شناسهٔ خبر: 29498158 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

«تعادل» از تازه‌ترین تحولات بازار ارز و طلا گزارش می‌دهد

بازگشت ارزهای خانگی به بازار

روز سه شنبه 29 آبان 97 قیمت دلار در سامانه سنا 12 هزار 800 تومان و یورو به 14 هزار و 790 تومان اعلام شد و در صرافی‌ها دلار با قیمت 12 هزار 950 تومان و یورو با قیمت 15 هزار و 800 تومان معامله شد .

صاحب‌خبر -

گروه بانک و بیمه |احسان شمشیری|

روز سه شنبه 29 آبان 97 قیمت دلار در سامانه سنا 12 هزار 800 تومان و یورو به 14 هزار و 790 تومان اعلام شد و در صرافی‌ها دلار با قیمت 12 هزار 950 تومان و یورو با قیمت 15 هزار و 800 تومان معامله شد .

به گزارش «تعادل»، روز سه شنبه 29 آبان ماه هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز به ۱۲۲۶ دلار رسید و در بازار تهران نرخ هرگرم طلای 18 عیار به 381 هزار تومان، سکه جدید 4 میلیون و 161 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 101 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 221 هزار تومان، سکه یک گرمی 666 هزار تومان ومثقال طلا به یک میلیون 650 هزار تومان رسید . همچنین یک عضو کانون صرافان با تاکید بر اینکه ارزهای خانگی به بازار بازگشته است، گفت: ارایه سیم کارت به نام برای خرید ارز در راستای سروسامان دادن بازار ارز است.

اخیرا روند خرید و فروش ارز در بازار نه تنها سر و سامان یافته بلکه برخی تغییرات در نحوه خرید ارز، موجب شده تا از بسیاری از دلال بازی‌ها و سفته بازی‌ها جلوگیری شود. یکی از تازه‌ترین اقدامات بانک مرکزی در این زمینه لزوم ارایه سیم کارت به نام خریدار است، یعنی هر یک از متقاضیان که برای خرید ارز مراجعه می‌کنند باید سیم کارت به نام خود اعلام کنند تا پیامک تایید برای آنها ارسال و مشخص شود که این سیم کارت به نام شخص بوده است. همچنین ارایه کارت ملی و کارت بانکی نیز از دیگر الزامات است.

در همین راستا، کامران سلطانی‌زاده درباره دلیل لزوم ارایه کارت ملی، کارت بانکی و “سیم‌کارت به‌ نام “ برای خرید ارز، اظهار داشت: کارت ملی پیش از این نیز از جمله الزامات خرید ارز بود و هر فرد باید پس از تایید و احراز هویت و ارایه کارت ملی، برای خرید ارز اقدام می‌کرد.

وی درباره ارایه سیم کارت برای خرید ارز، توضیح داد: براساس قانونی که اخیرا از سوی بانک مرکزی اعلام و ابلاغ شده، بسیاری از متقاضیان با کارت ملی اجاره‌ای یا غیر، اقدام به خرید ارز می‌کردند، تا در هنگام خرید و فروش ارز به شخص پیامک ارسال می‌شود تا شخص آگاهی داشته باشد که به نام وی چه میزان ارز خریداری و ثبت شده است.

عضو کانون صرافان ایرانیان، افزود: البته درست است که روند خرید کمی سخت می‌شود اما در راستای شفاف‌سازی و یکسان‌سازی است که به نظرم اقدام درستی است. سلطانی‌زاده درباره وضعیت بازار نیز اظهار داشت: بازار وضعیت آرامی دارد و آرامش و ثبات نسبی در بازار ایجاد شده و تعداد زیادی در بازار فروشنده هستند و نگرانی از کاهش قیمت ارز دارند. این خود کمک می‌کند به بازگشت ارزهای خانگی به چرخه سالم اقتصادی و بازار که بطور حتم به کاهش قیمت ارز کمک خواهد کرد.

در این رابطه سعید اسلامی کارشناس اقتصادی درباره بازار متشکل ارزی بیان داشت فعالان اقتصادی از شفافیت بازار معاملات ارزی استقبال می‌کنند. اسلامی کارشناس اقتصادی با اشاره به خبر تشکیل بازار متشکل ارزی گفت هرچند در آینده و با روشن شدن جزییات این بازار بهتر می‌توان این بازار را ارزیابی کرد اما روشن است که برنامه‌هایی برای شفاف شدن معاملات ارزی وجود دارد و فعالان اقتصادی از این قضیه قطعا استقبال می‌کنند.

وی افزود که بانک مرکزی و دیگر ارگان‌های مربوطه ابزارهایی را برای ساماندهی به بازار ارز طراحی کرده‌اند و این ابزارها بعد از طی مراحل کارشناسی و طرح و تصویب در کمیسیون‌های مربوطه، ساختار مشخصی پیدا می‌کنند و بدین‌ترتیب می‌توان از ظرفیت‌های بازار پول و سرمایه برای بهبود و ساماندهی وضعیت نظام ارزی استفاده کرد.

همچنین گمرک ایران در ابلاغیه‌ای گمرک کیش را به عنوان گمرک تخصصی ترخیص طلا و جواهرات تعیین کرد. در ابلاغیه میر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران به تمامی گمرکات اجرایی آمده است: پیرو بخشنامه 24 تیر 94 بدین وسیله گمرک کیش به عنوان گمرک تخصصی ترخیص طلا و جواهرات و سایر فلزات گرانبها تعیین می‌شود.

همچنین سید کمال سیدعلی در گفت‌وگو با فارس، در مورد راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارز، ضمن عنوان این مطلب که برای تحلیل دقیق باید اطلاعات مربوط به این بازار بطور وسیع از سوی بانک مرکزی ارایه شود، اظهار داشت: اما بازار موقعی می‌تواند به تعادل برسد که لایه‌های مختلف و مرتبط با مسائل ارزی به منظور عمق‌بخشیدن به این بازار، سازوکار درستی داشته باشد.

این کارشناس ارزی با اشاره به ضوابط بازار معاملات نقد و حواله ارز گفت: باید فعالان بزرگ ارزی مثل بانک‌ها و صادرکنند‌گان بزرگی که درآمد بالا و کلان دارند در این بازار حراج و آپشن بتوانند و به عرضه و تقاضا بپردازند تا بازار به یک تعادل قیمتی توسط عوامل بازارساز برسد. وی افزود: در سال 79 تا 80 که یکسان‌سازی نرخ ارز شروع شد، مقررات مربوط به عملیات بازار بین‌بانکی، نحوه مداخله بانک مرکزی را تعیین کرد و در این راستا یکی از ابزارها هم موضوع آپشن یا حراج بود. بنابراین به نظر می‌رسد رویکرد بانک مرکزی به عنوان یک بازارساز بزرگ نباید با صرافی‌ها مواجهه داشته باشد و لازم است فعالان ارزی و اقتصادی کشور همانطور که در صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی اشاره شده، به صورت کلان وارد این بازار شوند.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: باید فعالان بزرگ ارزی مثل بانک‌ها و صادرکنند‌گان بزرگی که درآمد بالا و کلان دارند، در این بازار حراج و آپشن بتوانند و به عرضه و تقاضا بپردازند تا بازار به یک تعادل قیمتی توسط عوامل بازارساز برسد. در این بازار بانک مرکزی به عنوان یک ناظر و بانک‌ها و شرکت‌های صادرکننده، به عنوان عوامل بازار می‌توانند در حراج شرکت کنند و قیمت ارز در آنجا کشف می‌شود و کشف قیمت به شیوه‌ای صورت گیرد که عرضه و تقاضاهای کلان در آن وجود داشته باشد.

سید علی تاکید کرد: البته معتقدم نباید این بازار به صورت بورس فعال شود و همیشه گفته‌ام وقتی عرضه و تقاضا هم‌پوشانی ندارند، بورس ارز قیمت را صعودی می‌کند زیرا غیر از واردکنندگان، سایر افراد وارد بازار شوند و به ارز به عنوان کالای نگاه کنند، در صورتی که بانک مرکزی موظف است با منابع ارزی بازار را کنترل کند.

این کارشناس ارزی با بیان اینکه حرکت کردن به سمت حراج و آپشن باید برای متقاضیان واقعی باشد، گفت: نباید همه افراد و تقاضاها در این بازار حاضر شوند و اینکه رییس کل بانک مرکزی عنوان کرده است، بانک‌ها و صرافی‌ها و صادرکنندگان بازیگران این بازار هستند، رویکرد درستی است. وی در پاسخ به این سوال که با آغاز به کار این بازار، ادامه فعالیت بازار ثانویه ضرورتی دارد؟ گفت: مادامی که بازار جدید شکل نگرفته است، بازار ثانویه می‌تواند به راه خود ادامه دهد و اگر بازار جدید راه‌اندازی شد و بانک مرکزی از ورود مستقیم و مواجهه با صرافی‌های کوچک جدا شود، این بازار می‌تواند جایگزین بازار ثانویه شود. راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی، وعده‌ای بود که رییس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد؛ امری که برخی اقتصاددانان آن را پیامی برای راه‌اندازی بورس ارز در آینده‌ای نزدیک ارزیابی کردند. عبدالناصر همتی - رییس کل بانک مرکزی، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، از راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی خبر داد و اعلام کرد که این بازار مبتنی بر ساز و کار حراج، با هدف کشف قیمت ارز و تسهیل تامین نیازهای خدماتی و خرد مردم خواهد بود و با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و نظارت و بازگردانی بانک مرکزی در آینده نزدیک بطور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدی راه‌اندازی خواهد شد. در این باره قدرت‌الله اماموردی - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران با بیان اینکه راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله‌های ارزی در واقع شکل‌گیری یک بازار بورس را نوید می‌دهد، گفت: این بازار بورس ارزی می‌تواند در قالب سازمان بورس یا حتی فضای مجازی باشد که در آن افراد بدون نیاز به رفتن به پاتوق‌های ارزی مانند میدان فردوسی ‌می‌توانند معاملات خود را در بستر بورس یا حتی از طریق کارگزاری‌های رسمی انجام دهند. این اقتصاددان با بیان اینکه راه‌اندازی بورس ارز هزینه‌ معاملات ارزی را کاهش می‌دهد، آن را در ایجاد امنیت و شفاف‌سازی بیشتر موثر ارزیابی کرد و گفت: این یک بازار آزاد و حراج واقعی خواهد که همه عرضه‌کنندگان و متقاضیان ارز می‌توانند با حضور در آن معاملات خود را به صورت شفاف انجام دهند. رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: “یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی در ماه‌های اخیر برای ساماندهی بازار ارز و پاسخگویی به نیازهای طبیعی مردم، راه‌اندازی یک بازار متشکل ارزی برای معامله آزاد اعم از نقد و حواله اسعار بین‌المللی توسط کارگزاران (بانک‌ها و صرافی‌های مجاز) بوده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما