شناسهٔ خبر: 29498097 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

فهرست پیشرفته‌ترین شهرهای جهان از نظر نوآوری در سال ۲۰۱۸ منتشر شد

سیلیکون‌ولی بعد از ژاپن و لندن

ایسنا : شرکت آمار و ارقام «۲thinknow» به تازگی فهرست پیشرفته‌ترین شهرهای دنیا از نظر وجود شرکت‌های فناوری را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد که برخلاف انتظار نام «سیلیکون ولی» در صدر این فهرست دیده نمی‌شود و توکیو در رده اول قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «ایسنا» و به نقل از بیزینس اینسایدر، در رتبه‌بندی سالانه نوآورترین شهرهای دنیا که از طرف شرکت «۲thinknow» اعلام شده است، بر خلاف انتظار سانفرانسیسکو که «سیلیکون‌ولی» (قطب شرکت‌های فناوری جهان) را در خود جای داده، در جایگاه نخست قرار نگرفته است. «سیلیکون ولی» یا دره سیلیکون نام منطقه‌ای در ۷۰ کیلومتری سانفرانسیسکو است که به‌دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در این منطقه‌، شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است و به‌عنوان دره تکنولوژی هم شناخته می‌شود. از جمله شرکت‌های بزرگی که در این منطقه واقع شده‌اند می‌توان به گوگل، ایسوس، اچ‌پی، مایکروسافت، یاهو، اینتل و اپل اشاره کرد.

این در حالی است که در این فهرست توکیو جایگاه نخست را از آن خود کرده است. از سال ۲۰۰۷ که شرکت ۲thinknow این رده‌بندی را آغاز کرده، این اولین بار است که یک شهر آسیایی عنوان نوآورترین شهر جهان را از آن خود می‌کند. در این رتبه‌بندی شهر «آستین» در تگزاس بیشترین پیشرفت را داشته است. این شهر نسبت به سال گذشته ۱۸ پله صعود کرده است. این در حالی است که بارسلونا نسبت به سال گذشته ۱۷ پله سقوط داشته است. شاخص رتبه‌بندی این شهرها بر اساس معیارهای صنعتی و اقتصادی و خلاقیت شرکت‌های فناوری بوده است. دارایی‌های فرهنگی، زیرساخت‌های انسانی و بازارهای شبکه‌ای نیز از شاخص‌های این رتبه‌بندی بوده‌اند. رتبه‌بندی نوآورترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۸ و مقایسه آنها با سال ۲۰۱۷ به ترتیب زیر است:

۱- توکیو در ژاپن: این شهر در سال ۲۰۱۷ رتبه سوم را داشته و حالا توانسته عنوان نوآورترین و پیشرفته‌ترین شهر دنیا را به خودش اختصاص بدهد. شرکت‌هایی مانند گروه سافت بانک (SoftBank)، توشیبا (Toshiba)، هیتاچی (Hitachi)، سونی (Sony) و میتسوبیشی (Mitsubishi) در این شهر مستقر هستند.

۲- لندن در انگلیس: این شهر که در فهرست سال ۲۰۱۷ به‌عنوان پیشرفته‌ترین شهر دنیا از نظر نوآوری انتخاب و معرفی شده بود، حالا به جایگاه دوم این فهرست سقوط کرده است. شرکت‌های بارکلیز (Barclays)، ترانسفروایز (TransferWise)، بی‌پی (BP) و مونزو (Monzo)از معروف‌ترین شرکت‌های مستقر در لندن هستند.

۳- سیلیکون ولی درسانفرانسیسکو آمریکا: دره تکنولوژی و معروف‌ترین نقطه جهان به‌عنوان قطب فناوری و نوآوری، در فهرست امسال با یک رتبه صعود به جایگاه سوم رسیده است. شرکت‌های مستقر در این منطقه اغلب بسیار معروف و شناخته شده هستند؛ شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل (آلفابت)، فیس‌بوک، اچ‌پی، اینتل و تسلا.

۴- نیویورک در آمریکا: دومین شهر پیشرفته جهان در سال ۲۰۱۷ حالا به رتبه چهارم این رتبه‌بندی سقوط کرده است. از معروف‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های مستقر در این شهر می‌توان به آی‌بی‌ام (IBM)، وی‌ورک (WeWork) و سیتی‌گروپ (Citigroup) اشاره کرد.

۵- لس‌آنجلس در آمریکا: این شهر در فهرست پارسال جایگاه ششم را در اختیار داشته و حالا یک رتبه صعود کرده است. شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های مستقر در این شهر شامل اسنپ (Snap)، اسپیس ایکس (SpaceX)، ریوت گیمز (Riot Games) و هولو (Hulu) هستند.

۶- سنگاپور پایتخت سنگاپور: یکی از پیشرفته‌ترین و معروف‌ترین شهرهای جهان در زمینه نوآوری در فهرست امسال یک رتبه صعود کرده است. شرکت‌های مستقر در این شهر شامل دی‌بی‌اس بانک (DBS Bank)، سینگ‌تل (Singtel)، کپیتال‌لند (CapitaLand) و فلکسترونیکس (Flextronics) هستند.

۷- بوستون در آمریکا: رتبه این شهر در رتبه‌بندی سال گذشته پنجم بود. شرکت‌هایی مانند جنرال الکتریک (General Electric)، هاب اسپات (HubSpot) و بوستون داینامیک (Boston Dynamics) مهم‌ترین شرکت‌های مستقر در این شهر هستند.

۸- تورنتو در کانادا: جایگاه این شهر در این رتبه‌بندی هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است. دو شرکت اینترآکسون (InterAxon) و استارزگروپ (The Stars Group) معروف‌ترین شرکت‌های این شهر هستند.

۹- پاریس در فرانسه: شهر عشاق فرانسوی هم همچنان جایگاهش را در میان پیشرفته‌ترین شهرهای دنیا نسبت به سال گذشته میلادی حفظ کرده و تغییر نکرده است. شرکت‌هایی مانند اورنج کامیونیکیشن (Orange Communications)، دیلی موشن (DailyMotion) و گروه تالس (Thales Group) معروف‌ترین شرکت‌های این شهر هستند.

۱۰- سیدنی در استرالیا: این شهر در رتبه‌بندی امسال چهار رتبه رشد کرده است. شرکت‌های کانوا (Canva)، زیپ مانی ( Zip Money) و نویکس (Nuix) معروف‌ترین شرکت‌های این شهر هستند.

۱۱- شیکاگو در ایلی‌نوی: این شهر با ۹ پله صعود امسال در این جایگاه قرار گرفته و خانه شرکت‌هایی مانند بوئینگ (Boeing)، گروپن (Groupon)، گراب‌هاب (Grubhub) و موتورولا (Motorola) است.

۱۲- سئول در کره جنوبی: پایتخت کره جنوبی در فهرست امسال یک پله سقوط کرده است و شرکت‌های مهم و شناخته‌شده‌ای مانند سامسونگ (Samsung)، هیوندای موتور (Hyundai Motor) و ال‌جی (LG) را در خودش جا داده است.

۱۳- دالاس فورت وورث در تگزاس آمریکا: این شهر که در فهرست سال گذشته رتبه شانزدهم را در اختیار داشته، خانه شرکت‌های بزرگ و مهمی مانند ای‌تی‌اند‌تی (AT&T)، امریکن ارلاینز (American Airlines) و تگزاس اینسترومنتس (Texas Instruments) است.

۱۴- برلین در آلمان: پایتخت تاریخی اروپا امسال در این فهرست سه رتبه صعود را تجربه کرده و شرکت‌های معروفی مانند ساوند کلاود (SoundCloud)، هلو فرش (HelloFresh) و زالاندو (Zalando) را در خودش جا داده است.

۱۵- سیاتل در واشنگتن آمریکا: این شهر که خانه شرکت‌هایی مانند آمازون (Amazon)، زیلوو (Zillow) و راور (Rover) است، سال گذشته رتبه ۲۱ را در این فهرست داشته است.

۱۶- ملبورن در استرالیا: این شهر در فهرست امسال رشد ۹ پله‌ای را تجربه کرده و شرکت‌های معروفی مانند رد بابل (Redbubble)، تلسترا (Telstra) و کاتاپولت اسپورتز (Catapult Sports)را در خودش جا داده است.

۱۷- هوستون در تگزاس آمریکا: این شهر که خانه شرکت‌هایی مانند سیتگو (Citgo)، سی‌پنل (cPanel) و سیسکو (Sysco) است، سال گذشته در جایگاه ۲۲ این فهرست قرار داشت.

۱۸- آمستردام در هلند: پایتخت گل دنیا که امسال رشد چهار پله‌ای را تجربه کرده است، شرکت‌های معروفی مانند فیلیپس (Philips)، تام‌تام (TomTom) و BTC.com را در خودش جا داده است.

۱۹- وین در اتریش: این شهر اما با تجربه ۹ پله سقوط، شرکت‌هایی مانند توررادار (TourRadar)، روبو ووندرکایند (Robo Wunderkind) و Tricentis را در خودش جای داده است.

۲۰- آتلانتا در جورجیای آمریکا: این شهر در فهرست سال گذشته رتبه ۱۸ را در اختیار داشته و خانه شهرهایی مانند آپتوس (Aptos)، کریکت وایرلس (Cricket Wireless) و یوپی‌اس (UPS) است.

نظر شما