شناسهٔ خبر: 29497958 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

تهدید به استیضاح؛ نسخه جدید هجمه‌ها علیه ظریف

صاحب‌خبر -

 اظهارات محمد جواد ظریف در خصوص پولشویی انتقادات عده‌ای از منتقدان دولت را طی روزهای گذشته در پی داشته است. حاجی دلیگانی از اصولگرایان مجلس هم  از کلید خوردن استیضاح ظریف خبر داد. 
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی‌درباره استیضاح ظریف و آمدن آن به صحن مجلس شورای اسلامی‌بیان کرد: طرح استیضاح آقای ظریف در حال تدوین است و در روزهای آینده برای آن امضا جمع‌آوری خواهد شد.
نماینده شاهین‌شهر با بیان اینکه به آقای ظریف فرصت داده شده تا مدارک خود را درباره اظهاراتش ارائه دهد، اظهار داشت: آقای ظریف طی روزهای اخیر سخنانی را درباره وجود پولشویی گسترده در کشور عنوان کردند که از ایشان خواسته شد تا  29 آبان مدارک خود را در این باره به دست نمایندگان برساند.
وی ادامه داد: آقای ظریف تاکنون مدارک خود را ارائه نکرده است بر همین اساس هم نمایندگان طرح استیضاح وی را تدوین و پس از جمع‌آوری امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌کنند.
این اظهارات باعث شد تا سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی‌و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اعلام کند: وزارت امور خارجه نامه‌ای از قوه قضاییه دریافت نکرده است.
بهرام قاسمی‌در پاسخ به سوال ایسنا درمورد اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر این‌که قوه قضاییه مهلتی 10 روزه به  محمد جواد ظریف داده تا مستندات خود را در مورد پولشویی به این قوه ارائه کند، گفت: ما تاکنون در این ارتباط نامه‌ای  از قوه قضاییه دریافت نکرده‌ایم.
وی ادامه داد: از منبع و منشا این خبر اطلاعی ندارم و نمی‌دانم که منبع خبر برخی رسانه‌ها که اقدام به  انتشار این موضوع کرده‌اند کجاست ولی  همان‌طور که گفتم وزارت خارجه تاکنون نامه‌ای در این ارتباط از قوه قضاییه دریافت نکرده است.
درپی این اظهارات و هجمه‌هایی که علیه وزیر خارجه می‌شود، روزنامه اطلاعات هم خطاب به روحانی نوشت: «آخرین سخن با رئیس‌جمهور است که باید تمام قد از این وزیر خردمند دفاع کند. اگر رقبای کاسب تحریم موفق شوند و چنان ضربه‌ای بزنند که ظریف از کابینه بیرون رود، منتظر همین بازی‌ها برای زنگنه هم باشید و آن کابینه دیگر ربطی به ته مانده امید و آخرین قطره‌های اعتمادِ مردم و رای مردم ندارد. زود باشید چون الان هم دیر است.»
 مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر امور امور خارجه  هم  در گفت‌وگو با ایسنا با دفاع از اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر وجود فسادی به نام پولشویی در کشور و اهمیت مبارزه با آن گفت: آقای ظریف به هیچ وجه نظام و یا نهادی را به پولشویی متهم نکرده است بلکه عنوان داشته است که  با توجه به ارقام بالای پولشویی در کشور هیچ استبعادی ندارد که بخشی از آن برای فضا سازی جهت مخالفت با قوانین، تدابیر و اقداماتی که علیه پولشویی در جریان است به کار گرفته شود.
 این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: اگر به قانون مبارزه با پولشویی مصوب 2/11/ 86 مجلس شورای اسلامی‌توجه شود، در این قانون جرم پولشویی  به صورت خلاصه، عبارت است از  «تحصیل،  تملک،  نگهداری یا استفاده از  عواید حاصل از ارتکاب جرم یا به صورت کلی هرنوع  مالی که از  فعالیت‌های مجرمانه به دست آمده باشد و از طریق اخفاء یا پنهان کردن ماهیت واقعی و منشاء  و منبع آن وارد  سیستم مالی کشور گردد.» حال اگر فقط سه مصداق  فعالیت مجرمانه یعنی قاچاق کالا، قاچاق مواد مخدر  و یا قاچاق سوخت را در نظر بگیریم، براساس آمار موجود،  در سال حدود ده  و یا پانزده میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، البته این رقم پس از مبارزه بی امان دولت و نهادهای  اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی با قاچاق کالا  از مبلغ  25 میلیارد دلار به این رقم رسیده است. 
 رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری هم با انتشار توییتی از جواد ظریف، وزیر امور خارجه حمایت کرد.
این توییت که با جمله «برای محمد جواد ظریف» آغاز می‌شود، به شرح زیر است: « از انسانی موفق خواستند تا راز خود را با دیگران در میان بگذارد. لبخندی زد و گفت: موفقیت من زمانی آغاز شد که نبردهای کوچک را به جنگجویان کوچک واگذار کردم. دست از جنگیدن با کسانی کشیدم که کوچکی خود را با تهمت به بزرگان پنهان می‌کردند. سعی نکردم انتظارات دیگران را برآورده کنم و همه را شاد و راضی نگه دارم. دیگر سعی نکردم کسی را راضی کنم که درباره من اشتباه می‌کند. آنگاه شروع کردم به جنگیدن برای: اهدافم رویاهایم ایده‌هایم و سرنوشتم. روزی که جنگ‌های کوچک را متوقف کردم روزی بود که مسیر موفقیتم آغاز شد. هر نبردی ارزش زمان و روزهای زندگی ما را ندارد.»
به گزارش جماران، مصطفی کواکبیان هم در حساب توییتری خود نوشت: «در ای کاش به جای اهانت و تهدید محمدجواد ظریف به استیضاح، همگان مدال افتخار به خاطر پاکدستی، شفافیت و شجاعت به رئیس دستگاه دیپلماسی کشور می‌دادند و در عوض از مسئولان اجرایی و قضایی می‌پرسیدند چرا تا کنون قانون مقابله با پولشویی را اجرا نکرده‌اند!؟»
 

نظر شما