شناسهٔ خبر: 29497946 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با حضور صالحی؛

مراسم تکریم و معارفه مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات برگزار شد

مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه مدیرکل جدید دفتر مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید عباس صالحی امروز در مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه مدیرکل جدید دفتر مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به اینکه انتخاب آقای برادران به اعتبار خدمات اداری که ایشان در گذشته داشته‌اند صورت گرفت، گفت: با حضور ایشان اتفاقات خوبی در این بخش افتاد اما متاسفانه قانون منع به کارگیری بازنشستگان مانع از این شد که از تجربیات وی بیشتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: رفتن زود هنگام ایشان از این مرکز ممکن است بسیاری از برنامه های مدیریتی آقای برادران را ناقص بگذارد و از این رو خواستاریم که مدیر جدید روند فعالیت‌های ایشان را ادامه بدهد. البته مجموعه‌ای از انتظارات ما از دفتر مدیریت ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات محقق شده و بخش دیگر آن باید توسط مدیریت جدید کامل شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در بخش تدوین و تکمیل شاخص‌های مدیریت به خصوص در نظام فرهنگی شاخص‌های ما کم مایه است و همین امر باعث می‌شود که به یک نظام ارزشی ثابت نرسیم.

صالحی یادآور شد: به نظر می‌رسد یکی از اتفاقاتی که در دوران مدیریت جدید رخ باید رخ دهد ثبات در این شاخص‌ها است، خوشبختانه آقای صفرخانی در این بخش به خاطر سوابق مدیریتی و فضاهای علمی و فرهنگی که در آن حضور داشته‌اند می‌توانند ما را به سمت جلو ببرند. همچنین حضور وی در بخش‌های مختلف نظارتی در دستگاه‌های مختلف باعث می‌شود که ایشان سریعا با محیط جدید آشنا شوند. 

وی افزود: در انتخاب مدیر جدید برای این مرکز به دنبال شخصی بودیم که نسبت به این حوزه ناآشنا نباشد، نگاه به داخل‌ و همچنین نگاه به خارج امر مهمی است که باید این مرکز مدنظر قرار دهد و این ویژگی در آقای صفرخانی وجود دارد، از سوی دیگر ایشان عضوی از خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان نکاتی از دفتر مدیریت ارزیابی عملکرد پرداخت و خاطرنشان کرد: معیارها و سنجش‌ها در این حوزه باید به شکلی باشد که بتوان بروی آن اتکا کرد، دریافت وزیر از عملکردها در یک وزارتحانه شهودی است و شاخص دقیقی ندارد، به همین منظور ما می خواهیم دفتر مدیریت ارزیابی عملکرد بتواند این ارزیابی‌ها را دقیق‌تر کند تا بتوانیم ضعف‌ها و قوت‌ها را شناسایی کنیم.

صالحی ابراز داشت: گاهی ابلاغ‌ها و برنامه‌های کلان برای یک سیستم مهم است تا ارزیابی را معین کند و از سوی دیگر به سمت تکمیل شاخص‌ها برود. انتظار می‌رود مدیریت عملکرد با دریافت عملکرد بخش‌های مختلف بتواند موضوع‌شناسی کند و با پیشنهادهای خود همه را به سمت مدیریت بهتر سوق دهد. در بخش‌های مختلف باید ضعف‌ها احصاء شود و اخلال‌ها و فسادها را دید و با برنامه‌های مشخص به سمت تحول سازمانی حرکت کرد.

وی ادامه داد: در بخش شکایات نیز به نظر می‌رسد که حضور این مجموعه؛ یک مرکز ایمن در هر وزارتخانه را تضمین می‌کند، اما در این بخش همیشه این سوال مطرح است که مسیر حوزه شکایات که گنجینه اسرار است را چگونه می‌توان هدایت کرد که هم شکایت صورت بگیرد و هم به آن رسیدگی شود، یکی از ابزارها این است که مسیر شکایات طبیعی باشد که این از فساد هم ‌جلوگیری می‌کند.

صالحی افزود: این ‌مسیر باید به شکلی باشد که سازمان‌ها را دچار اخلال نکند، در واقع باید به گونه‌ای عمل کرد که نتیجه شکایت به درستی رسیدگی شود و این اتفاق مثبت نیازمند تدبر و‌ مدیریت است، بسامدهای شکایات که اصولا هم درست است می‌تواند زمینه موضوع‌شناسی در یک سازمان باشد.

وی بیان کرد: ارزیابی عملکرد می‌تواند به عنوان یک بال تحول سازمانی جدی باشد، حوزه وزارتی، حراست و‌ مدیریت عملکرد می‌توانند بال‌هایی برای تحول سازمانی به شمار بروند.

 

 

در ادامه این مراسم مظاهر برادران مدیرکل سابق دفتر مدیریت ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با بیان اینکه هیچ لذتی در این حیات اجتماعی بالاتر از خدمت کردن نیست، گفت: بحث دفتر مدیریت عملکرد در دو بخش ارزیابی عملکرد و بازرسی و رسیدگی به شکایات خلاصه می‌شود. در بخش ا‌ول ما عملکرد سازمان‌های وابسته، معاونت‌ها و ستادهای استانی را بررسی کردیم و براساس آمار ارزیابی سال ۹۵ نسبت به سال۹۶ در بخش شاخص‌های عمومی با رشد روبرو بود که بیشتر هم در بخش سرمایه انسانی است.

وی ادامه داد: در بخش شاخص‌های اقتصادی نیز ما با رشد روبرو بوده‌ایم، به ویژه در دو محور یعنی امور مطبوعاتی و‌ امور فرهنگی بین‌الملل صدرصد برنامه‌های مدنظر محقق شد.

 

 

حسن صفرخانی مدیرکل جدید دفتر مدیریت ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات نیز گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزارتخانه‌های مهم کشور است زیرا حوزه‌های زیادی را در بستر خود دارد و ‌حو‌زه مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات در این وزارتحانه می‌تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: سعی من براین است که‌ براساس شاخص‌های سازمان برنامه و بودجه؛ نظام ارزشیابی و سنجش وزارتخانه را به‌روز و یک ‌نظام ارزشیابی از وزارتخانه را ارائه کنم به طوری که وضعیت عملکرد این وازتحانه در دوره‌های کوتاه‌مد‌ت در اختیار وزیر محترم قرار بگیرد.

صفرخانی اظهار کرد: حوزه بازرسی بسیار مهم است، به همین منظور براساس شاخص‌های علمی و ‌کارآمد برنامه‌هایی را در این بخش ارائه خواهیم ‌کرد. در حوزه شکایات هم باید سیستم‌هایی طراحی شود که با کمترین هزینه بیشترین کارآیی را داشته باشیم تا بتوانیم در حوزه عملکرد موفق‌تر عمل‌ کنیم.

در پایان این مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوح تقدیر از خدمات مظاهر برادران مدیرکل سابق مرکز قدردانی کرد و حکم مدیرکل جدید مرکز را به حسن صفرخانی ابلاغ کرد.

نظر شما