه راه خود را هموار کند. هرچه باشد دانشجوی مورد نظر احتمالا به منبع درآمدی برای گذران زندگی نیاز دارد و دانشگاه هم که نمیتواند این نیاز را تامین کند، بنابراین او مجبور است در کنار تحصیل به فکر کار برای کسب درآمد هم باشد. اما مشکل اصلی کجاست؟ افزایش ظرفیت دانشگاهها برای پذیرش دانشجویان دکتری بدون نگاه به تقاضای بازار کار باعث بالا رفتن تعداد دانشآموختگانی میشود که موقعیت شغلی مناسبی برای آنها وجود ندارد. پژوهشگاهها و دانشگاهها ظرفیت پذیرش این تعداد نیروی انسانی را ندارند و متاسفانه این نیرو برای کار در محیط صنعتی نیز آماده نشده است. دانشجویان با انتخاب موضوعاتی برای نوشتن مقاله که در درجه اول امکان چاپ آنها - بهویژه در ژورنالهای خارجی – وجود داشته باشد، از موضوعات مورد نیاز صنعت و جامعه دور شدهاند. پژوهشهایی که بدون ارتباط نزدیک با نیاز صنعت انجام میشوند، امکان جذب منابع مالی را از صنعت نیز ندارند. بنابراین دانشگاههای ما، برخلاف بسیاری از دانشگاههای خارجی، امکان ارائه کمکهزینه به دانشجوها را ندارند. این موضوع باعث میشود استاد راهنما و دانشجو انگیزه کمتری برای تمرکز روی پژوهش داشته باشند که باعث کاهش کیفیت خروجی پژوهش خواهد شد. این روند پذیرش بیرویه دانشجو در مقطع دکتری، آن هم در هر دانشگاه و دانشکدهای، در کنار افت کیفی ناشی از ناامیدی و مبهم بودن آینده، نیازمند بازنگری و اصلاح اساسی است. در دورانی که مهارتآموزی راهگشا و کلید حل بسیاری از مشکلات جامعه است، هدایت دانشجویان به مقطع دکتری با این شیوه اشتباه است.» قواعد بازی شماره جدید نشریه دانشجویی «سپیدار»؛ نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در مطلبی با عنوان «قواعد بازی» پیرامون حجاب دانشجویان نوشته است: «اوایل سال تحصیلی امسال بود که 118 نفر از اساتید دانشگاه، نامهای سرگشاده به رئیس دانشگاه تهران نوشتند و در آن از بیتفاوتی مسئولان دانشگاه به ناهنجاریهای وضعیت عفاف و حجاب و رفتارهای خارج از شأن برخی دانشجویان اعتراض کردند. اساتید ضمن اشاره به شأن و تراز دانشگاه تهران، از وضعیت استعمال دخانیات در فضاهای دانشگاه انتقاد کردند و خواستار برخورد مطابق قوانین و مقررات با هنجارشکنیهای موجود در دانشگاه شدند. تعیین آییننامه ضوابط پوشش تحت عنوان راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف برای دانشجویان دانشگاهها، یکی از راههای عملیاتی کردن اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت احیا، حفظ و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی در محیطهای علمی با استفاده از روشهای کارآمد و هماهنگ با شئون محیطهای علمی بود که در مرداد سال 87 تصویب و به مراکز مرتبط از جمله دانشگاهها ابلاغ شد. حالا با توجه به گذشت بیش از 10 سال از ابلاغ این مصوبه، با یک نگاه گذرا و غیرتخصصی به وضعیت عفاف و حیا در دانشگاه متوجه میشویم نهتنها اصول ابلاغیه از طرف دانشجویان جدی گرفته نمیشود بلکه مسئولان مربوطه نیز اصرار و استمراری در اجرایی کردن قوانین پوشش در دانشگاهها ندارند با رجوع به کتابهای حقوقی در توصیف قاعده حقوقی با شروط لازم جهت صحت آنها با این نکات روبهرو میشویم: الزامآور بودن، داشتن ضمانت اجرایی، کلی و عمومی بودن، تنظیم شدن جهت نظم در روابط اجتماعی و... . با ذکر صفات لازم بهراحتی متوجه میشویم که قوانین پوشش در دانشگاه صرفا فرمایشی بوده چراکه 1- نه به اندازه قوانین آمره، اجباری و الزامآور است و تنها حالت اندرزگویی و راهنمایی اخلاقی دارد. 2- نه در صورت تخلف مجازاتی برای فرد متخلف اتخاذ شده و عملیاتی میشود. 3- برخورد با افراد از روزی به روز دیگر و از فردی به فرد دیگر و از دانشکدهای به دانشکده دیگر کاملا متفاوت است. 4- نه مسئولان و نه دانشجویان توجیه شدهاند که این قوانین بر اساس اخلاق حرفهای تنظیم شده و ضمن اجباری بودن رعایت قاعده حجاب در جمهوری اسلامی، رعایت بعضی ضوابط پوشش جهت امنیت بصری، تمرکز علمی، امنیت روانی و... در بسیاری از دانشگاههای جهان مورد توجه است.» تحریمهای آمریکا به تحلیل دانشجویی شماره جدید نشریه دانشجویی «پابرهنه»؛ نشریه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز در مطلبی با عنوان «دونالد امروز، ورژن رونالد دیروز» پیرامون رفتار اقتصادی آمریکا با ایران نوشته است: «جنگ اقتصادی به معنای کار بست ابزارهای اقتصادی در جهت تضعیف اقتصاد کشور هدف است، جنگی که از اول انقلاب تا به امروز درگیرش هستیم، سوالاتی را در اذهان عمومی به وجود آورده است، امروز پس از 40 سال ما پیروز این جنگ اقتصادی بودهایم یا مغلوب؟ آینده این جنگ اقتصادی به کجا خواهد رسید؟ در 10 سال آینده این تحریمها باعث فروپاشی اقتصاد ایران میشوند یا بانی واکسیناسیون اقتصاد ایران؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات بهتر است گریزی بزنیم به سخنان تحمیلکنندگان این جنگ اقتصادی: باراک اوباما رئیسجمهور وقت آمریکا در دانشگاه آمریکن واشنگتن، در مورد نتیجه ادامه دادن تحریمها علیه ایران میگوید: «بهتازگی این مشاجره را میشنوم که عدهای میگویند ما میتوانیم با مجموعهای از تحریمهای گسترده و نامحدود بهطور سختتری نظام ایران را تحت فشار قرار دهیم. آنهایی که این مشاجره را مطرح میکنند یا از جامعه ایران بیخبرند یا خیلی با مردم آمریکا صادق نیستند. نه دولت ایران، نه مخالفان آن و نه مردم ایران با این خواسته که آنها چشمپوشی کلی از استقلالشان بکنند، موافقت نخواهند کرد. علاوهبر این نزدیکترین متحدان ما در اروپا، آسیا، چین و روسیه مطمئنا با به اجرا در آوردن تحریمهای کنونی موافقت نخواهند کرد. برای ادامه دادن تحریمها باید برخی از بزرگترین بانکهای جهان را تحریم کنیم، باید کشورهایی مثل چین را از سیستم پولی آمریکا حذف کنیم و چنین اقداماتی باعث اختلالات شدیدی در اقتصاد آمریکا میشود. دونالد ترامپ تاجری بهتر از باراک اوباما ی سیاس، بهخوبی میداند تاثیر مستقیم تحریمهای آمریکا همانند اقتصاد آمریکا رو به افول است. تقلید مضحک دونالد ترامپ از پوستر سریال تاج و تخت برای اعلام شروع تحریمهای 5 نوامبر بیانگر این موضوع است که جنگ روانی، آخرین تیر اسلحه رئیسجمهور به ظاهر مجنون آمریکاست.» تجمع سکوت شکست شماره جدید نشریه دانشجویی «آذر»؛ نشریه انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیتمدرس در مطلبی با عنوان «تجمع سکوت شکست» به مشکلات صنفی این دانشگاه اشاره کرده و نوشته است: «هفته گذشته تعدادی از دانشجویان دانشگاه در اعتراض به عدم تحقق مطالبات صنفی و آموزشی خود مقابل ساختمان ریاست تجمعی را برگزار کردند. دانشجویان در روز اول با قرار تجمع سکوت، مطالبات خود را با شعارنوشتههایی در دست به مسئولان دانشگاه گوشزد کردند. در این تجمع که بیش از 50 نفر از دانشجویان حضور داشتند، ضمن دعوت دانشجویان دیگر به جمع خود، خواستار حضور رئیس دانشگاه و پاسخگویی وی شدند. روز دوم، سکوت دانشجویان شکست و با سردادن شعارهایی به اعتراض خود ادامه دادند. فشار فراقانونی در امور آموزشی و پژوهشی از جمله عدم تمدید ترم پنج و ۹ برای دانشجویان و جایگزینی تمدیدهای ماهانه برخلاف نص صریح آییننامه آموزشی، افت شدید کیفیت خوابگاهها، وضعیت اسفناک اینترنت دانشگاه، روشننشدن تکلیف پروندههای کمیته انضباطی دانشجویان معترض به پولیشدن دروس جبرانی در دیماه ۹۵ پس از نزدیک به ۲۰ ماه و موارد متعدد دیگر از جمله مطالباتی بود که دانشجویان به جد پیگر و خواستار مرتفعشدن آن بودند. سرانجام ریاست دانشگاه در جمع دانشجویان حاضر [شد] و درصدد پاسخگویی به مطالبات آنها برآمد اما صحبتهای وی، دانشجویان را قانع نکرد و آنها خواستار برگزاری جلسه پرسشوپاسخ شدند. قابل ذکر است، شعارهای روز دوم بیشتر متوجه برخی مسئولان بالاخص معاون دانشجویی بوده است. امید است همچنانکه اساس مسئولیت از کلمه سوال میآید و دانشجویان وی را مورد پرسش قرار دادهاند، ایشان نیز پاسخ قانعکننده و شفاف درخصوص عدم تحقق خواستههای دانشجویان ارائه دهند. برای همه خانواده دانشگاه تربیتمدرس یادآور خواهیم بود که برخوردها و تهدیدهای امنیتی، به جای شفافیت و پاسخگویی میتواند تصویری چالهمیدانی را از دانشگاه ارائه دهد. نشریه آذر ضمن ارائه گزارش از روند تحقق مطالبات دانشجویان، وظیفه و رسالت خود میداند که در این مسیر کنار دانشجویان و همگام با آنها در جهت رفع مشکلات و تحقق خواستههای بهحق دانشجویان گام بردارد. لذا ضمن قراردادن ستونی با عنوان ستون مطالبات صنفی- آموزشی دانشجویان در نشریه، از شما علاقهمندان و دغدغهمندان دعوت به همکاری میکند.» امان از اساتید تنبل شماره جدید نشریه دانشجویی «پابرهنه»؛ نشریه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران در مطلبی با عنوان «استاد دیگه بسه» پیرامون مسائل صنفی دانشجویی نوشته است: «ما یه استاد داشتیم به از شما نباشه، مرد خوبی بود. میگفت همه چی قدیمیش خوبه، الان اینترنت مینترنت اومده جوونها رو گرفتار کرده، یعنی اصلا اعتقاد به این لوسبازیها نداشت. یه مبحث ریاضی رو درس میداد که بعدا فهمیدیم 39 سال پیش از لحاظ علمی رد شده و آخرین نسخه کتابی که این مبحث در اون اومده بود، تو 147 کشور دیگه وجود نداره، جونم به این همه سنتگرایی، همه چی قدیمیش خوبه. لطفا اینقدر به این استادای بزرگوار سنتگرا بیاحترامی نکنین. از اساتید عمومی چه خبر؟ جونم براتون بگه این بزرگواران وقتی تدریس میکنن جمله کلیشهای «خدایا این تقاص کدوم گناهمه» در ذهنها تداعی میشه و قطعا این استادا با جمله «مستمع، صاحب سخن را بر سر ذوق آورد»، تدریس ناز و گوشخراش خودشون رو توجیه میکنن. اما درسته که «مستمع، صاحب سخن را بر سر ذوق آورد»، لکن ای استادجان! شما اندکی فن بیان ارتباط با دانشجو و جذابیت رو به درس اضافه کن به شما قول میدم [که] مستمع، صاحب سخن را بر سر ذوق [می]آورد. البته ناگفته نمونه که ایشون کتابی رو به قلم تحریر میآرایند که دانشجو زیر نوشتههاش رندهرنده میشه. امید است این متن پندی باشه برای دانشجویان زیادهخواه. دانشجویانی که از اساتید عمومی توقع مطالب علمی بهروز رو دارن. دانشجویانی که توقع دارن اساتید با این حقوق کم کارمندی، روزی چهار ساعت پی مطالب جدید برن. خدا رو صد هزار مرتبه شکر، خیلی از استادا اگه بخوان مطلب جدید پیدا کنن هم نمیتونن، چون واقعا طرز کار موتور جستوجو رو هم بلد نیستن. نقدی به وضعیت نشریات دانشجویی شماره جدید نشریه دانشجویی «الف»؛ نشریه انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه جندیشاپور اهواز در مطلبی با عنوان «در سوگ قانونگریزی...» خطاب به معاون فرهنگی وزارت بهداشت درباره مشکلات نشریات دانشجویی در این دانشگاه نوشته است: «ما تعدادی از مدیران مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه جندیشاپور اهواز با دلی پرخون از موارد متعدد اقدامات غیرقانونی آشکار، توسط کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه با شما سخن میگوییم. نشریات میدانیم شما کموبیش در جریان برخی موارد تخلف و اقدامات عجیب آن شورا بودهاید. در ماههای گذشته مصوباتی غیرقابلباور چون ممنوعیت تبلیغات و انتشار چاپی در سه شماره اول، توسط آن وزارت ابطال شد که جای تقدیر دارد. گلایه رایهای مثبت منسوبان به معاونت تحت امر جنابعالی که باید تسلط کامل بر آییننامه داشته باشید، پیش از این به سمع و نظر جنابعالی رسید. گمان میکردیم آن روز اوج بیقانونی و سلیقهگرایی در آن شورا است. نمیدانستیم «این هنوز از نتایج سحر است»، دیروز و در اقدامی غیرقابلباور استفساریه صریح شورای نظارت بر نشریات وزارت بهداشت مصوب بیستونهمین جلسه شورای مرکزی ناظر بر فعالیت نشریات دانشجویی که به موجب آن موکدا عضویت یکی از نمایندگان مدیران مسئول در شورای نظارت دانشگاه را ابطال میکرد به رای گذاشته شد و با رای مخالف به استفساریه توسط عالیترین مقام معاونت فرهنگی حاضر در جلسه مواجه و استفساریه نادیده گرفته شد. پرواضح است که استفساریه در حکم قانون است و گمان نمیکنیم کسی این نکته را نداند. این عدول شفاف از قانون و تخلفی آشکار است. در تصمیمی دیگر معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه با زیر پا گذاشتن مواد متعدد آییننامه اعلام تخلف عمومی ذیل ماده 36 کرده است، بسیار متاسفیم که صرفا به سبب درج عکس مهندس میرحسین موسوی که جنابعالی صراحتا آن را بلااشکال دانستهاید مدیر فرهنگی بهعنوان شاکی از دانشجو شکایت میکند، آن هم ذیل مادهای که با هیچ تفسیری حتی بعید، به درج عکس مذکور ارتباطی ندارد.» گفتوگویی با یک کارآفرین؛ شیرینی پز شماره جدید نشریه دانشجویی «لقمه»؛ نشریه انجمن علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مطلبی با عنوان «یک ایرانی؛ قلب صنعت شیرینیسازی انگلستان» گفتوگویی با یک ایرانی کارآفرین ساکن انگلیس ترتیب داده و نوشته است: «سحر هاشمی یک کارآفرین ایرانی _انگلیسی است که به همراه برادرش اولین کافه را به نام «ریپابلیک» در انگلیس راهاندازی کرد که بعد از توسعه به صورت زنجیرهای به برند تبدیل شد. او در سال 2001 کتاب پرفروش خود را به نام «هرکسی میتواند انجام دهد ساخت. کافه ریپابلیک از آشپزخانهمان شروع شد» نوشت که به 6 زبان دنیا ترجمه شده است. در سال 2005 برای پرکردن خلأ موجود در صنایع قنادی «اسکینیکندی» را بنا نهاد که تنها شیرینی و شکلات کمچرب و با قند پایین ارائه میدهد. [او در این مصاحبه به سوالات اینگونه پاسخ میدهد]؛ سوال: تفریح و استراحت شما در زمان فراغت چگونه است؟ پاسخ: ورزش کردن خیلی مفید است. مخصوصا به صورت گروهی. ورزش گروهی انگیزه بیشتری میدهد و دیگر وسوسه نمیشوی که ایمیلهایت را هم هنگام ورزش چک کنی؛ و همیشه بعد از یک روز کاری یک حمام داغ و یک شام خوشمزه معجزه میکند. سوال: به نظر شما راز موفقیت یک کارآفرین چیست؟ پاسخ: کارتان را دوست داشته باشید و آن را مثل یک سرگرمی ببینید. با این نگاه کار کردن دیگر خستهکننده نیست. در ابتدای کار باید برای کوچکترین جزئیات فکر کنید و برنامهریزی داشته باشید. کسب وکار و برند شما نتیجه مجموع همین جزئیات کوچک است. سوال: چه چیزی شما را در شروع کسب وکارتان آزار داد؟ پاسخ: همه چیز زمان میخواهد. ما مدت زیادی را صرف کردیم تا مکان مناسبی را پیدا کنیم و من از صبر کردن متنفرم. من دوست دارم که همه کارها بهسرعت و سادگی فشردن یک دکمه انجام شود. افراد هم میتوانند گاهی آزاردهنده باشند. آنها همیشه سعی میکنند شما را مایوس کنند و به شک بیندازند، چه چیزی به شما برای ادامه کارتان انگیزه میدهد؟ نیاز به کافهلاته کمکالری بهعنوان یک مشتری به منانگیزه داد اما فکر کنم وقتی که به بنا نهادن کسب وکار جدیدی فکر میکنید این کار به شما انگیزه خاصی میدهد و هر چه بیشتر تلاش میکنید این انگیزه بیشتر میشود و به شما کمک میکند که به کارتان ادامه دهید. انگیزه دیگر من هم این بود که نمیخواستم به شغل قبلی خودم یعنی وکالت برگردم.» عروسهای عروسک به دست شماره جدید نشریه دانشجویی «باران»؛ نشریه انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان در مطلبی با عنوان «عروسهای عروسک به دست» به مساله طرح افزایش سن ازدواج پرداخته و نوشته است: «ازدواج یکی از پدیدههای مهم اجتماعی است که نقش بسیار حساسی در تمامی ابعاد زندگی انسان دارد و داشتن آمادگی لازم از نظر جسمی، روانی و اجتماعی برای آن ضروری است. ازدواج زودهنگام که به ازدواج قبل از 18 سالگی گفته میشود هر دو جنس را متاثر میسازد اما دختران بیشتر در معرض آن هستند و آسیبها و عوارض شدیدتری را متحمل میشوند. از آنجا که این واقعه بیشتر در بستر فقر و نابرابری جنسیتی رخ میدهد دارای جنبههای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و برخی علل آن عبارتند از فقر، پیشگیری از فعالیت جنسی زودهنگام و حفظ آبروی خانوادگی. عوامل فرهنگی و اجتماعی ازدواج زودهنگام میتواند منجر به افزایش تعداد فرزندان و زایمان زودرس، مرگومیر در مادران نوجوان باردار و حین زایمان، افزایش ابتلا به بیماریهای مقاربتی، افزایش مرگ نوزادان، انزوای اجتماعی، افسردگی، خودکشی و همسرکشی شود. بسیاری از محققان معتقدند فقر علت اصلی ازدواج زودهنگام است. والدین فقیر اغلب بر این باورند که ازدواج میتواند عامل محافظت و حمایت از دخترشان شود. به این ترتیب، هم از بار هزینههای خانوار کاسته شده و هم ازدواج دخترشان با یک مرد مسنتر میتواند زندگی اقتصادی او و حتی خانوادهاش را بهبود ببخشد. گاه دختر خانواده حتی به جای پول با طلبکار معامله میشود. حفظ آبرو و شرف خانوادگی نیز از عوامل دیگر تندادن والدین به این امر است. این افراد معمولا تحصیلات، درآمد و استقلال کمتری داشته و بیشتر در معرض خشونت قرار میگیرند. توان زنان نوجوان در سلامت باروری کاهش مییابد و حتی گاهی اختیار دریافت مراقبت بهداشتی را به دلایل مختلف ندارند. افزایش سن قانونی ازدواج و لازمالاجرا کردن آن، افزایش دسترسی دختران به تحصیلات، اشتغال مناسب، بالابردن آگاهی جامعه درباره عوارض ازدواج زودهنگام و اجرای سیاستهای فقرزدایی میتواند در جهت بهبود وضعیت سلامت زنان و کودکان موثر باشد. با وجود اینکه ازدواج زودهنگام طی 30 سال گذشته کاهشیافته، اما هنوز در بسیاری از کشورها بهخصوص در مناطق روستایی، امری معمول و عادی است. با وجود اینکه بیشتر کشورها حداقل سن قانونی برای ازدواج را 18 سال اعلام کردهاند، پیشبینی میشود بیش از 100 میلیون دختر در دهه آینده ازدواج زودهنگام داشته باشند.» آخرین خبرها از بزرگترین جشنواره نشریات دانشجویی برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی میتواند در اشتراک گذاشتن نقاط قوت و ضعف نشریات دانشجویی در یک منطقه، استان یا کشور کمک زیادی کند. جشنواره نشریات دانشجویی «تیتر11» که یازدهمین دوره خود را آغاز کرده است، یکی از این جشنوارهها میتواند باشد. این جشنواره با شعار «آگاهی، شفافیت، مسئولیت» امسال نیز مانند سالهای گذشته به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و مشارکت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار خواهد شد؛ جشنوارهای که همه دانشجویان دانشگاههای کشور مخاطب آن به شمار میروند و ترویج روزنامهنگاری عینیگرا و راهحلگرا، توسعه کمی و کیفی نشریات دانشجویی و توجه به ظرفیتهای نشریات دانشجویی برای ارتقای روزنامهنگاری تخصصی را از مهمترین اهداف خود قرار داده است. در این دوره از جشنواره که در سه بخش رقابتی، نمایشگاهی و برنامههای جنبی برگزار میشود، همه مدیران مسئول و فعالان نشریات دانشجویی میتوانند نشریه خود را به عرصه رقابت وارد کنند؛ رقابتی که برای حضور در آن تنها کافی است مسئولان نشریات از 20 آبان به مدت یک ماه نسخه الکترونیکی اثر خود را از در سامانه www. titr11. ir بارگذاری کنند و منتظر داوری آثار خود بمانند؛ داوریای که از 30 مهرماه شروع شده و تا 30 دی ماه نیز ادامه خواهد داشت. البته در قوانین مربوط به ارسال آثار به یازدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تبصرههایی نیز وجود دارد که بر اساس یکی از آنها تنها به نشریاتی که از اول اسفند ۱۳۹۵ تا ۱۵ آبان ۱۳۹۷ منتشر شدهاند، اجازه شرکت داده میشود. همچنین در بخش دیگری از دستورالعمل اجرایی این دوره از جشنواره اینطور آمده که هر فرد میتواند در هر یک از رستههای بخش آثار و بخش ویژه تا سه اثر را ارسال کند و سامانه به صورت خودکار اجازه ثبت بیش از سه اثر را نخواهد داشت، با این حال محدودیتی برای ارسال آثار متفاوت در رستههای متفاوت وجود ندارد. گفتنی است بر اساس گفته مسئول دبیرخانه این جشنواره «تیتر 11» تاکنون 550 فعال نشریات دانشجویی در سامانه جشنواره ثبتنام و نسبت به ارسال آثار و نشریات خود اقدام کردهاند. وی خاطرنشان کرد بیشترین مشارکت در بخش آثار برتر با هزار اثر و نشریات برتر با 252 نشریه بوده است.∎
نظر شما