شناسهٔ خبر: 29497860 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

محمد بنا: بیرونم نکنند تا المپیک می‌مانم/ خادم با بدرقه بد از کشتی رفت

سرمربی جدید تیم ملی کشتی فرنگی با بیان اینکه احترام زیادی برای رسول خادم قائل است،گفت: با او اختلاف سلیقه زیادی داشتم اما برایش احترام زیادی قائلم و دوست داشتم با شکل بهتری از کشتی می‌رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمد بنا چهره خاطره‌ساز کشتی ایران بار دیگر سکان هدایت تیم ملی کشتی فرنگی را اینبار پس از 2 سال دوری در دست گرفت.پس از ناکامی تمام تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت های جهانی بوداپست که حاصل عملکرد علی اشکانی سرمربی، احد پازاج مدیر فنی و شورای فنی کشتی فرنگی بود، کادر فنی تیم ملی بصورت دسته جمعی و قبل از آنکه درب خروج به آن‌ها نشان داده شود استعفا کردند تا حمید بنی‌تمیم که با استعفای خادم، سرپرستی فدراسیون کشتی را در اختیار گرفته بود در نخستین گام دو تصمیم بزرگ و خبر ساز بگیرد.

بنی‌تمیم در گام اول غلامرضا محمدی را به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد انتخاب، سپس در تصمیمی غیر قابل انتظار محمد بنا را به سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب کرد و قرار است این دو مربی کارکشته تا رقابت‌های المپیک 2020 و با حداکثر اختیارات و با دستی باز به کار خود ادامه دهند؛ دو انتصابی که امیدها را برای کسب نتایجی در خور نام کشتی در رقابت‌های جهانی و المپیک با ایجاد فضایی جدید زنده کرده است.

 بنا اینبار نیز با عزمی راسخ همانند گذشته آمده تا از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و با بکارگیری همه تجربیات تلخ و شیرین گذشته، تیمی در خور نام ایران برای رقابت‌های المپیک توکیو ساخته و پرداخته کند و خاطرات نه چندان خوب المپیک 2016 ریو را با کسب افتخار در المپیک 2020 توکیو بدست فراموشی بسپارد.

بنا قرار است تا المپیک توکیو هدایت تیم ملی را در دست داشته باشد تا برای سومین مرتبه متوالی در المپیک‌های 2012، 2016 و 2020 در قامت سرمربی تیم ملی برای کسب بهترین نتیجه ممکن و البته اینبار بر خلاف مرتبه قبل با فرصتی کافی و دستی باز در پی کسب بهترین نتایج باشد.

به بهانه بازگشت دوباره محمد بنا این چهره خاطره‌ساز کشتی فرنگی،خبرنگار ایسنا گفتگویی با وی داشت که در ادامه می‌خوانید:

*شورای فنی مشورت بدهد اما تصمیم‌گیری با ما باشد

نمی‌خواهم از هفت دولت آزاد باشم. هر کسی بتواند به ما کمک فکری و مشورت بدهد، را روی سرم می گذارم. اعضای شورای فنی همه جزو افتخارات کشتی ایران و به عنوان ریش سفیدان کشتی سال‌ها برای این رشته زحمت کشیده اند، اما حرف من این است که شورای فنی نظر مشورتی بدهد نه این که بخواهد تصمیم گیری کند. شورای فنی می‌تواند به ما مشورت دهد که می توانید چنین نفراتی را اعزام کنید یا نکنید اما تصمیم گیری درباره انتخاب نفرات تیم‌ ‌ملی را به کادر فنی تیم‌ ‌ملی واگذار کند که شبانه روز با کشتی‌گیران زندگی می‌کنند و به طور کامل در جریان وضعیت آنها قرار دارند.

*با وجود زحماتی که خادم کشید اما کشتی شرمنده شد

 ما باید نفع  و ضررمان را ببینیم آیا فرایندی که در سال اول گذاشته شد، با فرایندی که اجرا شد، یکی بود؟ نه. هر سال تبصره‌هایی به آن اضافه شد، چرا که اگر کامل بود هیچ وقت در آن تغییری انجام نمی‌شد. مهم این است که یک قانون و فرایند باعث پیشرفت امور شود. حالا ما بگوییم عدالت را کامل اجرا کردیم و اصلا انتصاب هم در کار نبود، آیا توانستیم موفق باشیم؟ و نتایج خوبی بگیریم؟ من به عنوان یک گوش شکسته چگونه جواب مردم را در کوچه و خیابان بدهم، وقتی می پرسند چرا کار کشتی به این جا کشیده شده است. به آنها بگویم جوانگرایی شده؟ فرایند یا قانون را اجرا کردیم؟ به خاطر رعایت عدالت این نتایج را کسب  کردیم؟ طبیعتا هیچ کدام از این جواب‌ها درست نیست. نتایج هم در آزاد و هم در فرنگی خوب نبود و با وجود همه زحماتی که رسول خادم کشید، کشتی در مقابل مردم شرمنده شد.

* چاره‌ای جز برگزاری مسابقه انتخابی نداریم

البته دیکته نانوشته شده غلط ندارد و تازه کار را در دست گرفته‌ایم و باید بهترین تصمیمات را که به نفع کشتی باشد بگیریم. من تصمیم داشتم اردوی اول را پانزدهم آذر ماه برگزار کنم. هنوز مسابقات قهرمانی کشور تمام نشده و یک مرحله آن در اصفهان باقی‌ مانده است و این در حالیست که بهمن ماه جام تختی را در پیش داریم. وقتی مسابقات قهرمانی کشور به اتمام رسید، نفرات برتر مسابقات قهرمانی کشور به اضافه تعدادی از نفرات تیم‌های ملی جوانان، امید و بزرگسالان باید در مسابقات انتخابی تیم‌ ‌ملی برای حضور در جام تختی شرکت کنند که در این میان نفرات طلایی رده جوانان و مهدی علیاری که برنز جهانی بزرگسالان را گرفت، استثنا هستند. ما چاره‌ای جز برگزاری انتخابی نداریم. بدون انتخابی چطور می‌توانیم نفرات تیم‌ ‌ملی را انتخاب کنیم؟ پس ما باید دوباره بر اساس فرایند، انتخابی تیم‌ ‌ملی بگذاریم و چاره‌ای جز این کار نداریم. بنابراین خود به خود مجبور به اجرای فرایند می شویم.

*دوست دارم روزی سوریان سرمربی تیم ملی شود

امثال حمید سوریان، قاسم رضایی و ... افتخارات کشتی ایران هستند و سال‌ها برای افتخارآفرینی کشتی زحمت کشیده اند. خودشان باید تصمیم بگیرند که اصلا آیا می‌خواهند کشتی بگیرند و یا این که به کار مربیگری روی آورند. من از خدا می‌خواهم بتوانم از این نفرات در کادر فنی استفاده کنم. البته با حمید سوریان صحبت کردم اما هیچ بحثی در رابطه با این که مربی شود یا کشتی بگیرد نشد. سوریان به خاطر مشغله‌هایی که دارد بعید می دانم بخواهد وارد کار مربیگری شود. من دوست دارم روزی فرا برسد که حمید سوریان را در قامت سرمربی تیم‌ ‌ملی و حتی بالاتر از آن ببینم چرا که لیاقت آن را دارد. این موضوع بسته به نظر خود اوست. هر چند او دین خود را به کشتی ما ادا کرده است. قاسم رضایی هم کار بسیار خوبی کرده است و در شهرش به نوجوانان آموزش می‌دهد که شایسته تقدیر است.

*عبدولی اگر بیشتر در اردوها بود به مدال طلا می‌رسید

سعید عبدولی اگر بخواهد در وزن 82 کیلوگرم ادامه‌ دهد به خاطر این که این وزن در  المپیک وجود ندارد نمی‌تواند حسابی روی  المپیک داشته باشد. اگر به یک وزن پایین‌تر بیاید به خاطر این که وزنش بالا رفته اذیت می‌شود و کار برایش سخت خواهد شد. اگر هم به یک وزن بالاتر برود و بخواهد در وزن 87 کیلوگرم کشتی بگیرد، کلا این وزن به قد و قواره او نمی خورد و نمی‌تواند مقابل عنوان داران جهان موفق باشد. او باید ابتدا در همین سال پیش رو در وزن 82 کیلوگرم به کارش ادامه‌ بدهد و به دنبال مدال جهانی باشد تا بعدا درباره او بهترین تصمیم اتخاذ شود. امسال هم در مسابقات جهانی حق او طلا بود. اگر اشتباه نمی‌کرد و بیشتر در اردوهای تیم‌ ‌ملی حاضر می شد و با دیگران تمرین می‌کرد قطعا به حقش می رسید.

*جزینی و اسفندیاری‌فر باز هم با من خواهند بود

رسول جزینی و ایرج اسفندیاری‌فر که سال‌ها با من همراه بودند و این بار نیز در کادر فنی حضور خواهند داشت، اما با تعدادی دیگر از بزرگان کشتی برای حضور در کادر فنی صحبت کرده‌ام که تا چند روز آینده تکلیف آن مشخص خواهد شد.

*این مسئولیت بر گردن من گذاشته شد

برای علی اشکانی و کادرش آروزی موفقیت می‌کنم و خیلی متاسفم که چنین شرایطی پیش آمد. اشکانی جوانی است که چند سال است در کشتی زحمت می کشد و برایش آرزوی موفقیت می‌کنم. من نیامدم که جای کسی را بگیرم همان طور که افراد دیگر هم قبلا جای من را گرفتند و این روند همیشه بوده و ادامه‌ خواهد داشت. این مسئولیت بر گردن من گذاشته شد که آمدم.

*نمی‌توانم معجزه کنم

 کار خیلی سختی پیش رو داریم و با اوضاع موجود نباید توقعات را بالا ببریم. این گونه نیست که فکر کنند محمد بنا می‌تواند دست به معجزه بزند و تیم را قهرمان جهان کند. همه باید دست به دست هم دهیم و همدل باشیم تا برای سربلندی کشتی تلاش کنیم.

*اگر بیرونم نکنند تا المپیک می‌مانم

با وزیر ورزش در رابطه با امکانات و اختصاص بودجه بیشتر برای کشتی صحبت کردیم. من هر چه که خواستم برای کشتی بوده و پیش وزیر نرفتم که از او خانه بخواهم. وزیر هم اعلام کرد تا  المپیک 2020 کمال همکاری را با فدراسیون کشتی خواهد داشت و حتی گفت‌ با شروع شدن اردوها به تمرین تیم‌ ‌ملی خواهد آمد که ما هم از او تشکر کردیم. همه برنامه‌ریزی ام برای رساندن یک تیم خوب و یک دست به المپیک 2020 است. حالا اگر تا آن زمان شکست هایی‌ هم رخ داد و بیرونمان نکردند قصد داریم با هدف حضور در  المپیک کار را ادامه دهیم.

*دوست داشتم خادم با شکل بهتری از کشتی می رفت

دیروز هم وقتی وارد فدراسیون کشتی شدم گفتم جای رسول خادم خیلی خالی است. من خیلی اختلاف سلیقه با او داشتم، اما به عنوان یک آدم بزرگ قبولش دارم و برایش آرزوی موفقیت می‌کنم. او به دنبال پیشرفت کشتی بود. فکر می‌کرد، برنامه‌ریزی و تلاش داشت و بودجه آورد، اما به‌ هر حال نتیجه‌ این گونه شد و طبیعت کشتی همین است. شما در طول تاریخ یک رییس فدراسیون را نام ببر که با بدرقه خوب از کشتی رفته باشد. متاسفانه رسول خادم هم با بدرقه خوبی از کشتی نرفت و دوست داشتم با شکل بهتری از کشتی می رفت.

انتهای پیام

نظر شما