شناسهٔ خبر: 29498149 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مطرح کرد:

لزوم تعامل بین سازمان اسناد و میراث‌فرهنگی

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: باید تعاملی سازنده بین سازمان اسناد و پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه میراث فرهنگی و موزه های بین دو سازمان ایجاد شود تا غنای بیشتری به این مجموعه‌ها افزوده شود.
به گزارش ایسنا، اشرف بروجردی که سه‌شنبه ۲۹ آبان در همایش ملی «هنر ایران در دوره قاجار» در موزه ملی ایران صحبت می‌کرد، با بیان این‌که هویت هنر ایران و ابعاد گسترده آن در گذشته، مانند تذهیب و نگارگری اهمیت زیادی برای کشور دارند، گفت: با نگاه به وضعیت جامعه، شرایط خاص سیاسی یعنی گسستگی درون حاکمیت و یک نوع یکپارچگی مستولی بود، یکپارچگی به این دلیل که ساختار در نظام حضور جدی داشت و تحولاتی که در سطح بین المللی رخ می‌داد، باعث می‌شد رویکردهای جدیدی در نحوه حکومت اداری به وجود آیند، اگر آن‌ها را در کنار هم قرار دهیم، به اینجا می‌رسیم.
وی ادامه داد: چنین شرایطی که در جامعه امروز باعث شد که قریحه‌های هنری در افراد ظهور یابد، این نشان داد که مردم ایران این خصلت هنری را در ابعاد مختلف دارند و آن زمانی می‌تواند تجلی پیدا کند که هر کس برای زندگی خود تصمیم بگیرد. این یکی از خصلت هایی است که می تواند زمینه ساز بروز هنر باشد.
بروجردی با اشاره به این جمله که «هنر نزد ایرانیان است و بس»، بیان کرد: شاید به این دلیل این جمله را می‌گویند که تنوع در ویژگی‌های هنری وجود دارد، هنر قاجاری که امروز از آن نگهداری می‌شود.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با بیان این‌که این نهاد به عنوان یک منبع که بخش عمده‌ای از این آثار را در درون خود نگه می‌دارد، مکانی برای حضور محققان می‌تواند باشد، افزود: با توجه به وجود نقاشی و خط در بین این هنرها، بسیاری از این آثار نوشتاری نشان دهنده وجه قالب هنر در دوره قاجار بوده‌اند.
وی نمونه‌ این اتفاق را «قرآن» اثر قزوینی دانست که کتابت آن ۱۰ سال طول کشیده و قرار است در چهلمین سال پیروزی انقلاب رونمایی شود، ادامه داد: اثر قرآنِ لطفعلی صورتگر شیرازی به خط وصال شیرازی، سه قطعه خوشنویسی از خطاطان مشهور مانند میرزا غلامرضا اصفهانی با تلخیص سوره حمد، دو تابلوی پرتره نقاشی رنگ و روغن اثر مصور الممالک که در سال ۱۳۳۷ کشیده شده، تابلوی خط اثر حسن زرین‌قلم که در ۱۳۰۸ نگارش شده از دیگر آثار در اختیار سازمان اسناد و  کتابخانه ملی ایران هستند.
او با تاکید بر این‌که آثار ماندگار دوره قاجار در عرصه هنر بسیار پررنگ تر از دوران دیگر هستند، افزود: این می‌تواند یک مقدمه برای تحقیق و مطالعه باشد، خاصیت نزدیکی گذشته‌ی مورد نظر به امروز، می‌تواند یک سرفصل باشد تا تحقیقات خود را در این زمینه جلو ببریم.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به وجود یک منبع غنی در سازمان اسناد برای در اختیار قرار دادن آن‌ها به پژوهشگران، افزود: خوشبختانه این آثار دیجیتالی شده و ۴۰۰ هزار منبع در اختیار داریم، نفیس‌ترین آنها متعلق به دوره قاجار است و تعامل بین دستگاه‌هایی که نگهبان این اسناد هستند، قابل توجه است.
او با تاکید بر لزوم وجود تعامل بین سازمان اسناد و پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه میراث فرهنگی و موزه های بین دو سازمان و تبادل بین موزه‌ها اظهار کرد:  این اهمیت دارد که کاری مشترک به عنوان یک رویه در هر دو دستگاه انجام شود.
بروجردی حسن کار مشترک را در این دانست که غنای بیشتری به مجموعه‌ها می‌دهد و افزود: با کمک یکدیگر به جامعه‌ی خردمندِ محقق این فرصت را می‌دهیم تا از همه آثار بهره لازم را ببرند و انتقال آثار به نسل‌های بعد انجام شود تا هویت‌یابی آثار خود را منتقل کنیم و آمادگی لازم را برای در اختیار قرار دادن به محققان و پژوهشگران داریم.

برچسب‌ها:

نظر شما