شناسهٔ خبر: 29498125 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

کاهش ۱۱درصدی صادرات ایران به قطر
بررسی وضعیت تجارت ایران با قطر طی هفت ماه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۱۱.۲۳ درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۴۴.۲ درصد افزایش یافته است.حدود یک سال پیش بود که عربستان سعودی، مصر، امارات متحده و بحرین بنا به دلایل سیاسی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند که در نهایت این مساله منجر به قطع رابطه کشورهای دیگری از جمله لیبی، مالدیو، سنگال، موریتانی، کومور، نیجر و گابن نیز با قطر شد و این کشور را در محاصره اقتصادی قرار داد.با پیش آمدن محاصره اقتصادی قطر، یک فرصت استثنایی در اختیار ایران و کشورهای همسو با قطر، از جمله ترکیه و عمان قرار گرفت اما این طور که آمار می‌گویند ایران چندان نتوانسته از بازار قطر استفاده کند.بررسی‌های صورت گرفته از آمار تجارت خارجی ایران با ۱۰۰ کشور دنیا طی هفت ماه سال جاری نشان می‌دهد، تبادل تجاری در حوزه کالاهای غیرنفتی با قطر در حد ۸۵۸ هزار و ۵۴۱ تن به ارزش ۱۶۰ میلیون و ۵۶۸ هزار دلار بوده است و تنها ۱.۲۸ درصد از وزن و ۰.۵۹ درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را در بر گرفته و قطر را در رده ۲۱ کشورهای دریافت کننده کالا از ایران قرار داده است.بر اساس آمار، طی هفت ماه ابتدایی سال گذشته، ۹۶۷ هزار و ۱۵۲ تن کالا به ارزش ۱۱۱ میلیون و ۴۹۰ هزار دلار به قطر صادر شده بود که ۱.۴۲ درصد از وزن و ۰.۴۶ درصد از ارزش کل صادرات ایران را در برگرفته بود.
 

53 میلیارد دلار واردات و صادرات کشور 
مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیش از 53 میلیارد دلار واردات و صادرات تا پایان مهر ماه امسال در کشور انجام شد.به گزارش ایرنا، فرهاد نوری دوشنبه شب در نشست فعالان اقتصادی کشورهای ایران و افغانستان در نخستین نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی و صنعتی البرز افزود: از مجموع مبادلات تجاری کشور تا مهر ماه امسال، 27 میلیارد دلار مربوط به صادرات و 26 میلیارد دلار در حوزه واردات کالا بوده است.وی اظهار داشت: با وجود هجمه‌های دشمنان و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اسلامی، این میزان واردات و صادرات از کشور صورت گرفته است.وی با بیان اینکه تراز تجاری کشور بدون احتساب فروش قیمت نفت مثبت بوده است افزود: تنها در میزان صادرات صورت گرفته به کشور افغانستان طی هفت ماه گذشته شاهد رشدی 24 درصدی نسبت به سال گذشته بوده‌ایم. نوری گفت: با هدف توسعه بازاریابی و صادرات کالا به این کشور از طریق ایران تدابیری اتخاذ تا از ورود کالاهای بی کیفیت به این بازار جلوگیری و کالاها بر مبنای استانداردهای تعریف شده روانه بازار هدف شوند. وی با اشاره به اینکه تمرکز ما بیشتر بر روی کشورهای همسایه است ادامه داد: ایران با پنج بازار صادراتی 70 درصد صادرات خود را پوشش می‌دهد و اگر بتوانیم به 9 کشور پیرامونی این بازارها را توسعه بدهیم بیش از 80 درصد صادرات مان را پوشش داده ایم. نوری گفت: تحقق این مهم خیلی متاثر از تحریم‌ها نیست و به دست آوردن آن امکان پذیر است. 

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران
همزمان با ششمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران(ایران مد ۲۰۱۸) که از ۱۱ لغایت ۱۴ آذرماه در محل دائمی‌نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود، جدیدترین برندها،تولیدات و خدمات واحدهای بزرگ و کوچک تولیدی و دست اندرکاران صنعت پوشاک کشور عرضه و به نمایش گذاشته خواهد شد.به گزارش روابط عمومی‌و اطلاع رسانی ششمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران؛ در این نمایشگاه که در فضائی بالغ بر هشت هزار متر مربع برگزار خواهد شد، حدود ۶۰ شرکت داخلی، ضمن ارائه جدیدترین کلکسیون‌های تولیدی خود، نوین ترین طرح‌های تولیدی برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی‌را مطرح و معرفی خواهند کرد.در ششمین نمایشگاه بین المللی صنعت پوشاک ایران، ده‌ها شرکت و واحد تولیدی، برترین تولیدات پوشاک، شامل انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه را در قالب طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون ارائه می‌کنند.همچنین دستگاه‌ها و تجهیزات تولید پوشاک و نوین ترین طرح‌ها و مدل‌های طراحی و تولید پوشاک نیز در این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت.علی مرادی مجری این نمایشگاه خاطر نشان کرد: ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پوشاک ایران با مجوز رسمی‌سازمان توسعه تجارت ایران و از سوی شرکت سامع پاد نوین و با سیاست‌گذاری و نظارت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران و همکاری انجمن صنایع پوشاک ایران و اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما