شناسهٔ خبر: 29497947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با محوریت مدح پیامبر اسلام؛

کنگره بین‌المللی "عاشیقلار" در تبریز برگزار می‌شود

همزمان با هفته وحدت کنگره بین‌المللی عاشیقلار با عنوان"همنوای پیامبر مهربانی" از سوم تا ششم آذر ماه در تبریز برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «سیدمحمد حسین بلاغی» عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری کنگره بین‌المللی عاشیقلار با عنوان"همنوای پیامبر مهربانی" در تبریز خبر داد و اظهار داشت: افتتاحیه این کنگره شنبه سوم آذرماه در پردیس سینمایی قدس تبریز برگزار خواهد شد.

سرپرست حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: طی آیین افتاحیه کنگره از کتاب "مجموعه اشعار با عنوان پیغمبر(ص)"، مجموعه ویژه نامه و مقالات و همچنین قطعه فاخر موسیقی عاشیقی رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: قرار است در جریان برگزاری کنگره علاوه بر حضور میهمانانی از کشورهای ترمیه، آذربایجان و گرجستان؛ هنرمندانی از استان‌های آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان‌ غربی، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، همدان و استان مرکزی در این همایش شرکت داشته باشند.

بلاغی تصریح کرد: در این کنگره بین المللی در مجموع ۳۰۰ هنرمند موسیقی عاشیقی شرکت کرده و در روز اختتامیه نیز تمامی این هنرمندان به اجرای زنده موسیقی در مدح حضرت رسول اکرم(ص) می‌پردازند،

وی با بیان این‌که ۱۵۰ نفر از هنرمندان از داخل استان بوده و بقیه هنرمندان خارج استانی هستند، افزود: در روز دوم کنگره نیز همزمان با میلاد نبی مکرم اسلام، کارگاه تخصصی ادبیات عاشیقی برگزار می‌شود، همچنین در این روز، مزار عاشیق عباس توفارقان نیز گلباران می‌شود.

سرپرست حوزه هنری استان به برنامه‌های روز سوم کنگره نیز اشاره کرد و افزود: گردهمایی تخصصی عاشیقلار در قالب شعر، مقاله و موسیقی بصورت کارگاهی و همچنین گلباران مزار عاشیق غریب از جمله برنامه‌های این روز است.

بلاغی با بیان این‌که اختتامیه کنگره ششم آذر در سالن همایش‌های بین‌المللی تبریز برگزار می شود، گفت: آئین اختتامیه از ساعت ۱۸ الی ۲۲ با حضور عموم مردم و با اجرای بیش از ۳۰۰ هنرمند موسیقی عاشیقی از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان و ایران برکزار می شود.

وی با تاکید بر این‌که کتاب پژوهشی مکتب موسیقی عاشیقی تبریز و قره‌داغ از سوی شورای اساتید تالیف شده است، خاطرنشان کرد: موسیقی عاشیقی را باید "ادبیات و موسیقی عاشیقی" بنامیم چرا که سرشار از مضامین اسلامی و اخلاقی است.

 

نظر شما