شناسهٔ خبر: 29498129 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

«دنیای‌اقتصاد» گزارش می‌دهد

دستاورد حضور هیات دولت در ارومیه

بهاره پورعلی دنیای‌اقتصاد – ارومیه : رئیس‌جمهور قطار ارومیه را در سفر یک‌روزه خود به آذربایجان‌غربی افتتاح کرد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سفر یک‌روزه خود به آذربایجان‌غربی چند پروژه را افتتاح کرد که یکی از مهم‌ترین آنها ایستگاه قطار ارومیه و اتصال آن به شبکه ریلی سراسری کشور بود. وی که ابتدا به شهرستان خوی رفته بود در آنجا بیمارستان ۲۲۵ تختخوابی خوی را افتتاح کرد سپس از طریق ویدئو کنفرانس کار بهره‌برداری و افتتاح شرکت سیلندر خوی تولیدکننده انواع سیلندر و کپسول آتش‌نشانی با ظرفیت اسمی ۸ هزار تن سیلندر و ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کپسول نیز انجام شد که در آن برای ۷۰ نفر زمینه اشتغال فراهم شده است.

افتتاح طرح توسعه کارخانه نساجی خوی با ظرفیت اسمی ۱۰ میلیون مترمربع و اشتغال‌زایی ۴۲۶ نفر با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۲۸۰ میلیارد ریالی و ۱۰ میلیون یورویی از دیگر طرح‌های افتتاحی رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئو کنفرانس بود. رئیس‌جمهور سپس به ارومیه آمد و در محل ایستگاه راه آهن ارومیه حاضر شد و به همراه استاندار آذربایجان‌غربی، وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسوولان کشوری و استانی این قطار را افتتاح کرد. همزمان با افتتاح قطار ارومیه به مراغه، این قطار با ۱۶۰ نفر مسافر از خانواده شهدا راهی مشهد مقدس شد. طول مسیر راه آهن ارومیه به مراغه ۱۸۳ کیلومتر است که از ارومیه به مهاباد ۹۸ کیلومتر بوده و از مهاباد به مراغه ۸۵ کیلومتر است و با افتتاح این پروژه برای ۱۸۲ نفر اشتغال‌زایی مستقیم انجام می‌شود و به میزان ۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهد شد.

افزایش ظرفیت بیمارستانی آذربایجان‌غربی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گفت: در دولت دوازدهم ۶۴۰ تخت به ظرفیت بیمارستانی آذربایجان‌غربی افزوده شد.حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در مراسم بهره‌برداری همزمان از چندین طرح عمرانی، بیمارستانی و صنعتی در آذربایجان‌غربی که به‌صورت ویدئو کنفرانسی با حضور رئیس‌جمهور انجام شد، اظهار کرد: در این دولت ۶۴۰ تخت به ظرفیت بیمارستانی آذربایجان‌غربی افزوده شده و علاوه بر آن ۳۰۰ هزار متر مربع ساخت‌وساز انجام شده و ۱۰۵ میلیارد تومان صرف خرید تجهیزات از جمله آمبولانس و سی تی اسکن شده است.وی گفت: در همین دوره ۴۵۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در آذربایجان‌غربی بیمه شدند و خدمات بهداشتی و درمانی برایشان فراهم شد.قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: شاخص‌های بهداشتی در استان به‌صورت محسوسی بهبود یافته و مرگ‌ومیر نوزاد نیز تقلیل پیدا کرده و در مورد دیابت هم حدود ۳۸۵ هزار نفر در آذربایجان‌غربی به آن مبتلا هستند که غربالگری انجام شده است.

۴۶۸ پروژه در بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در قالب سفر استانی دولت ۴۶۸ پروژه در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسید.محمد حجتی در مراسم بهره‌برداری همزمان چند پروژه صنعتی، عمرانی و بیمارستانی که به‌صورت ویدئو کنفرانس تحت نظر رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهار کرد: ۴۶۸ پروژه عمرانی و تولیدی در زمینه طرح‌های گلخانه‌ای و دام و طیور و دیگر زمینه‌ها با اعتبار ۱۴۰میلیارد تومان و با ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۳ نفر مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت. وی گفت: علاوه بر آن ۱۸ طرح در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی با اشتغال‌زایی ۳۱۱ نفر افتتاح می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی افزود: تا سال ۹۲ سردخانه‌های کشور ۵/ ۲ میلیون تن ظرفیت داشتند اما الان این ظرفیت ۵/ ۴ میلیون تن شده است و سردخانه‌های جدیدی نیز با پیشرفت بالای ۶۰ درصد در حال ساخت است. حجتی تصریح کرد: امروز ۶۱ هزار هکتار طرح آبیاری تحت فشار با اعتباری معادل ۱۶۰میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد و با اجرای این طرح در ۸۴ هزار و ۱۵۰ هکتار عملیات اجرایی کشاورزی انجام شده است.وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۳ واحد گلخانه‌ای و تولید نهال با ظرفیت ۱۸۰ تن محصول در شهرستان‌های نقده و ارومیه نیز افتتاح شد و طرح سردخانه باغداران در زمینی به مساحت ۱۶ هزار متر مربع در شهرستان اشنویه نیز آماده افتتاح است.

گازرسانی به ۲۰۰ روستای آذربایجان‌غربی

پروژه گازرسانی به شهر مرزی سرو و ۲۰۰ روستای آذربایجان‌غربی نیز با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افتتاح شد.در این مراسم که به‌صورت ویدئو کنفرانس و تحت نظر حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور انجام می‌شد پروژه گازرسانی به شهر مرزی سرو، ۲۰۰ روستا و ۱۸ واحد صنعتی با هزینه‌کردی بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان به انجام رسید. در این مراسم رئیس‌جمهور دستور آغاز عملیات گازرسانی به ۵۹ روستا، ۱۱۶ واحد صنعتی و ۴ مورد پروژه خط تغذیه با هزینه‌کردی بالغ بر ۱۱۵ میلیارد تومان را صادر کرد. هزار و ۱۳ روستا در آذربایجان‌غربی از نعمت گاز برخوردار هستند که تا پایان سال ۲۰۰ روستای دیگر در این استان به شبکه گاز وصل می‌شوند.رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز همزمان با سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان‌غربی با حضور در جلسه شورای اداری ماکو با تشریح اوضاع مدیریتی حوزه وزارت نیرو اظهار کرد: تاکنون افزون بر ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای سدسازی و احداث شبکه‌های زهکشی هزینه شده است. وی تصریح کرد: از این رقم ۶ هزار میلیارد به سدسازی در آذربایجان‌غربی اختصاص‌یافته، چراکه از مهم‌ترین برنامه‌های دولت توسعه منابع آب‌وخاک کشور است.وی گفت: هم اکنون ۵۰ درصد مردم کشورمان تحت پوشش شبکه‌های پیشرفته تصفیه آب قرار دارند و این مهم در مناطق مرزی نیز باید به میانگین کشوری برسد چون شهرهای مرزی به مثابه ویترین کشور هستند

 ۱۲۴ میلیارد تومان برای احداث فرودگاه ماکو هزینه شد

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد نیز در جریان سفر هیات‌دولت به این استان گفت: ۱۲۴ میلیارد تومان برای احداث فرودگاه ماکو هزینه شده ‌و پروازهای آن از مدت‌ها پیش آغاز شده است.مرتضی بانک در مراسم بهره‌برداری همزمان چند پروژه صنعتی، عمرانی و بیمارستانی که به‌صورت ویدئو کنفرانس تحت نظر رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه آزاد کشور در حوزه راهبردی اهداف خود را تامین کرده و به یکی از مناطق آزاد مهم کشور تبدیل شده است. وی گفت: فرودگاه ماکو با دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد و بهره‌برداری از این پروژه پیش‌تر انجام شده و برای احداث آن ۱۲۴میلیارد تومان هزینه شده است.

وی گفت: ۲۵۰ پروژه تا سال ۱۴۰۰ در بخش‌های مختلف با محوریت صادرات در دستور کار دبیرخانه مناطق آزاد است. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز گفت: هم اینک ۴۰ پروژه مهم گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی در آذربایجان‌غربی در حال اجراست و در برنامه راهبردی دولت ۱۸ هزار فرصت شغلی در بوم‌گردی ایران ایجاد می‌شود.  علی‌اصغر مونسان در مراسم بهره‌برداری همزمان چند پروژه صنعتی، عمرانی و بیمارستانی که به‌صورت ویدئو کنفرانس تحت نظر رئیس‌جمهور برگزار شد اظهار کرد: ۴۰پروژه با حجم ۵۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌غربی در حال اجرا است و به‌زودی هزار و ۷۰۰ تخت به تخت‌های موجود این استان اضافه خواهد شد. وی گفت: ساختمان تاریخی طب ارومیه به‌عنوان نخستین دانشکده طب کشور تحویل گرفته شده و نخستین موزه طب در همین مکان در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود.

مونسان اظهار کرد: امروز یکی از آرزوهای مردم خوی نیز به نوعی محقق شد و کلنگ‌زنی پروژه بزرگ فرهنگی و گردشگری شمس تبریزی انجام شد که نویدبخش روزهای خوبی در این شهر خواهد بود.مونسان گفت: بالغ بر ۲۸۰ میلیارد ریال برای فاز توسعه هتل چهار ستاره آریا در ارومیه هزینه شده و سایت گردشگری خرنج در پیرانشهر نیز آماده بهره‌برداری شده است.معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار کرد: امروز دو واحد بوم‌گردی به بهره‌برداری رسید و رسیدن به ۲ هزار واحد بوم‌گردی در کشور به‌عنوان یک هدف راهبردی در حال انجام است، چراکه برای ۱۸ هزار نفر شغل ایجاد خواهند کرد.

 

نظر شما